EuroNCAP: Škoda Rapid s pěti hvězdami, Dacia Lodgy propadla

Agentura Euro NCAP zveřejnila výsledky své nejnovější série nárazových testů. Zkouškami prošlo 14 automobilových konstrukcí, z nichž všechny si odvážejí plný počet pěti hvězd. Tedy až na Dacii Lodgy…

Seznam čerstvě zkoušených vozů v programu Euro NCAP čítá v abecedním pořadí modely Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-Benz A-Class, Mitsubishi Outlander, Opel/Vauxhall Mokka, Seat Leon, Škoda Rapid, Seat Toledo, Subaru Forester, Range Rover, Volvo V60 Plug-In Hybrid, a Volkswagen Golf VII.

Klepněte pro větší obrázek 
Přehled výsledků všech vozů z poslední série testů Euro NCAP

Pokud jste v tomto výčtu napočítali patnáct modelů, počítali jste správně, z dvojčat Škoda Rapid a Seat Toledo totiž byl zkoušen pouze Rapid. V čele abecedního pořadí stojí rumunská Dacia Lodgy, jež mu ale vládne také co do nejhůře z hlediska bezpečnosti hodnocených modelů. Zatímco všechny ostatní vozy s většími či menšími potížemi dosáhly plného počtu pěti hvězd, Dacia Lodgy se svými třemi hvězdami zopakovala neslavný výsledek SUV Dacia Duster z loňské zimy.

EuroNCAP: šest nových modelů proti zdi

EuroNCAP: šest nových modelů proti zdi

Je třeba dodat, že od konce roku 2011 se vozy v testech Euro NCAP zkoušejí podle upravené, údajně přísnější metodiky, která se postupně vzdaluje čistému hodnocení pasivní bezpečnosti při nárazu. Stále výraznější úlohu totiž hrají nejen parametry typu ochrana chodců, ale také více méně papírová přítomnost, nebo nepřítomnost standardně a ve všech verzích dodávaných stabilizačních systémů, kontrolek nezapnutých pásů či varovných nálepek v interiéru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dacia Lodgy v našem říjnovém redakčním testu 

Za Lodgy si to koncern Renault docela slízl, a to také za chybějící ESP ve standardní výbavě. Michiel van Ratingen, první tajemník Euro NCAP, k Dacii uvedl: „Je zklamáním vidět Lodgy dopadnout tak špatně v našich testech, zvláště pouhý týden poté, co Sandero, prodávané v Jižní Americe pod značkou Renault, získalo v sérii Latin NCAP jen jednu hvězdu.“ Dále uvedl, že Logy je levné auto, u kterého zákazníci budou ochotni ke kompromisům v komfortu či jízdních výkonech, ale nikoli bezpečnosti.

Nejbezpečnější vozy dle Euro NCAP v roce 2009

Nejbezpečnější vozy dle Euro NCAP v roce 2009

O posledním výroku by bylo možno s úspěchem pochybovat, pravdou ale zůstává, že tato série testů pro model Dacia Lodgy dopadla skutečným debaklem. V celkovém přehledu jsou uváděny čtyři základní kategorie hodnocení, a sice ochrana dospělých cestujících, dětí a chodců a přítomnost elektronických asistenčních soustav. Již při letmém pohledu je vidět, že Dacia Lodgy dopadla nejhůře z vozů této série testů ve všech těchto čtyřech kategoriích.

EuroNCAP: nové testy i přitvrzená metodika

EuroNCAP: nové testy i přitvrzená metodika

Ve vyjádření představitelů Euro NCAP dále stojí, že Range Rover zklamal v ochraně krční páteře cestujících vpředu při nárazu zezadu, ovšem značka Land Rover údajně přislíbila, že záhy sjedná nápravu. Plusové body naopak posbíraly modely Volkswagen Golf VII a Mercedes-Benz A-Class za přítomnost moderních asistenčních systémů. Volvo V60 Plug-In Hybrid dosáhl prakticky stejných výsledků jako kombík téhož typu s konvenčním pohonem, a to i přes svoji o 350 kg vyšší pohotovostní hmotnost.
 

Dacia Lodgy

Fiat 500L

Ford Fiesta

Ford Kuga

Hyundai Santa Fe

Mercedes-Benz A-Class

Mitsubishi Outlander

Opel/Vauxhall Mokka

Range Rover

Seat Leon

Škoda Rapid/Seat Toledo

Subaru Forester

Volvo V60 Plug-In Hybrid

Volkswagen Golf

 

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

včera | Petr Schnagl | 29 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků