Evropská krize má dva vítěze: jmenují se Hyundai a Kia

Obě jihokorejské automobilky působí na první pohled, jako kdyby útočily na evropský trh z různých stran. Na jedné straně nabízejí třeba nový velký luxusní Grand Santa Fe (Hyundai), na straně druhé koncept Provo (Kia), soupeře osobitého Citroënu DS3 či Mini. Ale to je klamný pocit. Jsou to sesterské společnosti a jejich tahy jsou promyšlené…
Evropská krize má dva vítěze: jmenují se Hyundai a Kia

Patří pod Hyundai Motor Group a jejich společná strategie je v poslední době v Evropě úspěšná. Dokladem jsou čísla za loňský rok.

Na starém kontinentu oba výrobci svoje prodeje během minulých pěti let zdvojnásobili. Tržní podíl Hyundaie stoupl na 3,5 % v roce 2012 (2,9 % v roce 2011) a Kii na 2,7 % (2,2 % v roce 2011).

Navenek soupeři

Na trhu působí jako rivalové. Soutěží spolu, zdánlivě se přebíjejí svými nabídkami. Ve skutečnosti oba jihokorejští výrobci úzce spolupracují, když spolu sdílejí mnohé technologie a komponenty.

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 1/2

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 2/2

Navenek se jim daří vystupovat odlišně zásluhou promyšlené marketingové strategie i různému designu svých vozů. Přitom pod jejich kapotami nabízejí leckdy téměř to samé či velmi podobné.

Hyundai a Kia zaujaly Evropany hlavně tím, že jim vyšly vstříc. Nabídly jim auta, která chtěli. S evropským „výrazem“, kvalitní a hlavně za dobrou cenu.

Konkurenti v rozpacích

Korejské vozy jsou vyráběny v Asii a ve dvou velmi moderních závodech ve střední Evropě – v Česku a na Slovensku. Z toho pramení konkurenční výhoda, nižší náklady. Přitom Hyundai a Kia nejsou nijak omezovány v přístupu na evropský trh.

Evropští výrobci namítají, že takové podmínky nemají. Ve Francii, Itálii, ale i v dalších zemích narážejí na neochotu politiků. Ve chvíli, kdy chtějí snižovat náklady, restrukturalizovat, tak je často blokují. Nedovolí jim to.

Politici zmíněných zemí za to sbírají body u voličů, když automobilkám brání v ostřejších reakcích na krizovou situaci a na místní úrovni dnes zachovávají lidem práci. Ovšem evropští výrobci jsou nespokojeni. Podle nich je to krátkozraké a dlouhodobě se to nevyplatí. Škody budou později mnohem větší.   

Hyundai Equus by Hermés: nejprémiovější prémiovost

Hyundai Equus by Hermés: nejprémiovější prémiovost

Kia Soul: druhá generace po všech stránkách větší a odvážnější

Kia Soul: druhá generace po všech stránkách větší a odvážnější

Přínos evropské ekonomice

Ne všichni ale proti jihokorejským automobilkám brojí. Přínos Hyundaie a Kii evropské ekonomice je totiž velký. Dokládá to i nedávno vydaná studie přední ekonomické poradenské firmy London Economics

Podle ní představují automobilky Hyundai a Kia pro Evropu velký přínos. Jejich zásluhou má v zemích Evropské unie práci 268 000 lidí.

V roce 2011 zaplatily po započtení cel, spotřební a příjmové daně evropským vládám na daních 1,7 miliardy eur.

Ve studii London Economics nazvané „Ekonomické a sociální přínosy vyplývající z přítomnosti automobilke Hyundai a Kia v Evropě“ je také uvedeno, že továrny v Nošovicích a Žilině společně nakupují zásoby v hodnotě 4,8 miliardy eur, z čehož 3,4 miliardy eur (72 %) pochází z Evropy.

Píše se v ní také, že „celý řetězec od výzkumu a vývoje až po distribuci lze nalézt v rámci Evropy. Prodejní síť zahrnující všechny členské státy EU a země EFTA, dodává do evropského hrubého domácího produktu další 2 miliardy dolarů“.

Hyundai HND-9: jak bude vypadat nová generace Genesis Coupe?

Hyundai HND-9: jak bude vypadat nová generace Genesis Coupe?

Kia CUB Concept: další novinka pro autosalon v Soulu

Kia CUB Concept: další novinka pro autosalon v Soulu

Allan Rushforth, senior viceprezident a nejvyšší provozní ředitel (COO) společnosti Hyundai Motor Europe zprávu komentoval: „Toto jen potvrzuje, že naše investice ve výši mnoha miliard eur v tomto regionu zvýšila kvalitu našich výrobků i služeb a přímo i nepřímo přinesla nové pracovní příležitosti.“

Michael Cole, hlavní provozní ředitel společnosti Kia Motors Europe, řekl: „Kromě podpory více než čtvrt milionů pracovních míst, a to jak přímo tak v rozšířeném evropském automobilovém dodavatelském řetězci, Hyundai Motor Group plní program profesionálního školení a vývoje ve vztahu k našim zaměstnancům v Evropě a vedením velmi široké řady projektů zaměřených na vzdělání a sociální péči.“

Porostou i nadále? 

Hyundaie a Kia jsou tedy nyní v Evropě na vrcholu. Bude to ale platit i v budoucnu? Udrží tempo růstu?

Prodeje v Evropě letos dramaticky padají. Na počátku roku byly publikovány předpovědi, že trh s automobily spadne letos o 3 až 4 procenta. Skutečnost za první dva měsíce je ale zcela odlišná – prodeje aut poklesly o mnohem více, 8-9 procent.  

Hyundai a Kia však působí, jako kdyby se jich to netýkalo. Zatímco někteří jejich rivalové propouštějí zaměstnance, zavírají závody, oni „jedou“ na sto procent ve svých závodech v České republice a na Slovensku.

Jejich tržní podíl dále stoupá a s pravidelností takřka železnou představují nové modely. Naposledy Hyundai na autosalonu v Soulu koncept luxusního sportovního kupé Hyundai HND-9. 

Česká stopa

Hyundai a Kia se prosazují i v Česku, prvně jmenovaná automobilka však výrazněji. Dokládají to čísla za první tři měsíce letošního roku: Hyundai zaznamenal 3581 registrací (loni za stejné období 3900) a Kia 1418 (loni 1993).

Tržní podíl Hyundaie za první tři měsíce roku 2013 se zvýšil z loňských 8,96 % na 9,82 %, Kia zaznamenala pokles z 4,58 % na 3,84 %.

K nejprodávanějším modelům korejských automobilek u nás za první tři měsíce letošního roku patřily: v obchodní třídě malé Hyundai i20 (884 registrací, 2. místo), v nižší střední Hyundai i30 (950, 3. místo), Kia cee´d (674, 4. místo), ve střední Hyundai i40 (228, 3. místo), v terénní Hyundai iX35 (488, 2. místo), Kia Sportage (355, 5. místo), ve třídě MPV Hyundai iX20 (853, 1. místo).

Březen na českém trhu: Škoda vede, Hyundai je druhý

Březen na českém trhu: Škoda vede, Hyundai je druhý

bazar

Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 229 102 km
Cena: 122 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 622 km
Cena: 202 000 Kč
Hyundai i20 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 105 374 km
Cena: 114 000 Kč
Hyundai i20 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 76 513 km
Cena: 140 000 Kč
Hyundai i30 1
Rok výroby: 2017
Stav: 9 010 km
Cena: 385 000 Kč
Hyundai ix35 1,7
Rok výroby: 2015
Stav: 17 071 km
Cena: 440 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků