Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část čtvrtá

Dnešní část našeho seriálu o bezpečnosti automobilů věnujeme zkušebním figurínám, které při zkouškách zastupují nás řidiče a spolucestující.
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část čtvrtá

Zkušební figuríny

Pro stanovení výsledků zkoušek bezpečnosti je nejdůležitějším kritériem riziko poranění posádky. Poranění může vzniknut kontaktem osoby ve vozidle s částmi vozu, kontaktem člověka s pronikajícím tělesem (jiné vozidlo, strom, sloup) nebo účinkem velkých sil (zejména setrvačných), přetížení a tlaků. Protože se nárazové testy řadí mezi zkoušky extrémní, není během nich ve vozidle živý člověk. V minulosti se sice některé zkoušky prováděly s dobrovolníky, ale docházelo i k tragickým následkům. Své uplatnění nalezla také mrtvá těla. Skutečným přínosem bylo zavedení prvních zkušebních figurín, i když zatím nedokonalých.

Teprve s rozvojem technologie, materiálového inženýrství, výpočetní techniky a s prohlubováním znalostí z anatomie lidského těla vznikly figuríny, které se svými proporcemi a fyziologickými vlastnostmi blíží živému člověku. V rámci Euro NCAP se používají pro čelní náraz figurína Hybrid III a pro boční náraz pak EuroSID I.

Anatomie zkušebních figurín

Hybrid III je figurína pro zkoušky čelního nárazu, pro zkoušky bočního nárazu se používá figurína EuroSID I. Hlava je vyrobena z hliníku a pokryta pryží. Uvnitř hlavy jsou umístěny tři snímače zrychlení, které měří síly působící při nárazu na mozek. Velká pozornost je věnována oblasti krční páteře. Rozdílná rychlost pohybu hlavy a těla při nárazu, která je dána rozdílnou relativní hmotností těchto částí těla, může ve svém důsledky způsobit vážné poranění a dokonce i smrt. Při čelním nárazu je hlava vržena prudce vpřed a poté vzad, při bočním se hlava pohybuje zpočátku ve směru pohybu narážejícího tělesa a poté v protisměru. To vše probíhá během zlomků sekundy a navíc s velkým přetížením. U zkušební figuríny se zjišťuje velikost ohybu v oblasti krční páteře a pnutí v šíji. Životně důležitou částí těla je též hrudník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hybrid III má tři ocelová žebra se snímači pro měření namáhání hrudního koše. Během nárazu působí na hrudní koš vysoké tlaky a často dochází také ke kontaktu hrudníku s jiným tělesem. I EuroSID I má tři ocelová žebra se snímači, ale jiné konstrukce. Snímače pak snímají hodnoty deformace a její rychlosti v oblasti hrudníku. Při bočním nárazu senzory zaznamenávají síly v oblasti břicha a působící na pánev.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek



U Hybridu III je měřeno zatížení horních částí nohou, které tvoří pánev, kyčelní kloub a stehenní kost s kolenním kloubem. Ve stehenní kosti jsou umístěny tlakové snímače, poskytující informace o zatížení stehenní kosti a kyčelního kloubu. Při čelním nárazu se navíc zjišťuje riziko poranění lýtkové a holení kosti pomocí snímačů ohybu, tlaku a napětí, a chodidel a kotníků podle míry poškození vozu v pedálové oblasti. Kolena a lýtkové kosti jsou natřeny barvou a po zkoušce se hledá obtisk na částech vozu, čímž se zjišťuje zda došlo ke kontaktu. Paže neobsahují žádné měřící přístroje a při zkouškách se volně pohybují.

V dalším díle se dočtete o způsobech hodnocení vozidel v rámci Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků