Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá

V dalším pokračování našeho seriálu o Euro NCAP nahlédme do historie nárazových zkoušek automobilů a představíme si také partnery, kteří na testech automobilů spoluracují.
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá
Historie NCAP v různých zemích

Již koncem čtyřicátých let a v průběhu let padesátých minulého století začali někteří výrobci automobilů zkoušet bezpečnost cestujících a zejména řidičů nárazem do pevné překážky. Objevují se první prvky pasivní bezpečnosti, jako je deformovatelná čelní část karoserie, bezpečnostní sloupek volantu, bezpečnostní pásy a opěrky hlavy. V roce 1967 probíhá v USA kampaň za bezpečnost osobních automobilů s požadavkem systematických bariérových zkoušek při homologaci nových vozů. Od roku 1978 jsou čelní bariérové zkoušky realizovány Americkou národní správou bezpečnosti na dálnicích a v dopravě.

Jejich výsledky se poté publikují jako informace pro spotřebitele. Počínaje rokem 1979 je v USA zahájen program testování nových vozů a objevuje se zkratka NCAP. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se v Evropě vyvíjí vlastní metodika nárazových zkoušek. V roce 1993 zahájila svůj vlastní NCAP také Austrálie.

Po dvou letech došlo k výraznému zpřísnění zkoušek. V roce 1996 zveřejňuje Japonská národní organizace pro bezpečnost automobilů první oficiální výsledky čelních crash testů. O rok později se objevují první výsledky testů Euro NCAP v kategorii supermini, což je považováno za počátek systematického a jednotného hodnocení bezpečnosti vozidel v Evropě. Od roku 1998 vstupují v platnost nové bezpečnostní normy Evropské unie a dochází také ke zpřísnění testů Euro NCAP.

Partneři Euro NCAP

Systém hodnocení v rámci Euro NCAP má v Evropě velký význam. Na jeho podpoře se nejvíce podílejí vlády zemí, které pociťují nejvíce následky dopravních nehod. Jsou to vlády Německa, Velké Británie, Francie, Holandska a Švédska, tedy zemí s hustou sítí silnic a dálnic. Právě kvalitní silniční síť umožňuje provoz velkého počtu vozidel. I přes nesporné kvality moderních automobilů nelze zabránit vzniku nehod. Ovšem jejich následky na životech, zdraví a s tím souvisejících finančních ztrátách a nákladech na léčení lze jistým tlakem na výrobce vozidel výrazně snížit. Mezi další partnery, kteří nemalou měrou spolupracují na projektu Euro NCAP patří Mezinárodní automobilová federace FIA a Evropská hospodářská komise.

Své místo zde ovšem mají i Německý autoklub (ADAC), který je se svým počtem 13,7 milionu členů největší motoristická organizace v Evropě, a mezinárodní organizace sdružující turistické kluby na celém světě (AIT). Protože se jedná o testy spotřební bylo přizváno i Sdružení pro mezinárodní testování (International Testing), které zastupuje dvacet pět nezávislých sdružení spotřebitelů z celé Evropy.

Výčet partnerů tak dává spotřebiteli záruku, že hodnocení vozu, který projde tímto testem, bude objektivní a získané informace budou pro zákazníka přínosem.

V příštím díle si již popíšeme vlastní nárazové zkoušky v rámci Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků