EU trh v lednu 2014: Rostly Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v minusu

Registrace nových aut míří již několik měsíců za sebou směrem vzhůru, absolutní čísla z „tučných“ předkrizových let ale zůstávají jen vzdálenou vzpomínkou.
EU trh v lednu 2014: Rostly Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v minusu

V Evropské unii bylo v lednu 2014 zaregistrováno o 5,5 % více osobních aut než ve stejném měsíci předcházejícího roku. Uvedla to Evropská asociace výrobců automobilů ve své pravidelné zprávě (PDF, 187 kB)

Evropský trh tedy roste již pátý měsíc v řadě, což je po dlouhém období stagnace nepochybně důvod k optimismu, ale jen opatrnému. S 935 640 registracemi v EU, resp. 967 778 v zemích EU+EFTA byl letošní leden druhý nejhorší od roku 2003. (EFTA je Evropské sdružení volného obchodu, jehož členy jsou Island, Lichtejnštensko, Norsko a Švýcarsko.)

Česko si vedlo nadprůměrně dobře

Růst táhly nahoru zejména velké evropské země. Ve Velké Británii, Španělsku i Německu přesáhl sedm procent. Nejvyšší procentuální nárůst ale vykázaly Irsko (+32,8 %) a Portugalsko (+31,8 %) – státy v minulých letech těžce zasažené finanční krizí. 

Česká republika si polepšila o rovných třináct procent, z 12 071 na 13 638 nových registrací. 

A jak to, že z tak vysokých přírůstků vyšel celoevropský průměr „jen“ 5,5 procenta? Především kvůli velké Francii. Tamní odbyt se meziročně zvětšil jen o symbolického půl procenta. S více než 125 000 prodanými auty přitom Francie tvoří 7,46 % celého evropského trhu.

Z automobilek může být s lednovým vývojem spokojena skupina Volkswagen (meziroční trend v zemích EU+EFTA +5,2 %), PSA (6,9 %) i Renault (+ 13 %) a Ford (+8,8 %).

Třeba japonská Mazda ale dokázala navýšit registrace o 26,9 %! Relativně malé automobilce nepochybně pomohlo uvedení nových generací modelů Mazda6 a Mazda3. Výborně si vedla rovněž Toyota s přírůstkem 15,6 %.

Škoda nejúspěšnější z koncernu

Pokud jde o jednotlivé značky, hvězdou koncernu VW byla Škoda s meziročním růstem 10,3 % v zemích EU+EFTA. Například Dacia ale v lednu získala o dramatických 38,1 % více registrací než ve stejném měsíci roku 2013.

Záporný meziroční vývoj zaznamenaly Daimler (-0,4 %), Fiat (-1,5 %), Honda (-3 %), Volvo (-3,1 %), Jaguar Land Rover (-3,5 %), Hyundai (-6,4 %) a GM (-6,7 %).

„Oživení evropského automobilového trhu dostává reálné rozměry,“ říká Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. „Prodeje rostou již pátý měsíc v řadě. Prodejům aut zřejmě pomohlo i teplé lednové počasí, zákazníci místo do hor zamířili k prodejcům aut.“

Linhart předpokládá, že jednocifereného růstu dosáhne evropský trh i za celý rok 2014.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků