Rozhodnuto? Od roku 2030 by měla nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂

Země EU došly ke kompromisu. Po dřívějším návrhu europoslanců rozhodly, že nové automobily by měly od roku 2030 vypouštět o 35 % méně CO₂ ve srovnání s rokem 2021.

Minulý týden europoslanci schválili nový návrh, který ještě dále zpřísňoval původní normy Evropské komise ohledně snižování produkce škodlivých emisí u nových automobilů. Podle poslanců měly vozy od roku 2030 vypouštět o 40 % méně CO₂. Na úterní schůzce ministrů životního prostředí členských států v Lucembursku však došlo ke kompromisu.

Méně radikální cíl navrhlo Rakousko, jehož plán nakonec podpořilo 20 z 28 zemí unie. Bylo tedy rozhodnuto, že od roku 2030 budou muset nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂ než v roce 2021, přičemž u dodávek byla tato hodnota stanovena na 30 %. Čtyři státy EU hlasovaly pro dřívější čtyřicetiprocentní snížení, další čtyři státy se zdržely hlasování.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Jak uvádí ČTK, podle českého náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže hlasovala nakonec pro kompromisní podobu návrhu i Česká republika, ačkoliv původně prosazovala snižování jen o 30 %. Svůj postoj během jednání změnilo i Německo, které také dříve trvalo na 30 %.

Rakouská ministryně Köstingerová popsala toto rozhodnutí jako důležitý krok v boji s klimatickými změnami. Verze návrhu nicméně obsahuje „revizní klauzuli“, díky které lze v roce 2023 zhodnotit reálnou situaci a možné cíle v případě nutnosti přehodnotit. Součástí plánu má být i určitý systém pobídek, jenž bude automobilky vést k rozsáhlejšímu uvádění elektromobilů a hybridů na trhy států EU, kde je podíl bezemisních a nízkoemisních vozidel příliš nízký.

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Ačkoliv se státy EU dohodly na kompromisu 35 %, již originální návrh 40 % se dočkal rozporuplných reakcí. Od některých poslanců tak zaznělo, že stále přísnější požadavky na snížení emisí ignorují situaci na trhu i technologické možnosti automobilek. O přesném znění nové legislativy bude nyní rakouské předsednictví jednat s Evropským parlamentem.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 122 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků