EuroNCAP zpřísní způsob hodnocení bezpečnosti

Komisaři EuroNCAP se rozhodli zatopit výrobcům automobilů. O bezpečnost posádky vozu ale tentokrát tolik nejde.

Když byla asociace EuroNCAP (European New Car Assessment Program) v roce 1997 založena, zdálo se, že dosáhnout v nárazových testech plných pěti hvězd bude takřka nemožné. Pouhých jedenáct let poté vypadá situace tak, že za ochranu cestujících při čelním střetu získá čtyři nebo pět hvězd plných 97 % zkoušených automobilů. S časovým odstupem lze konstatovat, že právě asociace EuroNCAP působí jako bič na automobilky. Získala totiž tak silnou reputaci, že se producenti osobních vozů snaží v jimi prováděných testech excelovat. Veřejnost naopak na EuroNCAP v poslední době tlačí, aby svá hodnocení zpřísnila.

Od příštího roku proto bude pro automobilky daleko těžší získat plný počet hvězd, protože EuroNCAP chystá úplně nový systém hodnocení. Jsou zde totiž stále oblasti, jež je podle názoru EuroNCAP třeba v bezpečnosti vozů výrazně zlepšit. Jedná se konkrétně například o bezpečnost chodců, protože se dosud žádnému vozu v této disciplíně nepodařilo dosáhnout plného počtu čtyř hvězd a průměr se ustálil na nelichotivých dvou hvězdách.

Automobilky se snaží maximalizovat ochranu posádky při střetu s jiným vozidlem, což jde často na úkor právě bezpečnosti chodců. Nový systém hodnocení proto bude ve svém výsledku závislý na celkové bezpečnosti auta. Vůbec poprvé také budou při hodnocení brány v potaz elektronické asistenční systémy podvozku včetně ESP či ochrana krční páteře.

První vozy budou testovány v souladu s novými pravidly v únoru příštího roku. Tato pravidla mají za úkol výrobce automobilů dále motivovat ke zvyšování bezpečnosti dopravního provozu. Ačkoli pravidla pro nová auta v otázce pasivní bezpečnosti v současnosti „utahují“ i další podobné asociace včetně NHTSA, žádná z nich nemá na automobilky tak silný vliv jako právě EuroNCAP. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 3er 1997 vs. BMW 3er 2005

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fiat Punta 1997 vs. Fiat Grande Punto 2005
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

dnes | Vladimír Kadera | 8 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 88 příspěvků