Evropa: Kdo zodpovídá za vůz v době spáchání přestupku?

Společně s novým bodovým systémem se v novele silničního zákona objevila povinnost tzv. objektivní odpovědnosti provozovatele. To znamená, že provozovatel vozidla bude mít povinnost informovat úřady, kdo v době spáchání přestupku jeho vozidlo řídil. Ačkoliv se to mnohým nelíbí, podobná úprava se nachází v zákonech mnoha dalších evropských zemí:

  • Nizozemí: Odpovědný je vždy vlastník, ovšem může předat vyřízení pokuty tomu, kdo v době přestupku řídil.
  • Německo: Obecně je odpovědný řidič. Pouze v případě, že není řidič vozidla zjištěn, může být požádán jeho vlastník. Pokud vlastník opakovaně odmítne identifikovat řidiče, je mu nařízeno vedení knihy jízd.
  • Finsko: V případě nezjištění identity řidiče na místě může policie požádat vlastníka, ovšem jeho odmítnutí identifikovat řidiče není postiženo sankcí.
  • Irsko: Vlastník vozidla je povinen do 28 dnů od žádosti policie identifikovat řidiče, jinak musí zaplatit pokutu sám. Pokud to neudělá, musí zaplatit pokutu ve výši do 800 eur.
  • Itálie: Obecně pokutu platí vlastník vozidla, pokud neprokáže, že řídil někdo jiný. Týká se pouze přestupků za rychlost.
  • Francie: V případě přestupků za rychlost nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neprokáže, že vozidlo mu bylo odcizeno, neřídil někdo jiný a neurčí jeho identitu.
  • Španělsko: Vlastník vozidla musí prokázat identitu řidiče, jinak mu hrozí pokuta ve výši 301 eur.
  • Portugalsko: Obecně nese odpovědnost vlastník vozidla, pokud neposkytne jméno řidiče.
  • Rakousko: Pokud se nezjistí řidič, vydá správní úřad příkaz tomu, kdo by mohl znát řidiče (vlastníka vozidla). Vydává se u pokut do výše 220 eur.

Tip: Bodový systém není řešením (názor)

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků