Evropská komise chce vyšší daně z prodeje nafty

Evropská komise (EK) hodlá předložit návrh, který počítá se zvýšením minimální výše spotřební daně z motorové nafty ze současných 302 eur za 1000 litrů až na 380 eur v roce 2014.

Tvůrci této předlohy prý chtějí omezit tzv. tankovací turistiku a také narovnat podmínky na trhu a tím zprůhlednit konkurenční prostředí. V současnosti jsou totiž obrovské rozdíly v cenách nafty v jednolitých zemích a regionech a mnohým dopravcům se tak vyplatí jet delší cestou, kde natankují levněji. Dalším cílem je přiblížit dolní hranici spotřební daň z nafty té u benzinu, která je stále znatelně vyšší (dnes minimální výše 418,5 eura na 1 000 litrů).

EK nechce přímo diktovat výši spotřební daně, ale pouze zvýšit její minimální výši. Ta pochopitelně existuje již dnes, ale mnoha států se vůbec nedotýká a mnohé další mají výjimky. Pro představu - v Polsku je daň na naftu ve výši 290 eur, u nás 336 eur, v Německu 485 eur a ve Velké Británii dokonce cca 693 eur.

Otázkou ovšem je, kam vedou skryté nitky tohoto návrhu. Tankovací turistika je masivně týká pouze příhraničních oblastí, které nepředstavují zrovna většinu území EU, a autodopravci budou vždy volit co nejlevnější trasu. A nic na tom nezmění ani zvýšení minimální daně, např. v Německu by i v případě schválení celého návrhu byla již dnes spotřební daň o 105 eur vyšší než má být za 7 let, v Británii dokonce o 313 eur. O nějakém významném sblížení tak nemůže být řeč ani ve střednědobém horizontu.

Přesto by si např. právě Německo přijetí tohoto návrhu přálo, že prý jeho občané jezdí tankovat třeba i do Česka a tím připravují německou stání kasu o peníze. V takovém případě máme pro Němce dobrou radu - snižte svým občanům spotřební daň a nikam jezdit nebudou. To by, na rozdíl od navrhované změny, bylo projevem reálné konkurence, byť mezi státy...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků