Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Moderní volanty Formule 1 nabízí displej, všemožná tlačítka a přepínače. Oproti nim jsou ty historické spíše dětskou hračkou.
Evoluce Formule 1: Jak se za desítky let měnil volant v královně motorsportu?

Do netradičního videa se pustil tým lidí z Donut Media a výsledek stojí za to. Postupně jsou v něm představeny volanty monopostů Formule 1 napříč všemi generacemi. Na začátku je tříramenný volant Stirlinga Mosse, se kterým pilotoval svůj vůz v roce 1957. To je ale teprve začátek...

Zajímavosti | Formule 1 | Život řidiče

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

K velkým změnám začalo docházet od roku 1980, kdy do chodu vozů Formule 1 začala promlouvat vyspělejší technika. Objevují se první tlačítka, páčky pro řazení či digitální displej. Další pokrok nastal kolem roku 2000, kdy už volant zobrazoval také informace o motoru či brzdách. Umožňoval rovněž rádiovou komunikaci s týmem v boxech, řídil kontrolu trakce a při průjezdu pit lane pomáhal závodníkovi omezovač rychlosti.

A dnes? Volant monopostu Formule 1 zvládne navíc obsluhovat systémy pro snížení aerodynamického odporu na zadním křídle (DRS) a rekuperaci energie (ERS). Na volantu se nachází také "Drink" tlačítko, pomocí kterého může jezdec využít vaku s vodou a během závodu se napít.

Fotogalerie: Mistr světa formule 1 Kimi Räikkönen navštívil Ostravu 

Volanty se v dnešní době vyrábí z uhlíkových vláken a jejich hmotnost se tak pohybuje jen okolo 1,3 kilogramu. Slušné číslo, vzhledem k tomu, že obsahuje také digitální displej a celou řadu zmiňovaných knoflíků. Cena nejmodernějšího volantu F1 se pohybuje okolo 1,3 milionu korun, což je suma, ze kterou pořídíte zcela nový Mercedes-AMG C43 sedan.

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků