Evropa je krok od naftové krize

Příchod devadesátých let minulého století lze v Evropě nazvat "velkou naftovou revolucí". Do té doby byly naftové motory téměř výsadou nákladních automobilů. Průnik naftových motorů do osobních aut byl velmi pozvolný a byl zpočátku na okraji zájmu automobilek. S přibývajícími léty však nastal zlom. Cena ropy v dobách ropné krize a následně ani nikdy po ní již nebyla tak příznivá. Jedním ze způsobů, jak kompenzovat vyšší cenu ropy, je snížení spotřeby automobilů. Naftové motory se ukázaly být cestou, kterou se lze vydat. Bohužel, popularita nafty v Evropě, hnaná kupředu předními výrobci automobilů, dosáhla doslova šílenství. Automobilka, která u svého modelu nenabízí benzinovou alternativu v podobě nafty, je v Evropě téměř odsouzena k neúspěchu.

Nová studie na toto téma, kterou zpracovala Asociace maloobchodních prodejců paliv ve Velké Británii jasně říká, kam směřuje nynější boom naftových motorů. Podle zvyšování spotřeby nafty studie počítá s tím, že kolem roku 2015 dojde k velkému nedostatku motorové nafty a denně bude chybět v Evropě miliony tun tohoto paliva. To ochromí nejen osobní dopravu, ale hlavně nákladní dopravu, na které je závislá velká část ekonomik jednotlivých států.

Studie dále jasně říká, že cena motorové nafty již v brzké době ve Velké Británii přesáhne cenu 1 Libry za litr (v této době se pohybuje okolo 0,85 Libry/litr). Tento nárust o zhruba 17-20% v budou během několika měsíců následovat dominovým efektem i další země EU.

Závěr studie nepředkládá nějaké konkrétní řešení, pouze analyzuje nynější situaci a odhaduje na základě vývoje v posledních 15ti letech možný vývoj v blízké budoucnosti. Dále naznačuje, že jednou z možných cest je omezení prodejů naftových motorů a návrat zpět k motorům benzínovým. Pokud se předpoklad této studie vyplní, můžeme očekávat cenu motoré nafty v České republice okolo 38-40 Kč/litr.

Bohužel, alternativa, která by byla jak ekonomicky, tak ekologicky výhodná, v dnešní době na trhu chybí. Ethanol ani vodík prozatím nejsme schopni vyrábět s kladnou energetickou bilanci (výroba vždy stojí více energie, než kolik ji poté ethanol nebo vodík dodá) a sluneční energie je velmi nespolehlivá a je výrazně závsilá na geografické poloze a počasí.

Ovšem ani nejčernější předpoklady nepočítají ani v případě extrémního nedostatku nafty a benzínu s koncem světa, jak se často dovídáme z různých úvah v médiích.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 38 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků