Evropská unie bude výrazně podporovat výrobu biopaliv

Evropská unie začne výrazně podporovat výrobu biopaliv v členských zemích tak, aby se do roku 2010 zvýšil podíl na palivech z nynějších 1,4 procenta na 5,75 procenta. Přesto, pokud se tento plán podaří, bude EU jako celek výrazně zaostávat za "lihovými velmocemi" jako Brazílie a USA. Tímto krokem chce EK snížit závislost na dovozu ropy a také si od toho slibuje minimální nárůst cen PHM. Pro výrobu lihu, který by pokryl spotřebu v plánovaných 5,75 procentec,h je třeba osadit plochu o rozloze 17,5 milionu hektarů a pro úplnou soběstačnost Unie dokonce 96 mil. hektarů. Přitom v letošním roce se plodiny pro výrobu biopaliva pěstovaly na rozloze okolo 1,6 mil. hektarů.

Druhým podporovaným palivem bude bionafta, která se v EU úspěšně prodává již několik let. Na rozdíl od okolních zemích se u nás ale výroba pomalu snižuje, protože o toto palivo není příliš zájem. Přesto patříme v EU na páté místo v množství výroby bionafty. Nová zpráva ČR pro Unii počítá se zvýšením prodejů bionafty i bioethanolu jako paliva. Do roku 2010 ČR chce, aby podíl bionafty na celkových prodejích dosáhl minimálně 6,2 procenta a podíl směsi benzínu a lihu by měl dosahovat 8,4 procenta celkových prodejů. Tomu má napomoci i dodatečná podpora z EU ve výši 45 eur na hektar plochy, která je osazena rostlinami pro výrobu biopaliv.

Možná se to nezdá, ale Česká republika patří v zemích EU k těm nejaktivnějším ve výrobě bionafty. V roce 2004 se u nás vyrobilo přes 60 tisíc tun tohoto paliva, což je na úrovní Dánska a Rakouska, byť na rozdíl od nás v těchto zemích výroba prudce stoupá. Lídrem ve výrobě bionafty je v EU Německo s výrobou přes 1035 tisíc tun, následováno Francií a Itálii s výrobou okolo 320 až 340 tisíc tun bionafty ročně.

Pro představu o nutné ploše, která má být osazena plodinami pro výrobu biopaliv, tedy 17,5 mil. hektarů - jedná se o rozlohu 170 000 Km2, což představuje téměř dvojnásobek rozlohy České republiky a pokud by chtěla být EU plně soběstačná, bylo by třeba osadit 96 mil. hektarů, což je rozloha bezmála 1 mil. km2 a z tohoto důvodu je nemožné, aby líh a podobná paliva plně nahradily ropné produkty.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků