Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá

V dalším pokračování našeho seriálu o Euro NCAP nahlédme do historie nárazových zkoušek automobilů a představíme si také partnery, kteří na testech automobilů spoluracují.
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá
Historie NCAP v různých zemích

Již koncem čtyřicátých let a v průběhu let padesátých minulého století začali někteří výrobci automobilů zkoušet bezpečnost cestujících a zejména řidičů nárazem do pevné překážky. Objevují se první prvky pasivní bezpečnosti, jako je deformovatelná čelní část karoserie, bezpečnostní sloupek volantu, bezpečnostní pásy a opěrky hlavy. V roce 1967 probíhá v USA kampaň za bezpečnost osobních automobilů s požadavkem systematických bariérových zkoušek při homologaci nových vozů. Od roku 1978 jsou čelní bariérové zkoušky realizovány Americkou národní správou bezpečnosti na dálnicích a v dopravě.

Jejich výsledky se poté publikují jako informace pro spotřebitele. Počínaje rokem 1979 je v USA zahájen program testování nových vozů a objevuje se zkratka NCAP. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se v Evropě vyvíjí vlastní metodika nárazových zkoušek. V roce 1993 zahájila svůj vlastní NCAP také Austrálie.

Po dvou letech došlo k výraznému zpřísnění zkoušek. V roce 1996 zveřejňuje Japonská národní organizace pro bezpečnost automobilů první oficiální výsledky čelních crash testů. O rok později se objevují první výsledky testů Euro NCAP v kategorii supermini, což je považováno za počátek systematického a jednotného hodnocení bezpečnosti vozidel v Evropě. Od roku 1998 vstupují v platnost nové bezpečnostní normy Evropské unie a dochází také ke zpřísnění testů Euro NCAP.

Partneři Euro NCAP

Systém hodnocení v rámci Euro NCAP má v Evropě velký význam. Na jeho podpoře se nejvíce podílejí vlády zemí, které pociťují nejvíce následky dopravních nehod. Jsou to vlády Německa, Velké Británie, Francie, Holandska a Švédska, tedy zemí s hustou sítí silnic a dálnic. Právě kvalitní silniční síť umožňuje provoz velkého počtu vozidel. I přes nesporné kvality moderních automobilů nelze zabránit vzniku nehod. Ovšem jejich následky na životech, zdraví a s tím souvisejících finančních ztrátách a nákladech na léčení lze jistým tlakem na výrobce vozidel výrazně snížit. Mezi další partnery, kteří nemalou měrou spolupracují na projektu Euro NCAP patří Mezinárodní automobilová federace FIA a Evropská hospodářská komise.

Své místo zde ovšem mají i Německý autoklub (ADAC), který je se svým počtem 13,7 milionu členů největší motoristická organizace v Evropě, a mezinárodní organizace sdružující turistické kluby na celém světě (AIT). Protože se jedná o testy spotřební bylo přizváno i Sdružení pro mezinárodní testování (International Testing), které zastupuje dvacet pět nezávislých sdružení spotřebitelů z celé Evropy.

Výčet partnerů tak dává spotřebiteli záruku, že hodnocení vozu, který projde tímto testem, bude objektivní a získané informace budou pro zákazníka přínosem.

V příštím díle si již popíšeme vlastní nárazové zkoušky v rámci Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků