Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část první

Stále rostoucí počet automobilů v provozu a jejich vyšší výkony přináší i stinné stránky, jako je zejména vysoký počet dopravních nehod. Vždyť jen na evropských silnicích zahyne ročně přes 25 000 lidí a další milion utrpí různá zranění. Aby následky havárií byly co nejmenší, vznikl v Evropě jednotný systém hodnocení nových vozů Euro NCAP (European New Car Assessment Programme, neboli Evropský program hodnocení nových vozů).
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část první

Tento spotřebitelský test bezpečnosti vozidel je výzvou pro výrobce, aby problematice aktivní i pasivní bezpečnosti vozidel věnovaly velké úsilí a nemalé finanční prostředky.

Aktivní a pasivní bezpečnost

U automobilů se posuzují dvě základní bezpečnostní skupiny. Do skupiny aktivní bezpečnosti patří technické prvky, zařízení a vlastnosti vozu, které dokáží havárii zabránit. Jsou to zejména kvalitní brzdy, protiblokovací systém brzd ABS, systém jízdní stability ESP, ale také správné uspořádání místa řidiče. Pro bezpečnou jízdu je nutné, aby řidič seděl pohodlně a dosáhl na všechny potřebné ovladače ve voze. Samozřejmostí je dobrý výhled do všech stran a svůj vliv má i vhodná regulace teploty uvnitř vozu. Dále působí pozitivně v oblasti aktivní bezpečnosti jízdní a dynamické vlastnosti. Nejbezpečnější tak bude vozidlo, které je za všech okolností snadno a předvídatelně řiditelné, poslušně reaguje na pokyny řidiče a snadno překonává nerovnosti vozovky. Z hlediska dynamiky požadujeme od vozidla takové vlastnosti, aby vozidlo bezpečně zrychlilo nebo bezpečně zpomalilo v kritických situacích. Prvky pasivní bezpečnosti přicházejí na řadu v okamžiku, kdy již k vlastní nehodě dojde s cílem minimalizovat následky pro posádku a ostatní účastníky nehody. Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří bezpečná konstrukce karoserie a zádržné systémy, jako jsou bezpečnostní pásy, airbagy a dětské sedačky. Pasivní bezpečnost vozidel je posuzována nárazovými zkouškami. Bariérové nárazové zkoušky jsou ovšem velmi nákladné, proto používají výrobci během vývoje i počítačové simulace. To je umožněno použitím moderní výpočetní techniky, která pomocí různých výpočtových metod dokáže s vysokou mírou přesnosti stanovit předběžné výsledky vlastní nárazové zkoušky.

Klepněte pro větší obrázek

Proč vznikl Euro NCAP?

Všichni výrobci produkují vozidla, která splňují zákonná kritéria a bezpečnostní normy zemí původu i zemí, kam jsou prodávány, přesto nelze provést souměřitelné porovnání jednotlivých typů. Každá země totiž má své vlastní kritéria pro homologaci vozidel, které se mohou dost výrazně lišit. Navíc je systém hodnocení homologačních zkoušek pouze splnil/nesplnil a zákazník tak nemá možnost hlouběji posoudit vlastnosti kupovaného vozu z hlediska pasivní bezpečnosti. Proto vznikl v Evropě jednotný systém hodnocení Euro NCAP, kde se uskutečňuje komplexní program nárazových zkoušek za shodných a souměřitelných podmínek. V rámci tohoto programu jsou vozidla podrobeny zkouškám čelního nárazu, bočního nárazu, nárazu na sloup a střetu s chodcem. Všechny zkoušky jsou stanoveny tak, aby zohlednily největší množství nárazů, při kterých dochází k vážným nebo smrtelným úrazům. Testy v rámci programu tak mají ochránit spotřebitele a nabídnout mu možnost informací z oblasti, která tak trochu zůstává výrobci utajována.

V příštím díle si popíšeme krátkou historii NCAP a seznámíme se s významnými partnery Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků