EuroNCAP: pět hvězdiček jen s ESP

Institut EuroNCAP podlehl tlaku a od roku 2009 změní podmínky pro udělování svých pověstných hvězdiček. Správným směrem?
EuroNCAP: pět hvězdiček jen s ESP

Nové podmínky by měly lépe reflektovat rostoucí úroveň pasivní bezpečnosti nových aut, které získávají plný počet hvězdiček jako na běžícím pásu, o čemž jsme vás informovali zde. Novinkou však je potvrzení, že pěti hvězd nyní dosáhne pouze model, který je nabízen standardně s některým z druhů stabilizačního systému. Dosud se testy EuroNCAP soustředily výhradně na pasivní ochranu pasažérů při dopravní nehodě a tímto rozhodnutím se do hodnocení přidává i aspekt bezpečnosti aktivní.

Nová metodika celkového hodnocení bude nyní vycházet ze čtyř oblastí: ochrany dospělých pasažérů, dětí, chodců a nově i podpůrných bezpečnostních prostředků, kam patří ESP. Tato metodika tímto zohledňuje rostoucí roli elektronických systémů, které mají předcházet nehodám a zraněním nebo snižovat jejich riziko. Na druhou stranu do hodnocení čistě nárazových testů přidává prvky, jejichž funkčnost není při samotných zkouškách nijak ověřována, což je dost významný zásah do filosofie těchto testů...

Na základní metodice se však nic nemění a vůz musí pro zisk maximálního ohodnocení dosáhnout výborných výsledků ve všech ze čtyř základních kategorií. Bez ohledu na to, jakým způsobem hodnotí roli ESP pro bezpečnost provozu každý z nás, bude nová metodika motivací pro další šíření tohoto systému. Tento krok EuroNCAP může zasáhnout především trh s malými auty, u nichž dosud není ESP standardem. Právě v této kategorii se zřejmě projeví nová metodika ve standardní instalaci ESP do aut mnoha výrobců, což by mohlo přinést i nárůst prodejních cen. Kromě doplnění stabilizačního systému do spektra směrodatných kategorií EuroNCAP se nově objevuje také zohlednění následků nárazu vedeného zezadu.

Jen pro doplnění celkového obrazu současné situace v nárazových testech se pojďme podívat i na testy v Austrálii a Americe. EuroNCAP i australská ANCAP již dávno opustily čelní srážky celou plochou přídě a nahradily je přesazeným nárezm pouze její částí, což lépe odpovídá skutečným silničním podmínkám. Obě asociace navíc zavedly boční srážky s kovovým sloupem.  V Austrálii je právě úspěch v bočním střetu nezbytnou podmínkou pro zisk plného počtu pěti hvězd, neúspěch v této disciplíně konkrétnímu modelu naopak přinese nejlépe hvězdy čtyři. Americká NHTSA zůstává věrna starším testům - ty sice nemusejí mít takovou výpovědní hodnotu, na druhou stranu jsou ale křížově srovnatelné i v případě vozů z různých fází vývoje motorismu.

NHTSA také nehodnotí žádné dodatečné systémy jako ESP, ale posuzuje jen výsledky nárazového testu. To se zdá být čistší metodou - zda má vůz ESP či nikoli pozná kupující sám i bez toho, zda to bude znamenat nějakou hvězdičku v hodnocení testů něčeho docela jiného. V rámci metodiky NHTSA může pěti hvězdiček dosáhnout pouze auto, v jehož útrobách se nepovede v žádné části figurín naměřit větší než desetiprocentní riziko vážného zranění. IIHS, druhá z amerických zkušeben, však již zavedla přesazený čelní střet, takže samotná NHTSA spotřebitelům doporučuje porovnávat jimi naměřené hodnoty s IIHS pro doplnění celkového obrazu o pasivní bezpečnosti daného modelu.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků