Registrace nových aut míří již několik měsíců za sebou směrem vzhůru, absolutní čísla z „tučných“ předkrizových let ale zůstávají jen vzdálenou vzpomínkou.
V Evropské unii bylo v lednu 2014 zaregistrováno o 5,5 % více osobních aut než ve stejném měsíci předcházejícího roku. Uvedla to Evropská asociace výrobců automobilů ve své pravidelné zprávě (PDF, 187 kB).
Evropský trh tedy roste již pátý měsíc v řadě, což je po dlouhém období stagnace nepochybně důvod k optimismu, ale jen opatrnému. S 935 640 registracemi v EU, resp. 967 778 v zemích EU+EFTA byl letošní leden druhý nejhorší od roku 2003. (EFTA je Evropské sdružení volného obchodu, jehož členy jsou Island, Lichtejnštensko, Norsko a Švýcarsko.)
Česko si vedlo nadprůměrně dobře
Růst táhly nahoru zejména velké evropské země. Ve Velké Británii, Španělsku i Německu přesáhl sedm procent. Nejvyšší procentuální nárůst ale vykázaly Irsko (+32,8 %) a Portugalsko (+31,8 %) – státy v minulých letech těžce zasažené finanční krizí.
Česká republika si polepšila o rovných třináct procent, z 12 071 na 13 638 nových registrací.
A jak to, že z tak vysokých přírůstků vyšel celoevropský průměr „jen“ 5,5 procenta? Především kvůli velké Francii. Tamní odbyt se meziročně zvětšil jen o symbolického půl procenta. S více než 125 000 prodanými auty přitom Francie tvoří 7,46 % celého evropského trhu.
Z automobilek může být s lednovým vývojem spokojena skupina Volkswagen (meziroční trend v zemích EU+EFTA +5,2 %), PSA (6,9 %) i Renault (+ 13 %) a Ford (+8,8 %).
Třeba japonská Mazda ale dokázala navýšit registrace o 26,9 %! Relativně malé automobilce nepochybně pomohlo uvedení nových generací modelů Mazda6 a Mazda3. Výborně si vedla rovněž Toyota s přírůstkem 15,6 %.
Škoda nejúspěšnější z koncernu
Pokud jde o jednotlivé značky, hvězdou koncernu VW byla Škoda s meziročním růstem 10,3 % v zemích EU+EFTA. Například Dacia ale v lednu získala o dramatických 38,1 % více registrací než ve stejném měsíci roku 2013.
Záporný meziroční vývoj zaznamenaly Daimler (-0,4 %), Fiat (-1,5 %), Honda (-3 %), Volvo (-3,1 %), Jaguar Land Rover (-3,5 %), Hyundai (-6,4 %) a GM (-6,7 %).
„Oživení evropského automobilového trhu dostává reálné rozměry,“ říká Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. „Prodeje rostou již pátý měsíc v řadě. Prodejům aut zřejmě pomohlo i teplé lednové počasí, zákazníci místo do hor zamířili k prodejcům aut.“
Linhart předpokládá, že jednocifereného růstu dosáhne evropský trh i za celý rok 2014.