Evropa: Kdo zodpovídá za vůz v době spáchání přestupku?

Společně s novým bodovým systémem se v novele silničního zákona objevila povinnost tzv. objektivní odpovědnosti provozovatele. To znamená, že provozovatel vozidla bude mít povinnost informovat úřady, kdo v době spáchání přestupku jeho vozidlo řídil. Ačkoliv se to mnohým nelíbí, podobná úprava se nachází v zákonech mnoha dalších evropských zemí:

  • Nizozemí: Odpovědný je vždy vlastník, ovšem může předat vyřízení pokuty tomu, kdo v době přestupku řídil.
  • Německo: Obecně je odpovědný řidič. Pouze v případě, že není řidič vozidla zjištěn, může být požádán jeho vlastník. Pokud vlastník opakovaně odmítne identifikovat řidiče, je mu nařízeno vedení knihy jízd.
  • Finsko: V případě nezjištění identity řidiče na místě může policie požádat vlastníka, ovšem jeho odmítnutí identifikovat řidiče není postiženo sankcí.
  • Irsko: Vlastník vozidla je povinen do 28 dnů od žádosti policie identifikovat řidiče, jinak musí zaplatit pokutu sám. Pokud to neudělá, musí zaplatit pokutu ve výši do 800 eur.
  • Itálie: Obecně pokutu platí vlastník vozidla, pokud neprokáže, že řídil někdo jiný. Týká se pouze přestupků za rychlost.
  • Francie: V případě přestupků za rychlost nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neprokáže, že vozidlo mu bylo odcizeno, neřídil někdo jiný a neurčí jeho identitu.
  • Španělsko: Vlastník vozidla musí prokázat identitu řidiče, jinak mu hrozí pokuta ve výši 301 eur.
  • Portugalsko: Obecně nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neposkytne jméno řidiče.
  • Rakousko: Pokud se nezjistí řidič, vydá správní úřad příkaz tomu, kdo by mohl znát řidiče (vlastníka vozidla). Vydává se u pokut do výše 220 eur.

Tip: Bodový systém není řešením (názor)

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků