Rozhodnuto? Od roku 2030 by měla nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂

Země EU došly ke kompromisu. Po dřívějším návrhu europoslanců rozhodly, že nové automobily by měly od roku 2030 vypouštět o 35 % méně CO₂ ve srovnání s rokem 2021.

Minulý týden europoslanci schválili nový návrh, který ještě dále zpřísňoval původní normy Evropské komise ohledně snižování produkce škodlivých emisí u nových automobilů. Podle poslanců měly vozy od roku 2030 vypouštět o 40 % méně CO₂. Na úterní schůzce ministrů životního prostředí členských států v Lucembursku však došlo ke kompromisu.

Méně radikální cíl navrhlo Rakousko, jehož plán nakonec podpořilo 20 z 28 zemí unie. Bylo tedy rozhodnuto, že od roku 2030 budou muset nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂ než v roce 2021, přičemž u dodávek byla tato hodnota stanovena na 30 %. Čtyři státy EU hlasovaly pro dřívější čtyřicetiprocentní snížení, další čtyři státy se zdržely hlasování.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Jak uvádí ČTK, podle českého náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže hlasovala nakonec pro kompromisní podobu návrhu i Česká republika, ačkoliv původně prosazovala snižování jen o 30 %. Svůj postoj během jednání změnilo i Německo, které také dříve trvalo na 30 %.

Rakouská ministryně Köstingerová popsala toto rozhodnutí jako důležitý krok v boji s klimatickými změnami. Verze návrhu nicméně obsahuje „revizní klauzuli“, díky které lze v roce 2023 zhodnotit reálnou situaci a možné cíle v případě nutnosti přehodnotit. Součástí plánu má být i určitý systém pobídek, jenž bude automobilky vést k rozsáhlejšímu uvádění elektromobilů a hybridů na trhy států EU, kde je podíl bezemisních a nízkoemisních vozidel příliš nízký.

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Ačkoliv se státy EU dohodly na kompromisu 35 %, již originální návrh 40 % se dočkal rozporuplných reakcí. Od některých poslanců tak zaznělo, že stále přísnější požadavky na snížení emisí ignorují situaci na trhu i technologické možnosti automobilek. O přesném znění nové legislativy bude nyní rakouské předsednictví jednat s Evropským parlamentem.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků