Evropská komise chce vyšší daně z prodeje nafty

Evropská komise (EK) hodlá předložit návrh, který počítá se zvýšením minimální výše spotřební daně z motorové nafty ze současných 302 eur za 1000 litrů až na 380 eur v roce 2014.

Tvůrci této předlohy prý chtějí omezit tzv. tankovací turistiku a také narovnat podmínky na trhu a tím zprůhlednit konkurenční prostředí. V současnosti jsou totiž obrovské rozdíly v cenách nafty v jednolitých zemích a regionech a mnohým dopravcům se tak vyplatí jet delší cestou, kde natankují levněji. Dalším cílem je přiblížit dolní hranici spotřební daň z nafty té u benzinu, která je stále znatelně vyšší (dnes minimální výše 418,5 eura na 1 000 litrů).

EK nechce přímo diktovat výši spotřební daně, ale pouze zvýšit její minimální výši. Ta pochopitelně existuje již dnes, ale mnoha států se vůbec nedotýká a mnohé další mají výjimky. Pro představu - v Polsku je daň na naftu ve výši 290 eur, u nás 336 eur, v Německu 485 eur a ve Velké Británii dokonce cca 693 eur.

Otázkou ovšem je, kam vedou skryté nitky tohoto návrhu. Tankovací turistika je masivně týká pouze příhraničních oblastí, které nepředstavují zrovna většinu území EU, a autodopravci budou vždy volit co nejlevnější trasu. A nic na tom nezmění ani zvýšení minimální daně, např. v Německu by i v případě schválení celého návrhu byla již dnes spotřební daň o 105 eur vyšší než má být za 7 let, v Británii dokonce o 313 eur. O nějakém významném sblížení tak nemůže být řeč ani ve střednědobém horizontu.

Přesto by si např. právě Německo přijetí tohoto návrhu přálo, že prý jeho občané jezdí tankovat třeba i do Česka a tím připravují německou stání kasu o peníze. V takovém případě máme pro Němce dobrou radu - snižte svým občanům spotřební daň a nikam jezdit nebudou. To by, na rozdíl od navrhované změny, bylo projevem reálné konkurence, byť mezi státy...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků