EU rozhodla: Nové elektromobily musejí vydávat zvuk. Důvod nepřekvapí

Z Bruselu zaznívá nově schválená legislativa, podle které budou muset výrobci elektromobilů zajistit, že jejich vozidla vydávají zvuk.

Podle nové legislativy Evropské unie, která vstupuje v platnosti již toto pondělí 1. července, budou muset nové modely elektromobilů vydávat zvuk, který na pohyb vozidla upozorní okolí. Nové pravidlo je výsledkem obavy z tichosti elektrických aut, která by mohla představovat nebezpečí například pro chodce a cyklisty.

Lightyear One je revoluční elektromobil. Jeho zdroj energie je nevyčerpatelný

Lightyear One je revoluční elektromobil. Jeho zdroj energie je nevyčerpatelný

Pravidlo má v tuto chvíli platit pro každý nově uvedený model elektromobilu, od roku 2021 bude podle EU systém emitující zvuk vozidla povinný pro každé nové elektrické vozidlo. Takzvaný systém AVAS (Acoustic vehicle alert system) bude tedy u elektromobilů vytvářet zvuk připomínající chod spalovacího motoru či jiný zvuk jednoduše upozorňující na pohyb vozu.

Legislativa EU upřesňuje, že systém bude muset být aktivní hlavně při couvání elektromobilu nebo při jízdě rychlostí nižší než 20 km/h. Právě v těchto situacích se totiž předpokládá, že elektrické vozidlo bude nejčastěji v blízkosti chodců. AVAS však bude moci řidič deaktivovat, pokud usoudí, že jeho funkce není v určitou chvíli třeba.

Hyundai už v Česku prodává elektrickou Konu. Snadno dostupná však není

Hyundai už v Česku prodává elektrickou Konu. Snadno dostupná však není

Řada nových elektromobilů, například jako Hyundai Kona Electric, již podobné systémy zahrnuje. Kromě emitování falešného zvuku motoru do okolí a upozornění chodců či cyklistů, se má díky ozvučení řidič v kabině lépe vžít do reakcí vozu, kdy se intenzita ozvučení mění v závislosti na rychlosti.

S nutností takových zařízení už počítá například i Audi, které produkci umělého zvuku do okolí ukázalo již na konceptu elektromobilu e-tron GT. BMW zase oznámilo, že si na vývoj ozvučení budoucích elektromobilů přizvalo i slavného filmového skladatele Hanse Zimmera.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 9 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků