Evropa je krok od naftové krize

Evropa je krok od naftové krize

Příchod devadesátých let minulého století lze v Evropě nazvat "velkou naftovou revolucí". Do té doby byly naftové motory téměř výsadou nákladních automobilů. Průnik naftových motorů do osobních aut byl velmi pozvolný a byl zpočátku na okraji zájmu automobilek. S přibývajícími léty však nastal zlom. Cena ropy v dobách ropné krize a následně ani nikdy po ní již nebyla tak příznivá. Jedním ze způsobů, jak kompenzovat vyšší cenu ropy, je snížení spotřeby automobilů. Naftové motory se ukázaly být cestou, kterou se lze vydat. Bohužel, popularita nafty v Evropě, hnaná kupředu předními výrobci automobilů, dosáhla doslova šílenství. Automobilka, která u svého modelu nenabízí benzinovou alternativu v podobě nafty, je v Evropě téměř odsouzena k neúspěchu.

Nová studie na toto téma, kterou zpracovala Asociace maloobchodních prodejců paliv ve Velké Británii jasně říká, kam směřuje nynější boom naftových motorů. Podle zvyšování spotřeby nafty studie počítá s tím, že kolem roku 2015 dojde k velkému nedostatku motorové nafty a denně bude chybět v Evropě miliony tun tohoto paliva. To ochromí nejen osobní dopravu, ale hlavně nákladní dopravu, na které je závislá velká část ekonomik jednotlivých států.

Studie dále jasně říká, že cena motorové nafty již v brzké době ve Velké Británii přesáhne cenu 1 Libry za litr (v této době se pohybuje okolo 0,85 Libry/litr). Tento nárust o zhruba 17-20% v budou během několika měsíců následovat dominovým efektem i další země EU.

Závěr studie nepředkládá nějaké konkrétní řešení, pouze analyzuje nynější situaci a odhaduje na základě vývoje v posledních 15ti letech možný vývoj v blízké budoucnosti. Dále naznačuje, že jednou z možných cest je omezení prodejů naftových motorů a návrat zpět k motorům benzínovým. Pokud se předpoklad této studie vyplní, můžeme očekávat cenu motoré nafty v České republice okolo 38-40 Kč/litr.

Bohužel, alternativa, která by byla jak ekonomicky, tak ekologicky výhodná, v dnešní době na trhu chybí. Ethanol ani vodík prozatím nejsme schopni vyrábět s kladnou energetickou bilanci (výroba vždy stojí více energie, než kolik ji poté ethanol nebo vodík dodá) a sluneční energie je velmi nespolehlivá a je výrazně závsilá na geografické poloze a počasí.

Ovšem ani nejčernější předpoklady nepočítají ani v případě extrémního nedostatku nafty a benzínu s koncem světa, jak se často dovídáme z různých úvah v médiích.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků