Evropská unie bude výrazně podporovat výrobu biopaliv

Evropská unie bude výrazně podporovat výrobu biopaliv

Evropská unie začne výrazně podporovat výrobu biopaliv v členských zemích tak, aby se do roku 2010 zvýšil podíl na palivech z nynějších 1,4 procenta na 5,75 procenta. Přesto, pokud se tento plán podaří, bude EU jako celek výrazně zaostávat za "lihovými velmocemi" jako Brazílie a USA. Tímto krokem chce EK snížit závislost na dovozu ropy a také si od toho slibuje minimální nárůst cen PHM. Pro výrobu lihu, který by pokryl spotřebu v plánovaných 5,75 procentec,h je třeba osadit plochu o rozloze 17,5 milionu hektarů a pro úplnou soběstačnost Unie dokonce 96 mil. hektarů. Přitom v letošním roce se plodiny pro výrobu biopaliva pěstovaly na rozloze okolo 1,6 mil. hektarů.

Druhým podporovaným palivem bude bionafta, která se v EU úspěšně prodává již několik let. Na rozdíl od okolních zemích se u nás ale výroba pomalu snižuje, protože o toto palivo není příliš zájem. Přesto patříme v EU na páté místo v množství výroby bionafty. Nová zpráva ČR pro Unii počítá se zvýšením prodejů bionafty i bioethanolu jako paliva. Do roku 2010 ČR chce, aby podíl bionafty na celkových prodejích dosáhl minimálně 6,2 procenta a podíl směsi benzínu a lihu by měl dosahovat 8,4 procenta celkových prodejů. Tomu má napomoci i dodatečná podpora z EU ve výši 45 eur na hektar plochy, která je osazena rostlinami pro výrobu biopaliv.

Možná se to nezdá, ale Česká republika patří v zemích EU k těm nejaktivnějším ve výrobě bionafty. V roce 2004 se u nás vyrobilo přes 60 tisíc tun tohoto paliva, což je na úrovní Dánska a Rakouska, byť na rozdíl od nás v těchto zemích výroba prudce stoupá. Lídrem ve výrobě bionafty je v EU Německo s výrobou přes 1035 tisíc tun, následováno Francií a Itálii s výrobou okolo 320 až 340 tisíc tun bionafty ročně.

Pro představu o nutné ploše, která má být osazena plodinami pro výrobu biopaliv, tedy 17,5 mil. hektarů - jedná se o rozlohu 170 000 Km2, což představuje téměř dvojnásobek rozlohy České republiky a pokud by chtěla být EU plně soběstačná, bylo by třeba osadit 96 mil. hektarů, což je rozloha bezmála 1 mil. km2 a z tohoto důvodu je nemožné, aby líh a podobná paliva plně nahradily ropné produkty.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků