Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část čtvrtá

Dnešní část našeho seriálu o bezpečnosti automobilů věnujeme zkušebním figurínám, které při zkouškách zastupují nás řidiče a spolucestující.
Euro NCAP: Bezpečnost automobilů, část čtvrtá

Zkušební figuríny

Pro stanovení výsledků zkoušek bezpečnosti je nejdůležitějším kritériem riziko poranění posádky. Poranění může vzniknut kontaktem osoby ve vozidle s částmi vozu, kontaktem člověka s pronikajícím tělesem (jiné vozidlo, strom, sloup) nebo účinkem velkých sil (zejména setrvačných), přetížení a tlaků. Protože se nárazové testy řadí mezi zkoušky extrémní, není během nich ve vozidle živý člověk. V minulosti se sice některé zkoušky prováděly s dobrovolníky, ale docházelo i k tragickým následkům. Své uplatnění nalezla také mrtvá těla. Skutečným přínosem bylo zavedení prvních zkušebních figurín, i když zatím nedokonalých.

Teprve s rozvojem technologie, materiálového inženýrství, výpočetní techniky a s prohlubováním znalostí z anatomie lidského těla vznikly figuríny, které se svými proporcemi a fyziologickými vlastnostmi blíží živému člověku. V rámci Euro NCAP se používají pro čelní náraz figurína Hybrid III a pro boční náraz pak EuroSID I.

Anatomie zkušebních figurín

Hybrid III je figurína pro zkoušky čelního nárazu, pro zkoušky bočního nárazu se používá figurína EuroSID I. Hlava je vyrobena z hliníku a pokryta pryží. Uvnitř hlavy jsou umístěny tři snímače zrychlení, které měří síly působící při nárazu na mozek. Velká pozornost je věnována oblasti krční páteře. Rozdílná rychlost pohybu hlavy a těla při nárazu, která je dána rozdílnou relativní hmotností těchto částí těla, může ve svém důsledky způsobit vážné poranění a dokonce i smrt. Při čelním nárazu je hlava vržena prudce vpřed a poté vzad, při bočním se hlava pohybuje zpočátku ve směru pohybu narážejícího tělesa a poté v protisměru. To vše probíhá během zlomků sekundy a navíc s velkým přetížením. U zkušební figuríny se zjišťuje velikost ohybu v oblasti krční páteře a pnutí v šíji. Životně důležitou částí těla je též hrudník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hybrid III má tři ocelová žebra se snímači pro měření namáhání hrudního koše. Během nárazu působí na hrudní koš vysoké tlaky a často dochází také ke kontaktu hrudníku s jiným tělesem. I EuroSID I má tři ocelová žebra se snímači, ale jiné konstrukce. Snímače pak snímají hodnoty deformace a její rychlosti v oblasti hrudníku. Při bočním nárazu senzory zaznamenávají síly v oblasti břicha a působící na pánev.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek



U Hybridu III je měřeno zatížení horních částí nohou, které tvoří pánev, kyčelní kloub a stehenní kost s kolenním kloubem. Ve stehenní kosti jsou umístěny tlakové snímače, poskytující informace o zatížení stehenní kosti a kyčelního kloubu. Při čelním nárazu se navíc zjišťuje riziko poranění lýtkové a holení kosti pomocí snímačů ohybu, tlaku a napětí, a chodidel a kotníků podle míry poškození vozu v pedálové oblasti. Kolena a lýtkové kosti jsou natřeny barvou a po zkoušce se hledá obtisk na částech vozu, čímž se zjišťuje zda došlo ke kontaktu. Paže neobsahují žádné měřící přístroje a při zkouškách se volně pohybují.

V dalším díle se dočtete o způsobech hodnocení vozidel v rámci Euro NCAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

včera | Jan Mička | 26 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky