Evropská unie chce snížit počty nehod, zranění a úmrtí na silnicích

Situace kolem dopravních nehod není dobrá nejen u nás, ale ani v zemích EU. Na silnicích Evropské unie je každoročně usmrceno přes 42000 účastníků provozu na pozemních komunikacích a dalších 3500000 je zraněno. Tento stav se EU nelíbí a chce s tím něco dělat.
Evropská unie chce snížit počty nehod, zranění a úmrtí na silnicích

Z pohledu statistik tvoří řidiči a spolujezdci téměř 57% účastníků nehod. Riziko utrpět újmu na zdraví v důsledku dopravní nehody je oproti řidičům a spolujezdcům v automobilech u chodců a cyklistů 9x vyšší a u motocyklistů až 20x vyšší. Nejčastější příčinou úmrtí zranitelných účastníků provozu na pozemních komunikacích je střet s motorovým vozidlem, a to s jeho přední částí. Většina smrtelných a vážných úrazů motocyklistů jsou potom úrazy hlavy a nohou.

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) navrhla stanovit seznam priorit, jejichž dopad by měl co nejvyšší měrou přispět k nápravě současné situace. Znamená věnovat se hlavně některým novým směrům, mezi něž patří:

  • bezpečnější přední části vozidel při střetu s chodcem 
  • zlepšení čelní bariérové zkoušky,
  • zavedení systémů připomínajících použití bezpečnostních pásů osobám ve vozidle,
  • zavedení universálních ukotvení dětských zádržných systémů (ISOFIX) a zavedení efektivního středního zádržného systému,
  • zkouška bočního nárazu pro dětské zádržné systémy,
  • rychlé zavedení čelních bariérových zkoušek pro dětské zádržné systémy,
  • zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti pro motocykly.
  • zkouška bočního nárazu pro vozidla,
  • zavedení povinného svícení za dne za nesnížené viditelnosti pro automobily,
  • ABS systém pro motocykly,
  • zlepšení boční a čelní ochrany proti podjetí u nákladních vozidel,
  • zavedení ukotvení bezpečnostních pásů v minibusech, dálkových autobusech a těžkých nákladních vozidlech,
  • vstup a financování programu EuroNCAP členskými státy,
  • zlepšení rozšiřování informací o výsledcích EuroNCAP,
  • kombinovaný program EuroNCAP pro účinnost dětských zádržných systémů,
  • zlepšování systémů připomínajících použití bezpečnostních pásů osobám ve vozidle v rámci EuroNCAP,
  • začlenění systémů zamezení následků při náhlé deceleraci (zpomalení) do programu EuroNCAP.
  • hloubkové studie nehod v silničním provozu a jejich následků v rámci Evropské unie,
  • stanovení specifikací pro zvukové systémy signalizující nepoužití bezpečnostních pásů posádkou vozidla,
  • zlepšení čelní a boční ochrany osob ve vozidle a vývoj dalších možností v této oblasti,
  • zvýšení boční ochrany při závažnějších nehodách,
  • opatření pro zvýšení ochrany nohou a horní části těla motocyklistů,
  • výzkum vedoucí k vytvoření norem pro Inteligentní usměrnění rychlosti (Intelligent Speed Adaptation)
  • průzkum mechanizmů zranění, ke kterým dochází při bočním nárazu do dolních končetin,
  • otázky spojené s evropskými air-bagy,
  • vývoj inteligentních pokročilých zádržných systémů,
  • vývoj boční ochrany vozidel proti podjetí, které absorbují energii,
  • zlepšené testovací figuríny, sledování biomechanických dat a dat o průběhu zranění při nehodách v silničním provozu,
  • ochrana chodce při střetu s čelním sklem vozidla,
  • vytvoření evropské normy pro určení míst nehod v silničním provozu prostřednictvím GPS (satelitní naváděcí systém) s cílem varovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích,
  • stanovení specifikací pro záznamová zařízení v motorových vozidlech.

V některých zemích – včetně té naší – jsou už určité body samozřejmostí, ale není to všude. V rámci dlouhodobých akcí Evropské unie z hlediska zvýšení bezpečnosti v oblasti vozidel byly stanoveny následující okruhy.

  • design vozidel s ohledem na ochranu řidičů a cestujících,
  • design motocyklů z hlediska bezpečnosti,
  • design těžkých nákladních vozidel z hlediska bezpečnosti,
  • design minibusů a lehkých komerčních vozidel z hlediska bezpečnosti,
  • design autobusů a dálkových autobusů z hlediska bezpečnosti,
  • zlepšení služeb v případě dopravních nehod,
  • nástroje a postupy při vyšetřování nehod v silničním provozu.

Členské země EU by mohly podléhat i společným předpisům, z nichž některé se už připravují. Příkladem může být návrh nařizující povinnou montáž a používání bezpečnostních pásů v dálkových autobusech, nákladních vozidlech a minibusech, která v současné době již prochází legislativním procesem Evropské unie.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 52 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků