EuroNCAP už 20 let bourá s auty. Jsou její testy ty nejprůkaznější?

Organizace Euro NCAP vznikla před dvaceti lety. Připomínáme její počátky, největší průšvihy automobilek a srovnali používané metody také s jinými testy.

EuroNCAP bourá už 20 let

V letošním roce slaví organizace Euro NCAP dvacáté výročí od prvního nárazového testu. Zkratka organizace, která byla založena již v prosinci 1996 ve Velké Británii označuje European New Car Assessment Programme. O dva roky později se stala mezinárodní nezávislou institucí, která funguje podle belgických zákonů a je podporována Evropskou komisí.

Každý automobil projde homologačními nárazovými zkouškami, ovšem ty můžou být v různých regionech různé a přesné výsledky nejsou veřejně přístupné. Právě proto evropská organizace vznikla. I když tyto testy nejsou povinné, automobilky vozy přesto EuroNCAP poskytují, protože jsou si vědomé, že zákazníci výsledky crashtestů vyžadují.

Stará versus nová. Jak dopadl crashtest dvou modelů Toyota Corolla?

Stará versus nová. Jak dopadl crashtest dvou modelů Toyota Corolla?

Postup je takový, že nezávislá autorizovaná zkušebna testovaný vůz anonymně zakoupí, díky čemuž je takřka vyloučena manipulace ze strany automobilky. K samotnému testu jsou zástupci automobilky přizváni, účastní se jich ale jen jako pozorovatelé.

Od začátku se testoval přední náraz v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry s 40% přesahem na straně řidiče. Hodnotí se deformace prostoru pro posádku, či síla potřebná pro následné otevření dveří. Od roku 1998 se zkoumají i biometrické údaje na figurínách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dnes se vyhodnocují čtyři skupiny testů. Zvlášť je hodnocena ochrana dospělé posádky, dětí, chodců, a také asistenční systémy. Konkrétní disciplíny jsou následující:

Ochrana dospělé posádky

  • částečný čelní náraz do deformovatelné bariéry
  • plný čelní náraz do nedeformovatelné bariéry
  • boční náraz
  • boční náraz do sloupu
  • test sedadel - ochrany krční páteře

Klepněte pro větší obrázek

Ochrana dětí

  • ochrana dětských pasažérů při čelních a bočních nárazech
  • schopnost vozu pojmout dětské zádržné systémy - typicky Isofix, včetně jejich správného uchycení

Klepněte pro větší obrázek

Ochrana chodců

  • střet s hlavou
  • střet s horní částí dolních končetin
  • střet s dolní částí dolních končetin

Klepněte pro větší obrázek

Asistenční systémy

  • test ESP
  • kontrola zapnutí bezpečnostních pásů
  • asistent rychlostních limitů
  • test automatického nouzového brzdění
  • asistent jízdy v pruhu

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výsledek je v každé ze skupin hodnocen procenty. Celé auto dostane hodnocení v podobě pěti či méně hvězd. To je vděčným marketingovým nástrojem, pokud se test povede...

Jsou Američané náročnější?

Ve Spojených státech je obdobou evropské organizace IIHS - Insurance Institute for Highway Safety, založená již v roce 1959. Taktéž se jedná o nezávislou organizaci. Nemá však jen toto jediné poslání. Kromě zjišťování pasivní a aktivní bezpečnosti vozidel prodávaných na trhu v USA se zabývá také pojišťovacími nárazy. Je totiž z velké části placena pojišťovnami. Ty díky tomu získávají srovnatelné informace o bezpečnosti jednotlivých automobilů, a především nákladech na jejich následnou opravu.

Další odstrašující crash test: Duster pro indický trh nezískal ani jednu hvězdu!

Další odstrašující crash test: Duster pro indický trh nezískal ani jednu hvězdu!

Testy IIHS se velmi podobají evropským crash testům, čelní náraz je prováděn za totožných podmínek. Mimo toho se ale zkouší rovněž čelní náraz s minimálním překrytím překážky. V roce 2012, kdy byla tato zkouška zavedena, se tak několika výrobcům pořádně zapotila čela. Pohořel Mercedes-Benz se třídou C, stejně jako Audi A4 nebo Volkswagen CC. Například Volvo S60 ale excelovalo. Švédové si totiž stejný crash test, ve kterém jde náraz na přední roh auta, vymyslelo pro své interní potřeby s dvacetiletým předstihem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Další zámořskou organizací je NHTSA - National Highway Traffic Safety Administration. Také zde auta při čelním nárazu nejdříve bourají do deformovatelné bariéry, která má simulovat jiný vůz - stejně jako v Evropě. V rychlosti 56 km/h je ale ve druhém testu pošlou čelně proti zdi. Boční náraz se neprovádí v evropských padesáti, ale v 62 km/h. Krom toho je součástí zkoušky i test převrácení a rovněž "evropský" náraz bokem do tyče. 

Odpověď zní "ano" - crash testy ve Spojených státech se jeví jako náročnější. Tedy minimálně z hlediska pasivní bezpečnosti osob přepravovaných v autech.

Co přinesl ADAC?

Své nárazové testy dělá také německý autoklub ADAC. Ten proslul zkoušením všeho, co se motorismu týká a například výsledky důkladných testů pneumatik jsou citovány napříč Evropou.

Když se však Němci pustí i do nárazových zkoušek neváhají třeba pustit kamion vstříc autům v koloně:

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek...nebo ukázat, jak obstojí kabriolety při převrácení:

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 899 km
Cena: 175 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 98 010 km
Cena: 740 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 330 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Q7 3
Rok výroby: 2006
Stav: 294 604 km
Cena: 270 000 Kč
Audi A6 2,7
Rok výroby: 2010
Stav: 113 946 km
Cena: 350 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků