Agentura Euro NCAP zveřejnila výsledky své nejnovější série nárazových testů. Zkouškami prošlo 14 automobilových konstrukcí, z nichž všechny si odvážejí plný počet pěti hvězd. Tedy až na Dacii Lodgy…
Seznam čerstvě zkoušených vozů v programu Euro NCAP čítá v abecedním pořadí modely Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-Benz A-Class, Mitsubishi Outlander, Opel/Vauxhall Mokka, Seat Leon, Škoda Rapid, Seat Toledo, Subaru Forester, Range Rover, Volvo V60 Plug-In Hybrid, a Volkswagen Golf VII.
Přehled výsledků všech vozů z poslední série testů Euro NCAP
Pokud jste v tomto výčtu napočítali patnáct modelů, počítali jste správně, z dvojčat Škoda Rapid a Seat Toledo totiž byl zkoušen pouze Rapid. V čele abecedního pořadí stojí rumunská Dacia Lodgy, jež mu ale vládne také co do nejhůře z hlediska bezpečnosti hodnocených modelů. Zatímco všechny ostatní vozy s většími či menšími potížemi dosáhly plného počtu pěti hvězd, Dacia Lodgy se svými třemi hvězdami zopakovala neslavný výsledek SUV Dacia Duster z loňské zimy.
Je třeba dodat, že od konce roku 2011 se vozy v testech Euro NCAP zkoušejí podle upravené, údajně přísnější metodiky, která se postupně vzdaluje čistému hodnocení pasivní bezpečnosti při nárazu. Stále výraznější úlohu totiž hrají nejen parametry typu ochrana chodců, ale také více méně papírová přítomnost, nebo nepřítomnost standardně a ve všech verzích dodávaných stabilizačních systémů, kontrolek nezapnutých pásů či varovných nálepek v interiéru.
Za Lodgy si to koncern Renault docela slízl, a to také za chybějící ESP ve standardní výbavě. Michiel van Ratingen, první tajemník Euro NCAP, k Dacii uvedl: „Je zklamáním vidět Lodgy dopadnout tak špatně v našich testech, zvláště pouhý týden poté, co Sandero, prodávané v Jižní Americe pod značkou Renault, získalo v sérii Latin NCAP jen jednu hvězdu.“ Dále uvedl, že Logy je levné auto, u kterého zákazníci budou ochotni ke kompromisům v komfortu či jízdních výkonech, ale nikoli bezpečnosti.
O posledním výroku by bylo možno s úspěchem pochybovat, pravdou ale zůstává, že tato série testů pro model Dacia Lodgy dopadla skutečným debaklem. V celkovém přehledu jsou uváděny čtyři základní kategorie hodnocení, a sice ochrana dospělých cestujících, dětí a chodců a přítomnost elektronických asistenčních soustav. Již při letmém pohledu je vidět, že Dacia Lodgy dopadla nejhůře z vozů této série testů ve všech těchto čtyřech kategoriích.
Ve vyjádření představitelů Euro NCAP dále stojí, že Range Rover zklamal v ochraně krční páteře cestujících vpředu při nárazu zezadu, ovšem značka Land Rover údajně přislíbila, že záhy sjedná nápravu. Plusové body naopak posbíraly modely Volkswagen Golf VII a Mercedes-Benz A-Class za přítomnost moderních asistenčních systémů. Volvo V60 Plug-In Hybrid dosáhl prakticky stejných výsledků jako kombík téhož typu s konvenčním pohonem, a to i přes svoji o 350 kg vyšší pohotovostní hmotnost.