Euro NCAP: Jedna hvězda pro nový Jeep Wrangler, nula hvězd pro Fiat Panda

37 komentářů

JirkaK
8. prosince • 9:18

Dnes už nemá cenu řešit nějaké hvězdičky, když je jich polovina za elektronické cypoviny. Žádné malé auto, kde má řidič nohy třičtvrtě metru od předního nárazníku a do toho je zastavěný nedeformovatelný motor nemůže být z principu nikdy bezpečné při nárazu ve větší rychlosti, i kdyby mělo všechny myslitelné asistenční systémy. Na druhou stranu - na ježdění po městě to v zásadě stačí, jak už tady někdo podotknul - zkuste si podobným způsobem nabourat na skůtru.
A ještě jedna věc je sporná. Nejlepší bouračka je totiž žádná bouračka. Ty nejbezpečnější auta v nárazových testech jsou SUV s dvoutunovou váhou a vysokým podvozkem. Ale nikdo už nebere v úvahu jízdní vlastnosti a brzdnou dráhu. Může nastat situace, kde taková obluda jako třeba v diskusi zmíněné Hyundai Santa Fé nebo třeba kritizovaný Wrangler nabourá, ale malé a obratné Punto se vyhne nebo dobrzdí. Takže pokud někdo bere v úvahu při testech bezpečnosti takové věci jako asistent pro jízdu v pruzích nebo automatické brždění, zároveň by měl automaticky započítávat i porovnání ovladatelnosti vozu - tedy losí test, rychlost na kruhové dráze a brzdnou dráhu.

jean
8. prosince • 7:41

Na stranke ncap su podrobne vysledky. Panda ma v narazovych testoch lepsie vysledky ako wrangler, ale hviezdicku nema. Cele hodnotenie je podla mna neobjektivne, Ncap je dobre pre zistenie pasivnej bezpecnosti. Hodnotenia by mali byt oddelene, jedny hviezdicky za pasivnu bezpecnost a jedny za aktivnu.

VacVin
7. prosince • 9:43

Ježíši o čem se to tady diskutuje? Měli jste někdy vážnou nehodu? A můžete být sebelepší řidič, jednou to do vás někdo praští. Pak každý DETAIL, který zmírní zranění může zabránit smrti vás, nebo vašich blízkých. A důraz na asistenty je jasný, nejlepší nehoda je žádná nehoda. Podívejte se na statistiky smrtelných nehod. Když ve 150km vezmete bokem strom, nezachrání vás ani 5 hvězd, ale u běžný nehod umírají lidí ve STARÝCH autech. Felicie, nebo Favorit jsou pojízdné rakve. A nové vozy jsou bezpečnější právě díky tlaku takových, co udělují hvězdy. Automobilka je organizace, která má primárně potřebu nám prodat a vydělat peníze, bez tlaku z venku preferují inovace vhodné pro zisk, nikoliv pro lidi. Je možné si myslet o metodice či váze bodů cokoliv, ale zrovna tihle lidé zachránili více lidských životů, než si uvědomujeme.

Josef
6. prosince • 17:40

Výsledky Pandy v nárazových testech jsou doslova tristní, v podstatě komplet mrtvá posádka včetně dětí. Šlehačku na střechu a prodávat jako rakvičky.

runner42
6. prosince • 23:30

Nj, jenže tahle městská přibližovala jsou ráda, když mají denní rychlostní průměr přes 20km/h.
Pomalé drandění městem a postávání v kolonách, to je jejich ekosystém.
Uvedený testovací scénář je pro tohle autíčko mimo, protože náraz ve zůstatkové rychlosti 50km/h po brzdění je strašně moc.
Testoval bych náraz okolo 30km/h, víc nemá smysl.

Josef
6. prosince • 23:57

1. Na řadě míst ve městě se jezdí 70 a když se srazí dvě auta jedoucí 30, tak výsledek je 60.
2. Většina aut dané třídy plní na 4* nebo dokonce 5* (na ty 4 plní jenom díky menšímu počtu el. pomocníků, vlastní nárazový test je v pořádku), takže problém není s metodikou testů, ta je OK, ale s pravěkou konstrukcí Pandy, která prostě nemůže v roce 2018 plnit neustále přísnější podmínky nárazového testu. Nevidím důvod cokoliv změkčovat. Viz třeba výsledky crash testu dětí v Pandě (asi typická situace pro městské auto rozvážející děti do školek, škol, kroužků), kdy u všech testů je hlavička dětí načerveno, tedy na kaši.

runner42
7. prosince • 8:57

1. Aby byl byl výsledek 60, musela by se vozidla srazit čelně. V takovém případě by ale došlo k uplatnění dvou deformačních zón rozptylujících kinetickou energii a výsledek by byl daleko méně devastující, než náraz v 50km/h do nedeformovatelné překážky.
2. Nevím, jaká jiná auta myslíš, ale mě výsledek, kdy kabina byla nedotčena i při čelním nárazu s polovičním překrytím, přijde jako velmi dobrý na mikroauto s hmotností 940kg za 200 tisíc korun. Protože za tyhle prachy máš nové buď tohle mikroauto, nebo motorku se sidekárou. Klidně si kup to druhé a dej pak vědět, jak jsi dopadnul po nárazu v padesátce do zdi. Ne, tohe opravdu není rodinné auto. Rozvoz dětí do školy? Běž se někdy podívat ráno ke škole, jaká auta pní roli mamataxi. Tohle je tak auto na rozvoz pizzy, protože na operativní leasing firmu vyjde na 1500 Kč měsíčně.

Josef
7. prosince • 12:35

1. V nárazových testech se testuje náraz jak do deformovatelné překážky, tak do zdi.
2. Jestli je nebo není dotčená kabina je v situaci kdy je posádka na kaši zcela irelevantní. A hromada mikroaut za podobné peníze jako Panda tu posádku v ochrání a v testech má 4* nebo 5*, tedy zcela jiná liga než tahle fiaťácké relikvie.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
runner42
7. prosince • 13:28

1. ano, ale vůbec to nesouvisí s tím, co jsem psal
2. to jste tvrdil už v minulém příspěvku, psal jsem vám o příklad, tak ho prosím uveďte

Josef
7. prosince • 14:46

1. Proč by to nesouviselo? Jestliže se srazí auto (deformovatelné) s deformovatelnou překážkou tak je to podobné (neříkám zcela shodné) se srážkou dvou deformovatelných aut.
2. i10 4*, Aygo 4*, Up! 5*

sgt
7. prosince • 8:40

rýchlosti sa pri čelnom náraze NESČÍTAVAJÚ! Nedokážem pochopiť, ako to stále niekto nedokáže pochopiť, keď to už bolo vysvetlené X-krát.

Karel
7. prosince • 13:16

Souhlasím s tím nesčítáním rychlostí. Vysvětlení: Představte si, že přesně v okamžiku střetu by byla "vložena" mezi auta pevná stěna. Takže pokud pojedou proti sobě dvě auta šedesátkou, a srazí se, tak je to jako by každé z nich narazilo do stěny tou šedesátkou.

Honzat
6. prosince • 12:32

Osobně si myslím že do hodnocení by se žádná elektronika počítat neměla. Tu si člověk může a nemusí u výrobce zaplatit a pak máte stejné auto a různý počet hvězdiček. Stejně tak ochrana chodců - pokud beru že to má pomoci člověku při vybírání auta, tak ho opravdu neajímá co se stane chodci, ale zajímá ho jeho vlastní bezpečí uvnitř. A pak nemá ani páru jestli auto nemá 5 hvězd dohnaných elektronikou (kterou si třeba nepřikoupí) a bezpečností chodců, přestože uvnitř bezpečnost není valná. Pak můžete vzít stoletou pragovku, narvat do ní elektroniku a dopředu dát peřinu přes kapotu a dostane 3 hvězdy, přestože srážka ve 20km/h znamená pro posádku jistou smrt. Svět se v řiť obrátil už dávno.

PepaK
6. prosince • 11:43

U auta typu Wrangler čím méně elektroniky kecající do řízení, tím jedině lépe. To auto má být v principu co nejjednodušší (samozřejmě v rámci možností).

Filip
6. prosince • 11:42

Vždyť ten Wrangler dopadl skvěle! Kabina se ani nehnula, dveře určitě šly normálně otevřít, žádné části karoserie nebo kolo nevlítlo do prostoru pro posádku, jasných 5 hvězd.
Co je komu do pitomých elektronických asistentů, které se stejně jednou po*erou a pak budou jen stresovat řidiče. Tohle auto obstojí v terénu i ve městě a navíc je velice pevné dle videa!

mpolan
6. prosince • 15:01

Jo, akorát posádka má vnitřnosti na kaši, řidič volant v hrudníku a zadní pasažér pro změnu páteř místo hrudníku. Ale jinak je, z pohledu auta, vše OK. Koho by taky zajímali lidi, že?

Atomas
6. prosince • 18:36

Jo, sleduji to v US tisku. To jsou úplná jatka každý den na silnicích za volantem těchto aut. Jestli někdy amíci vymřou, tak to bude právě díky Wranglerům...

Martin T.
6. prosince • 11:49

Já teda nevím, ale tohle https://www.euroncap.com/en/results/jeep/wrangler/... ... nepovažuji za dobrý výsledek. Když to srovnám s obyč škodou karoq, tak je rozdíl jasně vidět - viz výsledek Škody Karoq https://www.euroncap.com/en/results/skoda/karoq/28... ... Tohle hodnocení není jen a pouze o autonomním brzdění. Tak to jen vyznívá z článku, což je škoda.

runner42
6. prosince • 12:04

Ano, rozdíl je jasně vidět. Především v holé výbavě Wranglera a plné výbavě Škodovky.Navíc, pokud se tento jednohvězdičkový Wrangler srazí s pětihvězdičkovou Škodovkou, z druhé jmenované zůstane jen mastný flek. To je bohužel realita, které jsou nějaké euro hvězdy ukradené.

Martin T.
6. prosince • 13:09

Ano nechci popírat fyziku, tak dám trošku jiný příklad. Hyundai SantaFe váží cca +- 100 kg stejně jako Warangler. Výsledek je ale odlišný, o hodně. Tady už by ta realita mohla vypadat zajímavěji, nemyslíte? Podle mého celé testy mají za cíl snažit se auta porovnat v nějakých porovnatelných podmínkách. Pokud někdo kouká jen na hvězdičky jeho věc. Mě u vozu zajímá celý výsledek. V tomto směru je i euro NCAP cenným vodítkem.

Atomas
6. prosince • 13:29

Je pravdou, že Wrangler se v USA stal legendou zejména kvůli nebevolající mortalitě jejich uživatelů... A teď vážně - nelze porovnávat drsnou nirvánu s příměstskou leštěnkou a to zejména s ohledem na specifický provoz. Bylo by fajn, kdyby se prodávalo za normální cenu uberauto do terénu, na silnici, do města s deseti hvězdami a miliony asistenty, které projede každým terénem... Stále tvrdím, že výsledek Wrangleru je výborný bez ohledu na to, jak si euroNCAP nastaví svoje testy...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Martin T.
6. prosince • 13:36

Myslím, že porovnávat je to možné a dokonce vhodné. Když si budu kupovat auto, budu vědět, že budu mít něco, co se skvěle chová v terénu, ale má to i své stinné stránky. Jsou to další, pro mne cenná, data, která mi mohou pomoci se rozhodnout, jestli mi to stojí za to. Přijde mi lepší ukázat u auta všechny plusy a mínusy, než se třeba tvářit, že je wrangler bezpečnější než je. Nebo naopak se tvářit, že s Karogem projedu tankové cvičiště.

Atomas
6. prosince • 13:44

Kupoval jsi někdy nové auto? Nepoložil jsi si nejdřív otázku, k čemu to auto budeš primárně využívat? Jestli ano, pak by jsi nikdy primárně neporovnával Wranglera se Santa Fe nebo Kodiaqem...

Martin T.
6. prosince • 14:14

Kupoval jsem již 4 nová auta. Pokaždé jsem někam segmentově uhnul. (malé auto, malé mpv, velké mpv, kompatní SUV), takže nevím, jestli mne v 45 trefí nápad koupit si pořádný offroad :). Netvrdím, že budu porovnávat karoq nebo santa fe s wranglerem. Jen jsem chtěl ukázat, že otázka bezpečnosti je relevantní i u auta typu wrangler. Možná, že s auty typu Land Rover bych již wrangler porovnával. A tam jsme na tom také lépe bezpečnostně a přitom lecos projedu. Nevím s čím porovnává někdo výběr wranglera, nikoho kdo by si ho v reálu koupil neznám.

Atomas
6. prosince • 18:34

A o tom to je. Wranlera musíš porovnávat s konkurencí v daném segmentu. Tam tě nezajímá, kolik to má hvězd, asistentů a eurosr@ček, ale hlavně, zda tě dostane například na tvojí horskou chatu, ranč kdesi v horní dolní, loveckou chatu kdesi v lesích a to za jakéhokoliv počasí. A když se podíváš na video crash testu, je naprosto úžasné, jak si poradí konstrukce karoserie složená z odnímatelných dveří a segmentů střechy. Za mne dobrý...

Martin T.
7. prosince • 7:45

V tom je možná ten rozdíl. Já nesleduji video ale barevné figury z výsledku testu a závěrečnou zprávu. To mi říká, že konstrukce náraz nezvládla - viz například "In the frontal offset test, the connection between the A-pillar and the trans-facia beam was damaged in a way that indicated the structure would be unable to withstand higher loads" nebo "Dummy readings, together with the penalty applied for the unstable bodyshell, resulted in protection of the driver chest being rated as weak. In the full-width rigid barrier test, dummy readings of chest compression showed marginal protection of the driver chest".
Když se podívám na auta s odnímatelnou střechou, tak taková například kabriolet typu BMW Z4 má také odjímatelnou střechu a dopadl citelně lépe. Land Rover discovery zvládne v terénu také hodně a dopadl citelně lépe.
Pořád si myslím, že lidé kteří vlastní wrangler se nepohybují jen v terénu a euro NCAP ohodnotila jeho bezpečnost nejen na základě absence elektroniky, ale především na základě konstrukce / výsledku testu.
Myslím, že pokud budu vybírat auto na ranč nebo na chatu nebo na práci tak si můžu vybírat vůz, který mne tam dostane a bezpečností je dál (Amarok, L200, Land Rover Discovery apod., dle určení a zaměření).
Nenašel jsem předchozí generaci v testech euro NCAP, ale dle IIHS měla minulá generace dobrou ochranu a konstrukce náraz vydržela daleko lépe. Uvidíme až otestuje IIHS novou generaci.

Atomas
6. prosince • 12:01

To je právě ta hra čísel a tabulek pro spotřebitele. Jeep také dle mého dopadl výborně a to s ohledem na konstrukci vozidla - karoserie na rámu s možností demontáže dveří nebo střešních panelů. Za mne výborný výsledek. Všechno ostatní jsou byrokratická kritéria, na která se opravdový petrolhead může z vysoka vy... vykašlat...

Martin T.
6. prosince • 12:49

Ano konstrukce vozidla lecos určuje a s ohledem na ni je potřeba výsledky interpretovat. Já jsem reagoval ze dvou důvodů.
1.) že výsledek není jen o absenci autonomního brzdění (za to se 4 hvězdičky opravdu nestrhávají).
2.) Výsledek podle mne říká pouze to, že při srovnatelném nárazu je větší šance na poškození spolujezdce / řidiče ve wrangleru než v karogu, pokud se jedná o pevnou překážku (například strom, apod.).Samozřejmě fyzika platí, a když napálí nějaký 1950 kilo wranglera do cca 1450 karoqu, tak je to znát. I když si nemyslím, že kdyby do sebe napálili v 70 na okresce čelně, že by to skončilo jedním mastným flekem a druhým krásným celým wranglerem.
Ale já nevím dopředu, do čeho napálím. Test dle mne pouze říká, že wrangler (třeba i vzhledem ke konstrukci vozu) má větší tendenci propustit poškození k osobě za srovnatelných podmínek. Poslední dobou se mi líbí více americké IIHS, které občas změní podmínky a tím ukážou, jak hezky automobilky myslí / nemyslí na bezpečí. Nicméně i výsledky euro NCAP považuji za ukazatel, který není hodno ignorovat, ale je dobré ho rozumně interpretovat. V tom myslím článek trochu selhává.

runner42
6. prosince • 17:12

Rozdíl hmotnosti Wranglera a Karoqu je 600 kg a pevnost daformačních zón je podle toho nastavena. Při čelním nárazu Wrangler doslova zkonzumuje deformační zónu Karoqu až po nedeformovatelnou kabinu, kterou odmrští do některého směru, aby byla v závislosti na okolním prostředí dále demolována těžko předvídatelným způsobem.Pokud bych si měl vybrat, v čem budu sedět, beru Wrangler.

runner42
6. prosince • 12:04

Přesně tak.

Pavlik
6. prosince • 11:38

Celé EURO NCAP upadlo do marasmu. Dříve přehledně hodnotilo bezpečnost auta při nárazu za určitých podmínek. Dnes hodnotí a hvězdičky rozdává za zbytečné varovné štítky a visačky. Hodnocení kladoucí důraz na elektronické berličky je podle mého názoru zcela kontraproduktivní, protože spousta lidí na tyto systémy slepě spoléhá aniž zná jejich princip a funkci. Potom jezdí s mobilem v ruce a pocitem, že je elektronika zachrání....

runner42
6. prosince • 11:38

Poradí mi někdo rok, kdy se z metodiky EuroNCAPu stala z respektované pomůcky nepoužitelná sr..ka strhávající hvězdičky za počet jízdních asistentů? Díky.

DaewooMaster
7. prosince • 14:42

A není to tak, že dokud korejci dostávali 3*, tak bylo vše v pořádku, ale když těď korejci dostávají 5*, tak je najednou všechno špatně? ;-)

mpolan
6. prosince • 15:00

Od doby, kdy se z tebe stal nemyslící ču*ák.
Podívej se na ty výsledky pořádně, tupohlave, obě auta jsou nebezpečná i jen při samotném nárazu, ani není třeba zacházet do asistentů.

aaa
6. prosince • 11:14

Sto let staré modely těžko mohou plnit současné podmínky crash testů, takže žádný div, že takto propadly.

jogurt
6. prosince • 20:13

Nový model BMW X7 prorazí bariéru aniž by byl poškozen...:-D

Smejkal
3. ledna • 4:55

Což ovšem znamená absenci deformačních zón a pokud se to zastaví o něco co neuhne, tak ti to potrhá vnitřní orgány v důsledku příliš rychlého zpomalení. Takže auto sice zůstane celé...... ale ty už to neuvidíš. ;-)

Doporučujeme

Články odjinud