Evropská unie chce zavést povinný brzdový asistent

Bruselský úřednický šiml nikdy nespí a můžeme se o tom opět přesvědčit. Po extrémní masáži občanů unie nesnesitelností emisí plynu CO2 přichází na řadu další plán jak výrobcům automobilů něco nařídit.

Po vcelku úspěšnému povinnému nasazení systému ABS má přijít na řadu i brzdový asistent. Tedy systém, který zajišťuje při nouzovém brzdění zkrácení brzdné dráhy.

Systém přitom funguje poměrně jednoduše. Senzory snímají rychlost sešlápnutí pedálu brzdy a také tlak, jakým řidič na pedál působí. Pokud tyto hodnoty dosáhnou určité hodnoty, vyhodnotí systém, že se jedná o nouzové brzdění a bez prodlení navýší tlak v brzdové soustavě. Jednoduše řečeno, díky brzdovému asistentu mohou brzdy začít brzdit maximálně okamžitě a není třeba čekat, než řidič zmáčkne pedál na podlahu. Navíc v určité situaci se může stát, že řidič by ani nevyvinul maximální tlak na pedál a brzdový asistent to tak udělá za něj.

Při kritickém brzdění se tak zkracuje brzdná dráha až o dvacet procent, což se zdá být velmi pozitivní. Výhodou systému je i to, že plně spolupracuje s ABS a nedochází tak k zablokování kola vůz tak i při maximálním zpomalení zůstává ovladatelný. Nevýhodou ovšem je, že, stejně jako kterýkoli jiný systém myslící za řidiče, někdy vyhodnotí situaci nesprávně a zvýší tlak v brzdové soustavě, kdy si to vůbec nepřejete. Ostatně na tento fakt jsme naráželi v některých testech, některé vozy jsou schopny se při ostré jízdě chovat velmi nevyzpytatelně, zkrátka řidič opět řídí zase o něco méně.

Proti zvůli komisařů EU ale zřejmě není obrany. Ti si od nasazení tohoto systému slibují ušetření zhruba jedenácti set životů ročně a to je, jakkoli je nepodložitelný, dobrý argument pro cokoli...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků