Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá

V dalším pokračování našeho seriálu o Euro NCAP nahlédme do historie nárazových zkoušek automobilů a představíme si také partnery, kteří na testech automobilů spoluracují.
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část druhá
Historie NCAP v různých zemích

Již koncem čtyřicátých let a v průběhu let padesátých minulého století začali někteří výrobci automobilů zkoušet bezpečnost cestujících a zejména řidičů nárazem do pevné překážky. Objevují se první prvky pasivní bezpečnosti, jako je deformovatelná čelní část karoserie, bezpečnostní sloupek volantu, bezpečnostní pásy a opěrky hlavy. V roce 1967 probíhá v USA kampaň za bezpečnost osobních automobilů s požadavkem systematických bariérových zkoušek při homologaci nových vozů. Od roku 1978 jsou čelní bariérové zkoušky realizovány Americkou národní správou bezpečnosti na dálnicích a v dopravě.

Jejich výsledky se poté publikují jako informace pro spotřebitele. Počínaje rokem 1979 je v USA zahájen program testování nových vozů a objevuje se zkratka NCAP. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se v Evropě vyvíjí vlastní metodika nárazových zkoušek. V roce 1993 zahájila svůj vlastní NCAP také Austrálie.

Po dvou letech došlo k výraznému zpřísnění zkoušek. V roce 1996 zveřejňuje Japonská národní organizace pro bezpečnost automobilů první oficiální výsledky čelních crash testů. O rok později se objevují první výsledky testů Euro NCAP v kategorii supermini, což je považováno za počátek systematického a jednotného hodnocení bezpečnosti vozidel v Evropě. Od roku 1998 vstupují v platnost nové bezpečnostní normy Evropské unie a dochází také ke zpřísnění testů Euro NCAP.

Partneři Euro NCAP

Systém hodnocení v rámci Euro NCAP má v Evropě velký význam. Na jeho podpoře se nejvíce podílejí vlády zemí, které pociťují nejvíce následky dopravních nehod. Jsou to vlády Německa, Velké Británie, Francie, Holandska a Švédska, tedy zemí s hustou sítí silnic a dálnic. Právě kvalitní silniční síť umožňuje provoz velkého počtu vozidel. I přes nesporné kvality moderních automobilů nelze zabránit vzniku nehod. Ovšem jejich následky na životech, zdraví a s tím souvisejících finančních ztrátách a nákladech na léčení lze jistým tlakem na výrobce vozidel výrazně snížit. Mezi další partnery, kteří nemalou měrou spolupracují na projektu Euro NCAP patří Mezinárodní automobilová federace FIA a Evropská hospodářská komise.

Své místo zde ovšem mají i Německý autoklub (ADAC), který je se svým počtem 13,7 milionu členů největší motoristická organizace v Evropě, a mezinárodní organizace sdružující turistické kluby na celém světě (AIT). Protože se jedná o testy spotřební bylo přizváno i Sdružení pro mezinárodní testování (International Testing), které zastupuje dvacet pět nezávislých sdružení spotřebitelů z celé Evropy.

Výčet partnerů tak dává spotřebiteli záruku, že hodnocení vozu, který projde tímto testem, bude objektivní a získané informace budou pro zákazníka přínosem.

V příštím díle si již popíšeme vlastní nárazové zkoušky v rámci Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků