Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část první

Stále rostoucí počet automobilů v provozu a jejich vyšší výkony přináší i stinné stránky, jako je zejména vysoký počet dopravních nehod. Vždyť jen na evropských silnicích zahyne ročně přes 25 000 lidí a další milion utrpí různá zranění. Aby následky havárií byly co nejmenší, vznikl v Evropě jednotný systém hodnocení nových vozů Euro NCAP (European New Car Assessment Programme, neboli Evropský program hodnocení nových vozů).
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část první

Tento spotřebitelský test bezpečnosti vozidel je výzvou pro výrobce, aby problematice aktivní i pasivní bezpečnosti vozidel věnovaly velké úsilí a nemalé finanční prostředky.

Aktivní a pasivní bezpečnost

U automobilů se posuzují dvě základní bezpečnostní skupiny. Do skupiny aktivní bezpečnosti patří technické prvky, zařízení a vlastnosti vozu, které dokáží havárii zabránit. Jsou to zejména kvalitní brzdy, protiblokovací systém brzd ABS, systém jízdní stability ESP, ale také správné uspořádání místa řidiče. Pro bezpečnou jízdu je nutné, aby řidič seděl pohodlně a dosáhl na všechny potřebné ovladače ve voze. Samozřejmostí je dobrý výhled do všech stran a svůj vliv má i vhodná regulace teploty uvnitř vozu. Dále působí pozitivně v oblasti aktivní bezpečnosti jízdní a dynamické vlastnosti. Nejbezpečnější tak bude vozidlo, které je za všech okolností snadno a předvídatelně řiditelné, poslušně reaguje na pokyny řidiče a snadno překonává nerovnosti vozovky. Z hlediska dynamiky požadujeme od vozidla takové vlastnosti, aby vozidlo bezpečně zrychlilo nebo bezpečně zpomalilo v kritických situacích. Prvky pasivní bezpečnosti přicházejí na řadu v okamžiku, kdy již k vlastní nehodě dojde s cílem minimalizovat následky pro posádku a ostatní účastníky nehody. Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří bezpečná konstrukce karoserie a zádržné systémy, jako jsou bezpečnostní pásy, airbagy a dětské sedačky. Pasivní bezpečnost vozidel je posuzována nárazovými zkouškami. Bariérové nárazové zkoušky jsou ovšem velmi nákladné, proto používají výrobci během vývoje i počítačové simulace. To je umožněno použitím moderní výpočetní techniky, která pomocí různých výpočtových metod dokáže s vysokou mírou přesnosti stanovit předběžné výsledky vlastní nárazové zkoušky.

Klepněte pro větší obrázek

Proč vznikl Euro NCAP?

Všichni výrobci produkují vozidla, která splňují zákonná kritéria a bezpečnostní normy zemí původu i zemí, kam jsou prodávány, přesto nelze provést souměřitelné porovnání jednotlivých typů. Každá země totiž má své vlastní kritéria pro homologaci vozidel, které se mohou dost výrazně lišit. Navíc je systém hodnocení homologačních zkoušek pouze splnil/nesplnil a zákazník tak nemá možnost hlouběji posoudit vlastnosti kupovaného vozu z hlediska pasivní bezpečnosti. Proto vznikl v Evropě jednotný systém hodnocení Euro NCAP, kde se uskutečňuje komplexní program nárazových zkoušek za shodných a souměřitelných podmínek. V rámci tohoto programu jsou vozidla podrobeny zkouškám čelního nárazu, bočního nárazu, nárazu na sloup a střetu s chodcem. Všechny zkoušky jsou stanoveny tak, aby zohlednily největší množství nárazů, při kterých dochází k vážným nebo smrtelným úrazům. Testy v rámci programu tak mají ochránit spotřebitele a nabídnout mu možnost informací z oblasti, která tak trochu zůstává výrobci utajována.

V příštím díle si popíšeme krátkou historii NCAP a seznámíme se s významnými partnery Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků