Evropská unie bude výrazně podporovat výrobu biopaliv

Evropská unie začne výrazně podporovat výrobu biopaliv v členských zemích tak, aby se do roku 2010 zvýšil podíl na palivech z nynějších 1,4 procenta na 5,75 procenta. Přesto, pokud se tento plán podaří, bude EU jako celek výrazně zaostávat za "lihovými velmocemi" jako Brazílie a USA. Tímto krokem chce EK snížit závislost na dovozu ropy a také si od toho slibuje minimální nárůst cen PHM. Pro výrobu lihu, který by pokryl spotřebu v plánovaných 5,75 procentec,h je třeba osadit plochu o rozloze 17,5 milionu hektarů a pro úplnou soběstačnost Unie dokonce 96 mil. hektarů. Přitom v letošním roce se plodiny pro výrobu biopaliva pěstovaly na rozloze okolo 1,6 mil. hektarů.

Druhým podporovaným palivem bude bionafta, která se v EU úspěšně prodává již několik let. Na rozdíl od okolních zemích se u nás ale výroba pomalu snižuje, protože o toto palivo není příliš zájem. Přesto patříme v EU na páté místo v množství výroby bionafty. Nová zpráva ČR pro Unii počítá se zvýšením prodejů bionafty i bioethanolu jako paliva. Do roku 2010 ČR chce, aby podíl bionafty na celkových prodejích dosáhl minimálně 6,2 procenta a podíl směsi benzínu a lihu by měl dosahovat 8,4 procenta celkových prodejů. Tomu má napomoci i dodatečná podpora z EU ve výši 45 eur na hektar plochy, která je osazena rostlinami pro výrobu biopaliv.

Možná se to nezdá, ale Česká republika patří v zemích EU k těm nejaktivnějším ve výrobě bionafty. V roce 2004 se u nás vyrobilo přes 60 tisíc tun tohoto paliva, což je na úrovní Dánska a Rakouska, byť na rozdíl od nás v těchto zemích výroba prudce stoupá. Lídrem ve výrobě bionafty je v EU Německo s výrobou přes 1035 tisíc tun, následováno Francií a Itálii s výrobou okolo 320 až 340 tisíc tun bionafty ročně.

Pro představu o nutné ploše, která má být osazena plodinami pro výrobu biopaliv, tedy 17,5 mil. hektarů - jedná se o rozlohu 170 000 Km2, což představuje téměř dvojnásobek rozlohy České republiky a pokud by chtěla být EU plně soběstačná, bylo by třeba osadit 96 mil. hektarů, což je rozloha bezmála 1 mil. km2 a z tohoto důvodu je nemožné, aby líh a podobná paliva plně nahradily ropné produkty.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

dnes | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků