6
Fotogalerie

EU: nový způsob značení pneumatik už v listopadu

Od letošního podzimu se budeme setkávat na všech pneumatikách určených pro osobní, lehké nákladní a nákladní automobily s novým štítkem. Se změnou přichází Evropská unie, která tímto chce usnadnit orientaci při výběru pneumatiky a samozřejmě tako vylepišt ekologii.

Evropská unie přichází s novinkou v podobě informativního štítku. Ten se na nových pneumatikách objeví nejpozději prvního listopadu, přičemž se dá očekávat, že jednotliví prodejci budou tuto věc zavádět postupně a tudíž se s ní nejspíš setkáme i dříve. Záměrem je lepší orientace v nabídce pneumatik a také důraz na to, aby zákazník upřednostnil pneumatiku šetrnější k životnímu prostředí před pneumatikou, která může být v reálném provozu bezpečnější.

Nový štítek je už na první pohled velmi podobný tomu, co každý z nás dobře zná z různých praček, ledniček a podobných spotřebičů. Evropská unie rozděluje pneumatiky do několika tříd, přičemž grafické zpracování je velmi podobné elektrospotřebičům. Zákazníci ze štítku zjistí, která pneumatika má vyšší nebo nižší valivý odpor, která má kratší brzdnou dráhu na mokru a který plášť je nejméně hlučný.

Šetřete palivo

První, a asi pro uživatele tou nejzajímavější částí, je velikost valivého odporu. Na štítku najdeme stupnici od A až do G. Pokud by vás zajímala nějaká konkrétní čísla, žádná se mi zjistit nepodařilo. V evropské směrnici je možné dohledat přesné postupy, jak se měří dané hodnoty, ale ty běžnému člověku nic neřeknou a krom toho výpočet je poměrně složitý. Každopádně na konci výpočtu je číslo, a pokud je veliké od určité hodnoty do určité jiné hodnoty, pak dostane příslušné písmeno. Oficiálně se udává, že rozdíl, mezi pneumatikou třídy A a pneumatikou třídy G může znamenat spotřebu automobilu nižší až o 7,5%.

Druhou položkou je brzdná dráha na mokré vozovce. Opět máme ve směrnici předepsán přesný postup a opět dostává pneumatika hodnocení od A do G. Rozdíl mezi hraničními třídami může být při brždění zrychlosti 80 km/h až třicet metrů. Je ale potřeba připomenout, že jde pouze a jenom o brzdnou dráhu na mokru.

Třetí informací, kterou vám nový štítek dá, je hlučnost pneumatiky. Nevím, jako moc tohle ovlinvní vaše rozhodování. Upřímně řečeno, já osobně zrovna tento parametr zas tolik neřeším. Hlučnost je vyobrazena jak číslem, tak trojicí čar. Pokud má daná pneumatika tři černé čáry, je velmi hlučná. Splňuje limity stanovéné směrnicí 2001/43. Pokud má dvě černá čáry, naměříte jí hluk maximálně stanovený novější směrnicí 661/2009 a minimálně o tři dB menší.

Jedna čára znamená, že produkuje o více než 3 dB nižší hluk, než ukládá 661/2009. Možná se setkáte s definicí, že dvě čáry jsou dvakrát hlučnější než jedna čára. Už vzhledem k základní definici (vše to jsou čísla kolem 70 dB) je tohle tvrzení trochu zavádějící. Oficiální zdroje jej uvádějí proto, že lidské ucho vnímá rozdíl o několik dB jako dvakrát hlučnější.

Má to své mouchy

Celá věc je možná dobrá v tom, že zákazník přijde do obchodu a tam bude moci přímo na místě porovnat, která pneumatika je lepší na mokru, která mu ušetří více paliva a která je méně hlučná. Vše podle stejných podmínek. Takže asi objektivní hodnocení.

Jenže problém je v tom, že pneumatika jako taková je pouze a jenom o kompromisu, kdy vylepšení jedné vlastnosti znamená zhoršení vlastnosti jiné, což může být příklad zrovna brzdění na mokré vozovce. V tomto ohledu horší pneumatika na mokru klidně onu na první pohled lepší pneumatiku na suché vozovce téměř jistě porazí. A podobně bychom mohli pokračovat dále. Výrobci pak testují dané pláště na více než padesát vlastností a tohle jsou pouze tři vybrané. Ano, zákazník dostane určitý obraz, ale ten bude poněkud zkreslený.

Dalším problémem působí fakt, že jde o věc novou, která ještě má své mouchy. Kromě pouze tří parametrů to je také jeden způsob měření a tedy i hodnocení pro letní a zimní pneumatiky. A konečně když popustíme trochu uzdu naší fantazii, představme si situaci, kdy jsme výrobcem pneumatik a máme na skladě pláště určené pro zákazníky, kteří chtějí co možná nejdostupnější pneumatiku. Jejich kvalita bude trochu pokulhávat, což spousta zájemců asi tuší.

Co takhle přidat do směsi pár položek tak, aby tahle levná pneumatika plnila zrovna ty tři vybrané parametry. Rázem máme pořád tu levnou pneumatiku, která za minimální náklady a za přispění EU bude v prodejně na první pohled vypadat jako velmi kvalitní.

Nedá se nic dělat, ale celá tato novinka na mě trochu dělá dojem zcela zbytečné záležitosti. Pneumatika není pračka nebo lednička, u které když se něco rozbije, tak se mi maximálně zkazí jídlo a vyteče voda na podlahu. Všichni ví, že pneumatiky jsou základem. Tady není prioritou číslo jedna ani valivý odpor o pár procent lepší nebo horší, ani hlučnost, prioritou číslo jedna jsou zcela jiné vlastnosti, které se ale nedovíme. Nejlepší tak bude štítky přehlížet a při výběru věnovat trochu času čtení testů nezávislých organizací. 
 

Doporučujeme

Články odjinud