ESP od Volkswagenu vám bude nově „mluvit do řízení”

ESP od Volkswagenu vám bude nově „mluvit do řízení”

Automobilka Volkswagen přichází s novinkou na poli bezpečnosti automobilů. Nová funkce stabilizačního systému ESP bude dostupná pro modely Eos, Passat, Touran a pro vybrané modely Golfu. Modely Golf Plus a Jetta mají tuto funkci sériově v případě výbavy s ESP.

A o co vlastně jde?

Za podmínek, když je například jedna polovina vozovky suchá a druhá pokrytá vlhkým listím nebo dokonce sněhem (tedy povrchy s rozdílnou adhezí), probíha prudké brzdění pod kontrolou systému ESP v ideálním případě tak, že díky tomuto systému se vůz nevymkne kontrole, řidič jej udrží v žádaném směru a může se tak vyhnout případným překážkám. Děje se to na základě senzory poskytnutými informacemi, které elektronika brzd vyhodnocuje a systematickým přibrzďováním kol koriguje pohyb vozidla. V jistém okamžiku ovšem může dojít na základě rozkladu sil a asymetrie jejich působení k takové situaci, že by bez jakéhokoliv zásahu do řízení na základě fyzikálních zákonů mohlo dojít ke smyku přebržděného kola. A přesně zde zasahuje ESP s impulsem do řízení.

ESP tuto vzniklou situaci vyhodnotí, určí správný směr protipohybu vozu a vydá do systému posilovače řízení povel k tomu, aby přes sloupek řízení přišel do volantu mechanický impuls ke správné reakci řidiče. Řidič tedy protipohybem řízením zasáhne tak, aby se vůz srovnal, pokud možno bez ztráty přilnavosti, tzv. provede klasické „kontra“. Díky stabilizačnímu účinku protipohybu může být tak intenzita brždění nezměněna či dokonce zvýšena a to s důrazem na kolo s nejlepší přilnavostí, čímž se může brzdná dráha zkrátit až o deset procent.

Řidič si tak udržuje kontrolu nad vozem, ESP impulsem do řízení neprovádí vlastní řízení vozidla, pouze vám do něj „mluví”, dává řidiči doporučení, jak se má zachovat. Jinými slovy systém sleduje, vyhodnocuje a „myslí“,  řidič potom řídí a vykonává.

Některé věci jsou opravdu jednoduché a tak jemné „ťuknutí” do volantu má za následek reflexivní protipohyb. Pokud tedy systém ESP potřebuje, abyste jeli trochu více vpravo, mírně ťukne volantem na opačnou stranu a reflex se již postará, že volantem pootočíte na tu správnou stranu.

Tento systém má v jistých případech, hlavně na povrchu s nerovnoměrnou adhezi snížit brzdnou dráhu až o 10 procent.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků