EU trh v lednu 2014: Rostly Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v minusu

Registrace nových aut míří již několik měsíců za sebou směrem vzhůru, absolutní čísla z „tučných“ předkrizových let ale zůstávají jen vzdálenou vzpomínkou.
EU trh v lednu 2014: Rostly Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v minusu

V Evropské unii bylo v lednu 2014 zaregistrováno o 5,5 % více osobních aut než ve stejném měsíci předcházejícího roku. Uvedla to Evropská asociace výrobců automobilů ve své pravidelné zprávě (PDF, 187 kB)

Evropský trh tedy roste již pátý měsíc v řadě, což je po dlouhém období stagnace nepochybně důvod k optimismu, ale jen opatrnému. S 935 640 registracemi v EU, resp. 967 778 v zemích EU+EFTA byl letošní leden druhý nejhorší od roku 2003. (EFTA je Evropské sdružení volného obchodu, jehož členy jsou Island, Lichtejnštensko, Norsko a Švýcarsko.)

Česko si vedlo nadprůměrně dobře

Růst táhly nahoru zejména velké evropské země. Ve Velké Británii, Španělsku i Německu přesáhl sedm procent. Nejvyšší procentuální nárůst ale vykázaly Irsko (+32,8 %) a Portugalsko (+31,8 %) – státy v minulých letech těžce zasažené finanční krizí. 

Česká republika si polepšila o rovných třináct procent, z 12 071 na 13 638 nových registrací. 

A jak to, že z tak vysokých přírůstků vyšel celoevropský průměr „jen“ 5,5 procenta? Především kvůli velké Francii. Tamní odbyt se meziročně zvětšil jen o symbolického půl procenta. S více než 125 000 prodanými auty přitom Francie tvoří 7,46 % celého evropského trhu.

Z automobilek může být s lednovým vývojem spokojena skupina Volkswagen (meziroční trend v zemích EU+EFTA +5,2 %), PSA (6,9 %) i Renault (+ 13 %) a Ford (+8,8 %).

Třeba japonská Mazda ale dokázala navýšit registrace o 26,9 %! Relativně malé automobilce nepochybně pomohlo uvedení nových generací modelů Mazda6 a Mazda3. Výborně si vedla rovněž Toyota s přírůstkem 15,6 %.

Škoda nejúspěšnější z koncernu

Pokud jde o jednotlivé značky, hvězdou koncernu VW byla Škoda s meziročním růstem 10,3 % v zemích EU+EFTA. Například Dacia ale v lednu získala o dramatických 38,1 % více registrací než ve stejném měsíci roku 2013.

Záporný meziroční vývoj zaznamenaly Daimler (-0,4 %), Fiat (-1,5 %), Honda (-3 %), Volvo (-3,1 %), Jaguar Land Rover (-3,5 %), Hyundai (-6,4 %) a GM (-6,7 %).

„Oživení evropského automobilového trhu dostává reálné rozměry,“ říká Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. „Prodeje rostou již pátý měsíc v řadě. Prodejům aut zřejmě pomohlo i teplé lednové počasí, zákazníci místo do hor zamířili k prodejcům aut.“

Linhart předpokládá, že jednocifereného růstu dosáhne evropský trh i za celý rok 2014.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků