EU rozhodla: Nové elektromobily musejí vydávat zvuk. Důvod nepřekvapí

Z Bruselu zaznívá nově schválená legislativa, podle které budou muset výrobci elektromobilů zajistit, že jejich vozidla vydávají zvuk.

Podle nové legislativy Evropské unie, která vstupuje v platnosti již toto pondělí 1. července, budou muset nové modely elektromobilů vydávat zvuk, který na pohyb vozidla upozorní okolí. Nové pravidlo je výsledkem obavy z tichosti elektrických aut, která by mohla představovat nebezpečí například pro chodce a cyklisty.

Lightyear One je revoluční elektromobil. Jeho zdroj energie je nevyčerpatelný

Lightyear One je revoluční elektromobil. Jeho zdroj energie je nevyčerpatelný

Pravidlo má v tuto chvíli platit pro každý nově uvedený model elektromobilu, od roku 2021 bude podle EU systém emitující zvuk vozidla povinný pro každé nové elektrické vozidlo. Takzvaný systém AVAS (Acoustic vehicle alert system) bude tedy u elektromobilů vytvářet zvuk připomínající chod spalovacího motoru či jiný zvuk jednoduše upozorňující na pohyb vozu.

Legislativa EU upřesňuje, že systém bude muset být aktivní hlavně při couvání elektromobilu nebo při jízdě rychlostí nižší než 20 km/h. Právě v těchto situacích se totiž předpokládá, že elektrické vozidlo bude nejčastěji v blízkosti chodců. AVAS však bude moci řidič deaktivovat, pokud usoudí, že jeho funkce není v určitou chvíli třeba.

Hyundai už v Česku prodává elektrickou Konu. Snadno dostupná však není

Hyundai už v Česku prodává elektrickou Konu. Snadno dostupná však není

Řada nových elektromobilů, například jako Hyundai Kona Electric, již podobné systémy zahrnuje. Kromě emitování falešného zvuku motoru do okolí a upozornění chodců či cyklistů, se má díky ozvučení řidič v kabině lépe vžít do reakcí vozu, kdy se intenzita ozvučení mění v závislosti na rychlosti.

S nutností takových zařízení už počítá například i Audi, které produkci umělého zvuku do okolí ukázalo již na konceptu elektromobilu e-tron GT. BMW zase oznámilo, že si na vývoj ozvučení budoucích elektromobilů přizvalo i slavného filmového skladatele Hanse Zimmera.

TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

14.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků