Rozhodnuto? Od roku 2030 by měla nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂

Země EU došly ke kompromisu. Po dřívějším návrhu europoslanců rozhodly, že nové automobily by měly od roku 2030 vypouštět o 35 % méně CO₂ ve srovnání s rokem 2021.

Minulý týden europoslanci schválili nový návrh, který ještě dále zpřísňoval původní normy Evropské komise ohledně snižování produkce škodlivých emisí u nových automobilů. Podle poslanců měly vozy od roku 2030 vypouštět o 40 % méně CO₂. Na úterní schůzce ministrů životního prostředí členských států v Lucembursku však došlo ke kompromisu.

Méně radikální cíl navrhlo Rakousko, jehož plán nakonec podpořilo 20 z 28 zemí unie. Bylo tedy rozhodnuto, že od roku 2030 budou muset nová auta vypouštět o 35 % méně CO₂ než v roce 2021, přičemž u dodávek byla tato hodnota stanovena na 30 %. Čtyři státy EU hlasovaly pro dřívější čtyřicetiprocentní snížení, další čtyři státy se zdržely hlasování.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Jak uvádí ČTK, podle českého náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže hlasovala nakonec pro kompromisní podobu návrhu i Česká republika, ačkoliv původně prosazovala snižování jen o 30 %. Svůj postoj během jednání změnilo i Německo, které také dříve trvalo na 30 %.

Rakouská ministryně Köstingerová popsala toto rozhodnutí jako důležitý krok v boji s klimatickými změnami. Verze návrhu nicméně obsahuje „revizní klauzuli“, díky které lze v roce 2023 zhodnotit reálnou situaci a možné cíle v případě nutnosti přehodnotit. Součástí plánu má být i určitý systém pobídek, jenž bude automobilky vést k rozsáhlejšímu uvádění elektromobilů a hybridů na trhy států EU, kde je podíl bezemisních a nízkoemisních vozidel příliš nízký.

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Za elektrickou Toyotu si zapřáhnul přívěs s baterií. Dojezd prý zdvojnásobil

Ačkoliv se státy EU dohodly na kompromisu 35 %, již originální návrh 40 % se dočkal rozporuplných reakcí. Od některých poslanců tak zaznělo, že stále přísnější požadavky na snížení emisí ignorují situaci na trhu i technologické možnosti automobilek. O přesném znění nové legislativy bude nyní rakouské předsednictví jednat s Evropským parlamentem.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

dnes | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků