Evropská komise plánuje nové bezpečnostní standardy. Zdraží to auta?

Nová zpráva Evropské komise naznačuje celkem 19 technologií, které by mohly být povinné pro všechny nově homologované vozy.
Evropská komise plánuje nové bezpečnostní standardy. Zdraží to auta?

Cílem Evropské komise je snížit počet úmrtí na silnicích starého kontinentu pod hranici 15 000 ročně, a to již do roku 2020. V roce 2015 přitom o svůj život při dopravních nehodách přišlo 26 120 lidí. Je to sice vysoké číslo, avšak například ve srovnání s rokem 1990, kdy na evropských silnicích zemřelo 76 650 lidí, jde o podstatné zlepšení. 

Z devatenácti technologií, o nichž se v souvislosti s nařízením Evropské unie hovoří, označila komise dvě jako prioritní. Jedná se o automatické nouzové brzdění a udržování vozů v jízdním pruhu. První technologie by měla omezit dopravní nehody v malých rychlostech, hlídání jízdního pruhu pomůže především na dálnicích. Tyto asistenční systémy jsou na území EU u nových modelů autobusů a nákladních automobilů povinné již v současnosti.

Zpráva se ale zmiňuje také o levnějších opatřeních, především v oblasti aktivní bezpečnosti. Brzdová světla by měla při nouzovém manévru vždy blikat, povinné by mělo být i upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás na všech sedadlech ve vozidle.

Plánuje se nový crash test: Ukáže špatné bezpečnostní standardy?

Plánuje se nový crash test: Ukáže špatné bezpečnostní standardy?

Na nezapnuté pásy nás moderní automobily upozorňují povinně jen na sedadle řidiče. Na místech pasažérů tak dosud činí hlavně kvůli vylepšení výsledků v nárazových testech EuroNCAP. Všechny nově homologované modely by taktéž měly umět rozpoznat řidičovu únavu.

Komise by ve standardních výbavách nových modelů ráda viděla také inteligentní adaptaci na místní rychlostní limity, což s sebou nese nutnost spolehlivého rozpoznávání dopravního značení a adaptivního tempomatu. Technologii přizpůsobování rychlosti nastavené na tempomatu disponují v současné době například poslední generace modelů Volvo (XC90,S90,V90).

Volvo se chystá na autonomní řízení. Interiéry soustředí na pasažéry

Volvo se chystá na autonomní řízení. Interiéry soustředí na pasažéry

Představy Evropské komise budou během příštího roku konzultovány se všemi dotčenými stranami. Již během roku 2017 by pak měla být schválena přesná podoba plánu.

Nová nařízení by mohla být problémem pro nejmenší a nejlevnější plánované modely. Již dnes je nabídka jednoduchých aut, která řidiči nemluví do řízení a potěší také svou cenovkou, velmi omezená.

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 23 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků