Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá

V dalším pokračování našeho seriálu o Euro NCAP nahlédme do historie nárazových zkoušek automobilů a představíme si také partnery, kteří na testech automobilů spoluracují.
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá
Historie NCAP v různých zemích

Již koncem čtyřicátých let a v průběhu let padesátých minulého století začali někteří výrobci automobilů zkoušet bezpečnost cestujících a zejména řidičů nárazem do pevné překážky. Objevují se první prvky pasivní bezpečnosti, jako je deformovatelná čelní část karoserie, bezpečnostní sloupek volantu, bezpečnostní pásy a opěrky hlavy. V roce 1967 probíhá v USA kampaň za bezpečnost osobních automobilů s požadavkem systematických bariérových zkoušek při homologaci nových vozů. Od roku 1978 jsou čelní bariérové zkoušky realizovány Americkou národní správou bezpečnosti na dálnicích a v dopravě.

Jejich výsledky se poté publikují jako informace pro spotřebitele. Počínaje rokem 1979 je v USA zahájen program testování nových vozů a objevuje se zkratka NCAP. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se v Evropě vyvíjí vlastní metodika nárazových zkoušek. V roce 1993 zahájila svůj vlastní NCAP také Austrálie.

Po dvou letech došlo k výraznému zpřísnění zkoušek. V roce 1996 zveřejňuje Japonská národní organizace pro bezpečnost automobilů první oficiální výsledky čelních crash testů. O rok později se objevují první výsledky testů Euro NCAP v kategorii supermini, což je považováno za počátek systematického a jednotného hodnocení bezpečnosti vozidel v Evropě. Od roku 1998 vstupují v platnost nové bezpečnostní normy Evropské unie a dochází také ke zpřísnění testů Euro NCAP.

Partneři Euro NCAP

Systém hodnocení v rámci Euro NCAP má v Evropě velký význam. Na jeho podpoře se nejvíce podílejí vlády zemí, které pociťují nejvíce následky dopravních nehod. Jsou to vlády Německa, Velké Británie, Francie, Holandska a Švédska, tedy zemí s hustou sítí silnic a dálnic. Právě kvalitní silniční síť umožňuje provoz velkého počtu vozidel. I přes nesporné kvality moderních automobilů nelze zabránit vzniku nehod. Ovšem jejich následky na životech, zdraví a s tím souvisejících finančních ztrátách a nákladech na léčení lze jistým tlakem na výrobce vozidel výrazně snížit. Mezi další partnery, kteří nemalou měrou spolupracují na projektu Euro NCAP patří Mezinárodní automobilová federace FIA a Evropská hospodářská komise.

Své místo zde ovšem mají i Německý autoklub (ADAC), který je se svým počtem 13,7 milionu členů největší motoristická organizace v Evropě, a mezinárodní organizace sdružující turistické kluby na celém světě (AIT). Protože se jedná o testy spotřební bylo přizváno i Sdružení pro mezinárodní testování (International Testing), které zastupuje dvacet pět nezávislých sdružení spotřebitelů z celé Evropy.

Výčet partnerů tak dává spotřebiteli záruku, že hodnocení vozu, který projde tímto testem, bude objektivní a získané informace budou pro zákazníka přínosem.

V příštím díle si již popíšeme vlastní nárazové zkoušky v rámci Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

včera | Jan Mička | 82 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 23 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků