Evropa: Kdo zodpovídá za vůz v době spáchání přestupku?

Společně s novým bodovým systémem se v novele silničního zákona objevila povinnost tzv. objektivní odpovědnosti provozovatele. To znamená, že provozovatel vozidla bude mít povinnost informovat úřady, kdo v době spáchání přestupku jeho vozidlo řídil. Ačkoliv se to mnohým nelíbí, podobná úprava se nachází v zákonech mnoha dalších evropských zemí:

  • Nizozemí: Odpovědný je vždy vlastník, ovšem může předat vyřízení pokuty tomu, kdo v době přestupku řídil.
  • Německo: Obecně je odpovědný řidič. Pouze v případě, že není řidič vozidla zjištěn, může být požádán jeho vlastník. Pokud vlastník opakovaně odmítne identifikovat řidiče, je mu nařízeno vedení knihy jízd.
  • Finsko: V případě nezjištění identity řidiče na místě může policie požádat vlastníka, ovšem jeho odmítnutí identifikovat řidiče není postiženo sankcí.
  • Irsko: Vlastník vozidla je povinen do 28 dnů od žádosti policie identifikovat řidiče, jinak musí zaplatit pokutu sám. Pokud to neudělá, musí zaplatit pokutu ve výši do 800 eur.
  • Itálie: Obecně pokutu platí vlastník vozidla, pokud neprokáže, že řídil někdo jiný. Týká se pouze přestupků za rychlost.
  • Francie: V případě přestupků za rychlost nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neprokáže, že vozidlo mu bylo odcizeno, neřídil někdo jiný a neurčí jeho identitu.
  • Španělsko: Vlastník vozidla musí prokázat identitu řidiče, jinak mu hrozí pokuta ve výši 301 eur.
  • Portugalsko: Obecně nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neposkytne jméno řidiče.
  • Rakousko: Pokud se nezjistí řidič, vydá správní úřad příkaz tomu, kdo by mohl znát řidiče (vlastníka vozidla). Vydává se u pokut do výše 220 eur.

Tip: Bodový systém není řešením (názor)

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků