Euro-NCAP: trik nebo účelný test?

Každoročně touto dobou se objevuje celá řada výsledků bariérových testů automobilů, které koná European New Car Assessment Programme. Výsledky se chlubí především ti, kteří uspěli.
Euro-NCAP: trik nebo účelný test?

Euro NCAP je nezávislé konsorcium s účastí vlád Velké Británie, Nizozemí, Švédska, Francie a Německa a několika automobilových asociací a společností, zahrnující rovněž Alliance Internationale de Tourisme (AIT), Federation Internationale de l´Automobile (FIA), německou motoristickou organizaci ADAC a International Consumer Research and Testing (ICRT). Program je podporován Evropskou komisí.

Program byl založen s cílem podávat informace na základě srovnávacích nárazových testů nejpopulárnějších automobilů na evropském trhu. První výsledky byly zveřejněny v únoru 1997. Je to vlastně jakýsi společný program evropských výrobců, kteří se ujednotili na metodice zkoušek pevnosti a bezpečnosti jednotlivých automobilů. Ačkoliv o objektivnosti výsledků se tu a tam objevují pochybnosti, v konečném důsledku respektují výsledek všichni. Zejména když je pro tu kterou značku pozitivní.

Co se zkoumá?

Program bariérových testů zkoumá chování a ochranné vlastnosti automobilů při dvou druzích nárazů – při čelním nárazu (se 40% překrytím) do deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/h a při bočním nárazu, kdy do testovaného vozu ze strany řidiče naráží v rychlosti 50 km/h speciální vozík o hmotnosti 959 kg, jehož čelní strana je rovněž do určité míry deformovatelná.

Žádný náraz v běžném provozu není úplně ideálně čelní, tedy takový, kdy automobil naráží celou plochou přídě na překážku, se kterou svírá úhel 900. proto se ustoupilo od původních testů v ideálních podmínkách a začaly tak zvané off-sety. To znamená, vůz naráží na překážku je 40 % plochy své přídě a 60 % zůstává mimo. Překážka, do níž vůz naráží, je složena z plechových lamel, které co možná nejvěrněji simulují pevnost a deformovatelnost vozidla, se kterým se testovaný automobil sráží. Podmínkou je, že automobil obsazený dvěma figurínami na předních sedadlech je naplněn všemi provozními kapalinami (palivem, chladicím médiem, olejem atd), aby bylo možné vysledovat i následky nárazu v tomto směru.

Čím víc hvězdiček, tím lépe

Také vyhodnocování nárazu má svou přesnou metodiku a výsledkem je udělování hvězdiček. Čím víc, tím lépe. Už se dokonce stalo, že Renault Laguna dostal pět hvězdiček ze čtyř – zatím to nikdo pořádně nevysvětlil. Zlé hlasy ovšem tvrdí, že takový výsledek je snadno možný, když automobilka Renault je v Euro-NCAP majetkovým podílníkem.

Nechme však spekulací. Hodnotí se vždy několik automobilů stejné třídy. To znamená, že do stejné skupiny jsou zařazena vozidla tak, jak je klasifikují sami výrobci. Stejná metodika třídění se používá i při statistickém porovnání prodejů.

Kdo uspěl?

Předkládáme alespoň některé zajímavé výsledky 10. fáze programu Euro-NCAP u automobilů, které se už prodávají, anebo budou prodávat v nejbližší době i u nás.

Plných 28 bodů – nejlepšího výsledku v kategorii „supermini“ – dosáhl kompaktní Volkswagen Polo. Silnou stránkou pola je jeho velmi pevná karoserie. Vyspělá technologie laserového svařování a využití kvalitních plechů s vysokou pevností se projevily ve vysoké tuhosti karoserie – její torzní tuhost činí asi 20 000 Nm na jeden úhlový stupeň, což je asi o třetinu lepší výsledek než v případě předchozí generace a výrobce zároveň uvádí, že je to nejlepší hodnota v celé třídě (pokud se dají některé veličiny vůbec měřit).

Nový Opel Vectra získal celkem 30 bodů, tedy nejvíc z pětice hodnocených rodinných vozů. Prokázal vysoce nadprůměrné ochranné vlastnosti zejména při bočních nárazech, včetně nárazu do kulatého sloupu, ve kterých získal maximální možný počet bodů. Bezpečnostní vlastnosti nové vectry staví na velmi pevném skeletu a počítačově optimalizované karoserii s předem definovanými deformačními zónami.

Dva velmi odlišné vozy značky Honda, nové CR-V a roadster Honda S2000 se staly nejbezpečnějšími vozy v nových kategoriích SUV a Roadster. Oba dosáhly čtyřhvězdičkového hodnocení bezpečnosti cestujících, čímž se dostaly na čelní místo vozů v dané kategorii. Výsledek je o to významnější u modelu Honda S2000, protože u otevřených automobilů je vždy bezpečnost poměrně problematická. Stejně významný je výsledek bezpečnosti typu CR-V v oblasti ochrany chodců. CR-V dosáhlo 3 hvězdiček, což je stejný výsledek jako u modelů Civic a Stream, s nimiž má vývoj bezpečnosti shodnou filozofii. Tříhvězdičkové hodnocení je doposud nejvyšším dosaženým výsledkem v oblasti bezpečnosti chodců a mimo zmíněných modelů značky Honda jej dosáhly pouze dva další automobily – Daihatsu Sirion a Mazda Premacy.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 4 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků