Evropská unie chce snížit počty nehod, zranění a úmrtí na silnicích

Situace kolem dopravních nehod není dobrá nejen u nás, ale ani v zemích EU. Na silnicích Evropské unie je každoročně usmrceno přes 42000 účastníků provozu na pozemních komunikacích a dalších 3500000 je zraněno. Tento stav se EU nelíbí a chce s tím něco dělat.
Evropská unie chce snížit počty nehod, zranění a úmrtí na silnicích

Z pohledu statistik tvoří řidiči a spolujezdci téměř 57% účastníků nehod. Riziko utrpět újmu na zdraví v důsledku dopravní nehody je oproti řidičům a spolujezdcům v automobilech u chodců a cyklistů 9x vyšší a u motocyklistů až 20x vyšší. Nejčastější příčinou úmrtí zranitelných účastníků provozu na pozemních komunikacích je střet s motorovým vozidlem, a to s jeho přední částí. Většina smrtelných a vážných úrazů motocyklistů jsou potom úrazy hlavy a nohou.

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) navrhla stanovit seznam priorit, jejichž dopad by měl co nejvyšší měrou přispět k nápravě současné situace. Znamená věnovat se hlavně některým novým směrům, mezi něž patří:

  • bezpečnější přední části vozidel při střetu s chodcem 
  • zlepšení čelní bariérové zkoušky,
  • zavedení systémů připomínajících použití bezpečnostních pásů osobám ve vozidle,
  • zavedení universálních ukotvení dětských zádržných systémů (ISOFIX) a zavedení efektivního středního zádržného systému,
  • zkouška bočního nárazu pro dětské zádržné systémy,
  • rychlé zavedení čelních bariérových zkoušek pro dětské zádržné systémy,
  • zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti pro motocykly.
  • zkouška bočního nárazu pro vozidla,
  • zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti pro automobily,
  • ABS systém pro motocykly,
  • zlepšení boční a čelní ochrany proti podjetí u nákladních vozidel,
  • zavedení ukotvení bezpečnostních pásů v minibusech, dálkových autobusech a těžkých nákladních vozidlech,
  • vstup a financování programu EuroNCAP členskými státy,
  • zlepšení rozšiřování informací o výsledcích EuroNCAP,
  • kombinovaný program EuroNCAP pro účinnost dětských zádržných systémů,
  • zlepšování systémů připomínajících použití bezpečnostních pásů osobám ve vozidle v rámci EuroNCAP,
  • začlenění systémů zamezení následků při náhlé deceleraci (zpomalení) do programu EuroNCAP.
  • hloubkové studie nehod v silničním provozu a jejich následků v rámci Evropské unie,
  • stanovení specifikací pro zvukové systémy signalizující nepoužití bezpečnostních pásů posádkou vozidla,
  • zlepšení čelní a boční ochrany osob ve vozidle a vývoj dalších možností v této oblasti,
  • zvýšení boční ochrany při závažnějších nehodách,
  • opatření pro zvýšení ochrany nohou a horní části těla motocyklistů,
  • výzkum vedoucí k vytvoření norem pro Inteligentní usměrnění rychlosti (Intelligent Speed Adaptation)
  • průzkum mechanizmů zranění, ke kterým dochází při bočním nárazu do dolních končetin,
  • otázky spojené s evropskými air-bagy,
  • vývoj inteligentních pokročilých zádržných systémů,
  • vývoj boční ochrany vozidel proti podjetí, které absorbují energii,
  • zlepšené testovací figuríny, sledování biomechanických dat a dat o průběhu zranění při nehodách v silničním provozu,
  • ochrana chodce při střetu s čelním sklem vozidla,
  • vytvoření evropské normy pro určení míst nehod v silničním provozu prostřednictvím GPS (satelitní naváděcí systém) s cílem varovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích,
  • stanovení specifikací pro záznamová zařízení v motorových vozidlech.

V některých zemích – včetně té naší – jsou už určité body samozřejmostí, ale není to všude. V rámci dlouhodobých akcí Evropské unie z hlediska zvýšení bezpečnosti v oblasti vozidel byly stanoveny následující okruhy.

  • design vozidel s ohledem na ochranu řidičů a cestujících,
  • design motocyklů z hlediska bezpečnosti,
  • design těžkých nákladních vozidel z hlediska bezpečnosti,
  • design minibusů a lehkých komerčních vozidel z hlediska bezpečnosti,
  • design autobusů a dálkových autobusů z hlediska bezpečnosti,
  • zlepšení služeb v případě dopravních nehod,
  • nástroje a postupy při vyšetřování nehod v silničním provozu.

Členské země EU by mohly podléhat i společným předpisům, z nichž některé se už připravují. Příkladem může být návrh nařizující povinnou montáž a používání bezpečnostních pásů v dálkových autobusech, nákladních vozidlech a minibusech, která v současné době již prochází legislativním procesem Evropské unie.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků