EuroNCAP zpřísní způsob hodnocení bezpečnosti

Komisaři EuroNCAP se rozhodli zatopit výrobcům automobilů. O bezpečnost posádky vozu ale tentokrát tolik nejde.

Když byla asociace EuroNCAP (European New Car Assessment Program) v roce 1997 založena, zdálo se, že dosáhnout v nárazových testech plných pěti hvězd bude takřka nemožné. Pouhých jedenáct let poté vypadá situace tak, že za ochranu cestujících při čelním střetu získá čtyři nebo pět hvězd plných 97 % zkoušených automobilů. S časovým odstupem lze konstatovat, že právě asociace EuroNCAP působí jako bič na automobilky. Získala totiž tak silnou reputaci, že se producenti osobních vozů snaží v jimi prováděných testech excelovat. Veřejnost naopak na EuroNCAP v poslední době tlačí, aby svá hodnocení zpřísnila.

Od příštího roku proto bude pro automobilky daleko těžší získat plný počet hvězd, protože EuroNCAP chystá úplně nový systém hodnocení. Jsou zde totiž stále oblasti, jež je podle názoru EuroNCAP třeba v bezpečnosti vozů výrazně zlepšit. Jedná se konkrétně například o bezpečnost chodců, protože se dosud žádnému vozu v této disciplíně nepodařilo dosáhnout plného počtu čtyř hvězd a průměr se ustálil na nelichotivých dvou hvězdách.

Automobilky se snaží maximalizovat ochranu posádky při střetu s jiným vozidlem, což jde často na úkor právě bezpečnosti chodců. Nový systém hodnocení proto bude ve svém výsledku závislý na celkové bezpečnosti auta. Vůbec poprvé také budou při hodnocení brány v potaz elektronické asistenční systémy podvozku včetně ESP či ochrana krční páteře.

První vozy budou testovány v souladu s novými pravidly v únoru příštího roku. Tato pravidla mají za úkol výrobce automobilů dále motivovat ke zvyšování bezpečnosti dopravního provozu. Ačkoli pravidla pro nová auta v otázce pasivní bezpečnosti v současnosti „utahují“ i další podobné asociace včetně NHTSA, žádná z nich nemá na automobilky tak silný vliv jako právě EuroNCAP. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 3er 1997 vs. BMW 3er 2005

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat Punta 1997 vs. Fiat Grande Punto 2005
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků