Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část čtvrtá

Dnešní část našeho seriálu o bezpečnosti automobilů věnujeme zkušebním figurínám, které při zkouškách zastupují nás řidiče a spolucestující.
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část čtvrtá

Zkušební figuríny

Pro stanovení výsledků zkoušek bezpečnosti je nejdůležitějším kritériem riziko poranění posádky. Poranění může vzniknut kontaktem osoby ve vozidle s částmi vozu, kontaktem člověka s pronikajícím tělesem (jiné vozidlo, strom, sloup) nebo účinkem velkých sil (zejména setrvačných), přetížení a tlaků. Protože se nárazové testy řadí mezi zkoušky extrémní, není během nich ve vozidle živý člověk. V minulosti se sice některé zkoušky prováděly s dobrovolníky, ale docházelo i k tragickým následkům. Své uplatnění nalezla také mrtvá těla. Skutečným přínosem bylo zavedení prvních zkušebních figurín, i když zatím nedokonalých.

Teprve s rozvojem technologie, materiálového inženýrství, výpočetní techniky a s prohlubováním znalostí z anatomie lidského těla vznikly figuríny, které se svými proporcemi a fyziologickými vlastnostmi blíží živému člověku. V rámci Euro NCAP se používají pro čelní náraz figurína Hybrid III a pro boční náraz pak EuroSID I.

Anatomie zkušebních figurín

Hybrid III je figurína pro zkoušky čelního nárazu, pro zkoušky bočního nárazu se používá figurína EuroSID I. Hlava je vyrobena z hliníku a pokryta pryží. Uvnitř hlavy jsou umístěny tři snímače zrychlení, které měří síly působící při nárazu na mozek. Velká pozornost je věnována oblasti krční páteře. Rozdílná rychlost pohybu hlavy a těla při nárazu, která je dána rozdílnou relativní hmotností těchto částí těla, může ve svém důsledky způsobit vážné poranění a dokonce i smrt. Při čelním nárazu je hlava vržena prudce vpřed a poté vzad, při bočním se hlava pohybuje zpočátku ve směru pohybu narážejícího tělesa a poté v protisměru. To vše probíhá během zlomků sekundy a navíc s velkým přetížením. U zkušební figuríny se zjišťuje velikost ohybu v oblasti krční páteře a pnutí v šíji. Životně důležitou částí těla je též hrudník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hybrid III má tři ocelová žebra se snímači pro měření namáhání hrudního koše. Během nárazu působí na hrudní koš vysoké tlaky a často dochází také ke kontaktu hrudníku s jiným tělesem. I EuroSID I má tři ocelová žebra se snímači, ale jiné konstrukce. Snímače pak snímají hodnoty deformace a její rychlosti v oblasti hrudníku. Při bočním nárazu senzory zaznamenávají síly v oblasti břicha a působící na pánev.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek



U Hybridu III je měřeno zatížení horních částí nohou, které tvoří pánev, kyčelní kloub a stehenní kost s kolenním kloubem. Ve stehenní kosti jsou umístěny tlakové snímače, poskytující informace o zatížení stehenní kosti a kyčelního kloubu. Při čelním nárazu se navíc zjišťuje riziko poranění lýtkové a holení kosti pomocí snímačů ohybu, tlaku a napětí, a chodidel a kotníků podle míry poškození vozu v pedálové oblasti. Kolena a lýtkové kosti jsou natřeny barvou a po zkoušce se hledá obtisk na částech vozu, čímž se zjišťuje zda došlo ke kontaktu. Paže neobsahují žádné měřící přístroje a při zkouškách se volně pohybují.

V dalším díle se dočtete o způsobech hodnocení vozidel v rámci Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků