Evropa je krok od naftové krize

Příchod devadesátých let minulého století lze v Evropě nazvat "velkou naftovou revolucí". Do té doby byly naftové motory téměř výsadou nákladních automobilů. Průnik naftových motorů do osobních aut byl velmi pozvolný a byl zpočátku na okraji zájmu automobilek. S přibývajícími léty však nastal zlom. Cena ropy v dobách ropné krize a následně ani nikdy po ní již nebyla tak příznivá. Jedním ze způsobů, jak kompenzovat vyšší cenu ropy, je snížení spotřeby automobilů. Naftové motory se ukázaly být cestou, kterou se lze vydat. Bohužel, popularita nafty v Evropě, hnaná kupředu předními výrobci automobilů, dosáhla doslova šílenství. Automobilka, která u svého modelu nenabízí benzinovou alternativu v podobě nafty, je v Evropě téměř odsouzena k neúspěchu.

Nová studie na toto téma, kterou zpracovala Asociace maloobchodních prodejců paliv ve Velké Británii jasně říká, kam směřuje nynější boom naftových motorů. Podle zvyšování spotřeby nafty studie počítá s tím, že kolem roku 2015 dojde k velkému nedostatku motorové nafty a denně bude chybět v Evropě miliony tun tohoto paliva. To ochromí nejen osobní dopravu, ale hlavně nákladní dopravu, na které je závislá velká část ekonomik jednotlivých států.

Studie dále jasně říká, že cena motorové nafty již v brzké době ve Velké Británii přesáhne cenu 1 Libry za litr (v této době se pohybuje okolo 0,85 Libry/litr). Tento nárust o zhruba 17-20% v budou během několika měsíců následovat dominovým efektem i další země EU.

Závěr studie nepředkládá nějaké konkrétní řešení, pouze analyzuje nynější situaci a odhaduje na základě vývoje v posledních 15ti letech možný vývoj v blízké budoucnosti. Dále naznačuje, že jednou z možných cest je omezení prodejů naftových motorů a návrat zpět k motorům benzínovým. Pokud se předpoklad této studie vyplní, můžeme očekávat cenu motoré nafty v České republice okolo 38-40 Kč/litr.

Bohužel, alternativa, která by byla jak ekonomicky, tak ekologicky výhodná, v dnešní době na trhu chybí. Ethanol ani vodík prozatím nejsme schopni vyrábět s kladnou energetickou bilanci (výroba vždy stojí více energie, než kolik ji poté ethanol nebo vodík dodá) a sluneční energie je velmi nespolehlivá a je výrazně závsilá na geografické poloze a počasí.

Ovšem ani nejčernější předpoklady nepočítají ani v případě extrémního nedostatku nafty a benzínu s koncem světa, jak se často dovídáme z různých úvah v médiích.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků