Evropská unie chce snížit počty nehod, zranění a úmrtí na silnicích

Situace kolem dopravních nehod není dobrá nejen u nás, ale ani v zemích EU. Na silnicích Evropské unie je každoročně usmrceno přes 42000 účastníků provozu na pozemních komunikacích a dalších 3500000 je zraněno. Tento stav se EU nelíbí a chce s tím něco dělat.
Evropská unie chce snížit počty nehod, zranění a úmrtí na silnicích

Z pohledu statistik tvoří řidiči a spolujezdci téměř 57% účastníků nehod. Riziko utrpět újmu na zdraví v důsledku dopravní nehody je oproti řidičům a spolujezdcům v automobilech u chodců a cyklistů 9x vyšší a u motocyklistů až 20x vyšší. Nejčastější příčinou úmrtí zranitelných účastníků provozu na pozemních komunikacích je střet s motorovým vozidlem, a to s jeho přední částí. Většina smrtelných a vážných úrazů motocyklistů jsou potom úrazy hlavy a nohou.

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) navrhla stanovit seznam priorit, jejichž dopad by měl co nejvyšší měrou přispět k nápravě současné situace. Znamená věnovat se hlavně některým novým směrům, mezi něž patří:

  • bezpečnější přední části vozidel při střetu s chodcem 
  • zlepšení čelní bariérové zkoušky,
  • zavedení systémů připomínajících použití bezpečnostních pásů osobám ve vozidle,
  • zavedení universálních ukotvení dětských zádržných systémů (ISOFIX) a zavedení efektivního středního zádržného systému,
  • zkouška bočního nárazu pro dětské zádržné systémy,
  • rychlé zavedení čelních bariérových zkoušek pro dětské zádržné systémy,
  • zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti pro motocykly.
  • zkouška bočního nárazu pro vozidla,
  • zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti pro automobily,
  • ABS systém pro motocykly,
  • zlepšení boční a čelní ochrany proti podjetí u nákladních vozidel,
  • zavedení ukotvení bezpečnostních pásů v minibusech, dálkových autobusech a těžkých nákladních vozidlech,
  • vstup a financování programu EuroNCAP členskými státy,
  • zlepšení rozšiřování informací o výsledcích EuroNCAP,
  • kombinovaný program EuroNCAP pro účinnost dětských zádržných systémů,
  • zlepšování systémů připomínajících použití bezpečnostních pásů osobám ve vozidle v rámci EuroNCAP,
  • začlenění systémů zamezení následků při náhlé deceleraci (zpomalení) do programu EuroNCAP.
  • hloubkové studie nehod v silničním provozu a jejich následků v rámci Evropské unie,
  • stanovení specifikací pro zvukové systémy signalizující nepoužití bezpečnostních pásů posádkou vozidla,
  • zlepšení čelní a boční ochrany osob ve vozidle a vývoj dalších možností v této oblasti,
  • zvýšení boční ochrany při závažnějších nehodách,
  • opatření pro zvýšení ochrany nohou a horní části těla motocyklistů,
  • výzkum vedoucí k vytvoření norem pro Inteligentní usměrnění rychlosti (Intelligent Speed Adaptation)
  • průzkum mechanizmů zranění, ke kterým dochází při bočním nárazu do dolních končetin,
  • otázky spojené s evropskými air-bagy,
  • vývoj inteligentních pokročilých zádržných systémů,
  • vývoj boční ochrany vozidel proti podjetí, které absorbují energii,
  • zlepšené testovací figuríny, sledování biomechanických dat a dat o průběhu zranění při nehodách v silničním provozu,
  • ochrana chodce při střetu s čelním sklem vozidla,
  • vytvoření evropské normy pro určení míst nehod v silničním provozu prostřednictvím GPS (satelitní naváděcí systém) s cílem varovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích,
  • stanovení specifikací pro záznamová zařízení v motorových vozidlech.

V některých zemích – včetně té naší – jsou už určité body samozřejmostí, ale není to všude. V rámci dlouhodobých akcí Evropské unie z hlediska zvýšení bezpečnosti v oblasti vozidel byly stanoveny následující okruhy.

  • design vozidel s ohledem na ochranu řidičů a cestujících,
  • design motocyklů z hlediska bezpečnosti,
  • design těžkých nákladních vozidel z hlediska bezpečnosti,
  • design minibusů a lehkých komerčních vozidel z hlediska bezpečnosti,
  • design autobusů a dálkových autobusů z hlediska bezpečnosti,
  • zlepšení služeb v případě dopravních nehod,
  • nástroje a postupy při vyšetřování nehod v silničním provozu.

Členské země EU by mohly podléhat i společným předpisům, z nichž některé se už připravují. Příkladem může být návrh nařizující povinnou montáž a používání bezpečnostních pásů v dálkových autobusech, nákladních vozidlech a minibusech, která v současné době již prochází legislativním procesem Evropské unie.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků