ESP od Volkswagenu vám bude nově „mluvit do řízení”

Automobilka Volkswagen přichází s novinkou na poli bezpečnosti automobilů. Nová funkce stabilizačního systému ESP bude dostupná pro modely Eos, Passat, Touran a pro vybrané modely Golfu. Modely Golf Plus a Jetta mají tuto funkci sériově v případě výbavy s ESP.

A o co vlastně jde?

Za podmínek, když je například jedna polovina vozovky suchá a druhá pokrytá vlhkým listím nebo dokonce sněhem (tedy povrchy s rozdílnou adhezí), probíha prudké brzdění pod kontrolou systému ESP v ideálním případě tak, že díky tomuto systému se vůz nevymkne kontrole, řidič jej udrží v žádaném směru a může se tak vyhnout případným překážkám. Děje se to na základě senzory poskytnutými informacemi, které elektronika brzd vyhodnocuje a systematickým přibrzďováním kol koriguje pohyb vozidla. V jistém okamžiku ovšem může dojít na základě rozkladu sil a asymetrie jejich působení k takové situaci, že by bez jakéhokoliv zásahu do řízení na základě fyzikálních zákonů mohlo dojít ke smyku přebržděného kola. A přesně zde zasahuje ESP s impulsem do řízení.

ESP tuto vzniklou situaci vyhodnotí, určí správný směr protipohybu vozu a vydá do systému posilovače řízení povel k tomu, aby přes sloupek řízení přišel do volantu mechanický impuls ke správné reakci řidiče. Řidič tedy protipohybem řízením zasáhne tak, aby se vůz srovnal, pokud možno bez ztráty přilnavosti, tzv. provede klasické „kontra“. Díky stabilizačnímu účinku protipohybu může být tak intenzita brždění nezměněna či dokonce zvýšena a to s důrazem na kolo s nejlepší přilnavostí, čímž se může brzdná dráha zkrátit až o deset procent.

Řidič si tak udržuje kontrolu nad vozem, ESP impulsem do řízení neprovádí vlastní řízení vozidla, pouze vám do něj „mluví”, dává řidiči doporučení, jak se má zachovat. Jinými slovy systém sleduje, vyhodnocuje a „myslí“,  řidič potom řídí a vykonává.

Některé věci jsou opravdu jednoduché a tak jemné „ťuknutí” do volantu má za následek reflexivní protipohyb. Pokud tedy systém ESP potřebuje, abyste jeli trochu více vpravo, mírně ťukne volantem na opačnou stranu a reflex se již postará, že volantem pootočíte na tu správnou stranu.

Tento systém má v jistých případech, hlavně na povrchu s nerovnoměrnou adhezi snížit brzdnou dráhu až o 10 procent.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

dnes | Jan Mička
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků