Rozhodnuto? Od roku 2030 by měla nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂

Země EU došly ke kompromisu. Po dřívějším návrhu europoslanců rozhodly, že nové automobily by měly od roku 2030 vypouštět o 35 % méně CO₂ ve srovnání s rokem 2021.

Minulý týden europoslanci schválili nový návrh, který ještě dále zpřísňoval původní normy Evropské komise ohledně snižování produkce škodlivých emisí u nových automobilů. Podle poslanců měly vozy od roku 2030 vypouštět o 40 % méně CO₂. Na úterní schůzce ministrů životního prostředí členských států v Lucembursku však došlo ke kompromisu.

Méně radikální cíl navrhlo Rakousko, jehož plán nakonec podpořilo 20 z 28 zemí unie. Bylo tedy rozhodnuto, že od roku 2030 budou muset nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂ než v roce 2021, přičemž u dodávek byla tato hodnota stanovena na 30 %. Čtyři státy EU hlasovaly pro dřívější čtyřicetiprocentní snížení, další čtyři státy se zdržely hlasování.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Jak uvádí ČTK, podle českého náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže hlasovala nakonec pro kompromisní podobu návrhu i Česká republika, ačkoliv původně prosazovala snižování jen o 30 %. Svůj postoj během jednání změnilo i Německo, které také dříve trvalo na 30 %.

Rakouská ministryně Köstingerová popsala toto rozhodnutí jako důležitý krok v boji s klimatickými změnami. Verze návrhu nicméně obsahuje „revizní klauzuli“, díky které lze v roce 2023 zhodnotit reálnou situaci a možné cíle v případě nutnosti přehodnotit. Součástí plánu má být i určitý systém pobídek, jenž bude automobilky vést k rozsáhlejšímu uvádění elektromobilů a hybridů na trhy států EU, kde je podíl bezemisních a nízkoemisních vozidel příliš nízký.

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Ačkoliv se státy EU dohodly na kompromisu 35 %, již originální návrh 40 % se dočkal rozporuplných reakcí. Od některých poslanců tak zaznělo, že stále přísnější požadavky na snížení emisí ignorují situaci na trhu i technologické možnosti automobilek. O přesném znění nové legislativy bude nyní rakouské předsednictví jednat s Evropským parlamentem.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků