ESP od Volkswagenu vám bude nově „mluvit do řízení”

Automobilka Volkswagen přichází s novinkou na poli bezpečnosti automobilů. Nová funkce stabilizačního systému ESP bude dostupná pro modely Eos, Passat, Touran a pro vybrané modely Golfu. Modely Golf Plus a Jetta mají tuto funkci sériově v případě výbavy s ESP.

A o co vlastně jde?

Za podmínek, když je například jedna polovina vozovky suchá a druhá pokrytá vlhkým listím nebo dokonce sněhem (tedy povrchy s rozdílnou adhezí), probíha prudké brzdění pod kontrolou systému ESP v ideálním případě tak, že díky tomuto systému se vůz nevymkne kontrole, řidič jej udrží v žádaném směru a může se tak vyhnout případným překážkám. Děje se to na základě senzory poskytnutými informacemi, které elektronika brzd vyhodnocuje a systematickým přibrzďováním kol koriguje pohyb vozidla. V jistém okamžiku ovšem může dojít na základě rozkladu sil a asymetrie jejich působení k takové situaci, že by bez jakéhokoliv zásahu do řízení na základě fyzikálních zákonů mohlo dojít ke smyku přebržděného kola. A přesně zde zasahuje ESP s impulsem do řízení.

ESP tuto vzniklou situaci vyhodnotí, určí správný směr protipohybu vozu a vydá do systému posilovače řízení povel k tomu, aby přes sloupek řízení přišel do volantu mechanický impuls ke správné reakci řidiče. Řidič tedy protipohybem řízením zasáhne tak, aby se vůz srovnal, pokud možno bez ztráty přilnavosti, tzv. provede klasické „kontra“. Díky stabilizačnímu účinku protipohybu může být tak intenzita brždění nezměněna či dokonce zvýšena a to s důrazem na kolo s nejlepší přilnavostí, čímž se může brzdná dráha zkrátit až o deset procent.

Řidič si tak udržuje kontrolu nad vozem, ESP impulsem do řízení neprovádí vlastní řízení vozidla, pouze vám do něj „mluví”, dává řidiči doporučení, jak se má zachovat. Jinými slovy systém sleduje, vyhodnocuje a „myslí“,  řidič potom řídí a vykonává.

Některé věci jsou opravdu jednoduché a tak jemné „ťuknutí” do volantu má za následek reflexivní protipohyb. Pokud tedy systém ESP potřebuje, abyste jeli trochu více vpravo, mírně ťukne volantem na opačnou stranu a reflex se již postará, že volantem pootočíte na tu správnou stranu.

Tento systém má v jistých případech, hlavně na povrchu s nerovnoměrnou adhezi snížit brzdnou dráhu až o 10 procent.

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků