Evropská komise chce vyšší daně z prodeje nafty

Evropská komise (EK) hodlá předložit návrh, který počítá se zvýšením minimální výše spotřební daně z motorové nafty ze současných 302 eur za 1000 litrů až na 380 eur v roce 2014.

Tvůrci této předlohy prý chtějí omezit tzv. tankovací turistiku a také narovnat podmínky na trhu a tím zprůhlednit konkurenční prostředí. V současnosti jsou totiž obrovské rozdíly v cenách nafty v jednolitých zemích a regionech a mnohým dopravcům se tak vyplatí jet delší cestou, kde natankují levněji. Dalším cílem je přiblížit dolní hranici spotřební daň z nafty té u benzinu, která je stále znatelně vyšší (dnes minimální výše 418,5 eura na 1 000 litrů).

EK nechce přímo diktovat výši spotřební daně, ale pouze zvýšit její minimální výši. Ta pochopitelně existuje již dnes, ale mnoha států se vůbec nedotýká a mnohé další mají výjimky. Pro představu - v Polsku je daň na naftu ve výši 290 eur, u nás 336 eur, v Německu 485 eur a ve Velké Británii dokonce cca 693 eur.

Otázkou ovšem je, kam vedou skryté nitky tohoto návrhu. Tankovací turistika je masivně týká pouze příhraničních oblastí, které nepředstavují zrovna většinu území EU, a autodopravci budou vždy volit co nejlevnější trasu. A nic na tom nezmění ani zvýšení minimální daně, např. v Německu by i v případě schválení celého návrhu byla již dnes spotřební daň o 105 eur vyšší než má být za 7 let, v Británii dokonce o 313 eur. O nějakém významném sblížení tak nemůže být řeč ani ve střednědobém horizontu.

Přesto by si např. právě Německo přijetí tohoto návrhu přálo, že prý jeho občané jezdí tankovat třeba i do Česka a tím připravují německou stání kasu o peníze. V takovém případě máme pro Němce dobrou radu - snižte svým občanům spotřební daň a nikam jezdit nebudou. To by, na rozdíl od navrhované změny, bylo projevem reálné konkurence, byť mezi státy...

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků