Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část první

Stále rostoucí počet automobilů v provozu a jejich vyšší výkony přináší i stinné stránky, jako je zejména vysoký počet dopravních nehod. Vždyť jen na evropských silnicích zahyne ročně přes 25 000 lidí a další milion utrpí různá zranění. Aby následky havárií byly co nejmenší, vznikl v Evropě jednotný systém hodnocení nových vozů Euro NCAP (European New Car Assessment Programme, neboli Evropský program hodnocení nových vozů).
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část první

Tento spotřebitelský test bezpečnosti vozidel je výzvou pro výrobce, aby problematice aktivní i pasivní bezpečnosti vozidel věnovaly velké úsilí a nemalé finanční prostředky.

Aktivní a pasivní bezpečnost

U automobilů se posuzují dvě základní bezpečnostní skupiny. Do skupiny aktivní bezpečnosti patří technické prvky, zařízení a vlastnosti vozu, které dokáží havárii zabránit. Jsou to zejména kvalitní brzdy, protiblokovací systém brzd ABS, systém jízdní stability ESP, ale také správné uspořádání místa řidiče. Pro bezpečnou jízdu je nutné, aby řidič seděl pohodlně a dosáhl na všechny potřebné ovladače ve voze. Samozřejmostí je dobrý výhled do všech stran a svůj vliv má i vhodná regulace teploty uvnitř vozu. Dále působí pozitivně v oblasti aktivní bezpečnosti jízdní a dynamické vlastnosti. Nejbezpečnější tak bude vozidlo, které je za všech okolností snadno a předvídatelně řiditelné, poslušně reaguje na pokyny řidiče a snadno překonává nerovnosti vozovky. Z hlediska dynamiky požadujeme od vozidla takové vlastnosti, aby vozidlo bezpečně zrychlilo nebo bezpečně zpomalilo v kritických situacích. Prvky pasivní bezpečnosti přicházejí na řadu v okamžiku, kdy již k vlastní nehodě dojde s cílem minimalizovat následky pro posádku a ostatní účastníky nehody. Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří bezpečná konstrukce karoserie a zádržné systémy, jako jsou bezpečnostní pásy, airbagy a dětské sedačky. Pasivní bezpečnost vozidel je posuzována nárazovými zkouškami. Bariérové nárazové zkoušky jsou ovšem velmi nákladné, proto používají výrobci během vývoje i počítačové simulace. To je umožněno použitím moderní výpočetní techniky, která pomocí různých výpočtových metod dokáže s vysokou mírou přesnosti stanovit předběžné výsledky vlastní nárazové zkoušky.

Klepněte pro větší obrázek

Proč vznikl Euro NCAP?

Všichni výrobci produkují vozidla, která splňují zákonná kritéria a bezpečnostní normy zemí původu i zemí, kam jsou prodávány, přesto nelze provést souměřitelné porovnání jednotlivých typů. Každá země totiž má své vlastní kritéria pro homologaci vozidel, které se mohou dost výrazně lišit. Navíc je systém hodnocení homologačních zkoušek pouze splnil/nesplnil a zákazník tak nemá možnost hlouběji posoudit vlastnosti kupovaného vozu z hlediska pasivní bezpečnosti. Proto vznikl v Evropě jednotný systém hodnocení Euro NCAP, kde se uskutečňuje komplexní program nárazových zkoušek za shodných a souměřitelných podmínek. V rámci tohoto programu jsou vozidla podrobeny zkouškám čelního nárazu, bočního nárazu, nárazu na sloup a střetu s chodcem. Všechny zkoušky jsou stanoveny tak, aby zohlednily největší množství nárazů, při kterých dochází k vážným nebo smrtelným úrazům. Testy v rámci programu tak mají ochránit spotřebitele a nabídnout mu možnost informací z oblasti, která tak trochu zůstává výrobci utajována.

V příštím díle si popíšeme krátkou historii NCAP a seznámíme se s významnými partnery Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků