Evropa: Kdo zodpovídá za vůz v době spáchání přestupku?

Společně s novým bodovým systémem se v novele silničního zákona objevila povinnost tzv. objektivní odpovědnosti provozovatele. To znamená, že provozovatel vozidla bude mít povinnost informovat úřady, kdo v době spáchání přestupku jeho vozidlo řídil. Ačkoliv se to mnohým nelíbí, podobná úprava se nachází v zákonech mnoha dalších evropských zemí:

  • Nizozemí: Odpovědný je vždy vlastník, ovšem může předat vyřízení pokuty tomu, kdo v době přestupku řídil.
  • Německo: Obecně je odpovědný řidič. Pouze v případě, že není řidič vozidla zjištěn, může být požádán jeho vlastník. Pokud vlastník opakovaně odmítne identifikovat řidiče, je mu nařízeno vedení knihy jízd.
  • Finsko: V případě nezjištění identity řidiče na místě může policie požádat vlastníka, ovšem jeho odmítnutí identifikovat řidiče není postiženo sankcí.
  • Irsko: Vlastník vozidla je povinen do 28 dnů od žádosti policie identifikovat řidiče, jinak musí zaplatit pokutu sám. Pokud to neudělá, musí zaplatit pokutu ve výši do 800 eur.
  • Itálie: Obecně pokutu platí vlastník vozidla, pokud neprokáže, že řídil někdo jiný. Týká se pouze přestupků za rychlost.
  • Francie: V případě přestupků za rychlost nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neprokáže, že vozidlo mu bylo odcizeno, neřídil někdo jiný a neurčí jeho identitu.
  • Španělsko: Vlastník vozidla musí prokázat identitu řidiče, jinak mu hrozí pokuta ve výši 301 eur.
  • Portugalsko: Obecně nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neposkytne jméno řidiče.
  • Rakousko: Pokud se nezjistí řidič, vydá správní úřad příkaz tomu, kdo by mohl znát řidiče (vlastníka vozidla). Vydává se u pokut do výše 220 eur.

Tip: Bodový systém není řešením (názor)

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků