Evropa je krok od naftové krize

Příchod devadesátých let minulého století lze v Evropě nazvat "velkou naftovou revolucí". Do té doby byly naftové motory téměř výsadou nákladních automobilů. Průnik naftových motorů do osobních aut byl velmi pozvolný a byl zpočátku na okraji zájmu automobilek. S přibývajícími léty však nastal zlom. Cena ropy v dobách ropné krize a následně ani nikdy po ní již nebyla tak příznivá. Jedním ze způsobů, jak kompenzovat vyšší cenu ropy, je snížení spotřeby automobilů. Naftové motory se ukázaly být cestou, kterou se lze vydat. Bohužel, popularita nafty v Evropě, hnaná kupředu předními výrobci automobilů, dosáhla doslova šílenství. Automobilka, která u svého modelu nenabízí benzinovou alternativu v podobě nafty, je v Evropě téměř odsouzena k neúspěchu.

Nová studie na toto téma, kterou zpracovala Asociace maloobchodních prodejců paliv ve Velké Británii jasně říká, kam směřuje nynější boom naftových motorů. Podle zvyšování spotřeby nafty studie počítá s tím, že kolem roku 2015 dojde k velkému nedostatku motorové nafty a denně bude chybět v Evropě miliony tun tohoto paliva. To ochromí nejen osobní dopravu, ale hlavně nákladní dopravu, na které je závislá velká část ekonomik jednotlivých států.

Studie dále jasně říká, že cena motorové nafty již v brzké době ve Velké Británii přesáhne cenu 1 Libry za litr (v této době se pohybuje okolo 0,85 Libry/litr). Tento nárust o zhruba 17-20% v budou během několika měsíců následovat dominovým efektem i další země EU.

Závěr studie nepředkládá nějaké konkrétní řešení, pouze analyzuje nynější situaci a odhaduje na základě vývoje v posledních 15ti letech možný vývoj v blízké budoucnosti. Dále naznačuje, že jednou z možných cest je omezení prodejů naftových motorů a návrat zpět k motorům benzínovým. Pokud se předpoklad této studie vyplní, můžeme očekávat cenu motoré nafty v České republice okolo 38-40 Kč/litr.

Bohužel, alternativa, která by byla jak ekonomicky, tak ekologicky výhodná, v dnešní době na trhu chybí. Ethanol ani vodík prozatím nejsme schopni vyrábět s kladnou energetickou bilanci (výroba vždy stojí více energie, než kolik ji poté ethanol nebo vodík dodá) a sluneční energie je velmi nespolehlivá a je výrazně závsilá na geografické poloze a počasí.

Ovšem ani nejčernější předpoklady nepočítají ani v případě extrémního nedostatku nafty a benzínu s koncem světa, jak se často dovídáme z různých úvah v médiích.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků