Emisní limity: někteří jsou si "rovnější"

90 komentářů

dav
24. listopadu • 11:12

Je to zakon na miru vrakacum a automobilkam, s ekologií to nemá nic společnýho. Kdyby se uzákonila naopak povinost vykoupit starý auto ne zadarmo ale za cenu kovu, tak by si žádnej člověk vrak doma nenechával a ještě by bylo dost surovin. Když si uvědomíte, že na 1200 kg autě je 800kg železa (hliník atd.) tak to máme nejmíň (nejnižší výkupní cena železa) 6400,- čistá ruka. A pak se nedivte, že vám to auto zdarma zlikvidují. Ekologie je byznys.
Navíc je tu tlak výrobců aut, že ty jejich krámy nikdo nechce a jezdí se ve starých vozech. Kdo by si to taky kupoval, když používaj staré technologie (je pravda, že osvědčené).
Mám almeru 1996 podle emisních limitů plní Euro 4, ale je z roku 1996 a nový majitel při přehlášení zaplatí 3000,- protože Euro 2 v té době patrně nebylo. Z toho je jasně patrné, že tu vůbec nejde o ekologii, ale o prachy automobilek. I škoda favorit, ve které bych se teda osobně bál jezdit (ale když někdo chce tak proč ne) s novým řízeným katalyzátorem bude plnit nejmíň Euro 3. Takže plaťme jak mourovatý, nic jiného nám totiž nové zákony nepřinášejí.

Harry
23. listopadu • 16:26

Já bych se moc rád vydal do nočních ulic (jako mstitel Charels Bronson) a každé dieselové auto bych zvrakoval !!! :-D To by byl najednou vzdoušek ;-)

Doug
28. listopadu • 10:29

Skvely clanek - muzou v nem snad byt nepresnosti/chyby (koneckoncu od toho je tu diskuse), ale tema je aktualni a zoufale malo diskutovany, zejmena na strankach o autech.
Nevite nekdo, jestli se nejaka ekologicka organizace zabyvala porovnanim jednotlivych typu motoru (benzin, nafta, bionafta, propan-butan, zemni plyn, lih, hybridy) z pohledu ekologicke zateze? Vim jen o nejakych strankach z USA doporucujicich nektere auta, pokud si to vybavuju, jako zero emission vehicles a partial zero emission vehicles, ale nebylo mi jasny, jaky maj kriteria. Je neco takoveho v Evrope?

naftík
26. listopadu • 15:55

Hehe, stejně všichni naftobijci maj tak radikální názory kvůli tomu, že nemaj peníze na to si koupit diesel. Bych chtěl vidět, čím ty největší kritici nafty jezdí, to by byla přehlídka asi jako na tom srazu čtenářů

Petr
20. prosince • 10:01

Schválně jsem si koupil benzínové auto s nízkou spotřebou. Toyota Corolla 1.6, v benzínu. Vždy když stojím za dieselem, (je jedno, jeslti je to nový bmw nebo první řada octavie), tak vypínám cirkulaci, abych se neudusil. Ještě mi, naftíku, napiš, kolik u nás jezdí aut s filtrem pevných částic. Moc jich asi nebude, že? :-(

stealth
27. listopadu • 12:10

To jako, že bych strašně rád místo ORS chtěl nějakého dražšího nafťáka, ale jelikož mi nezbyly peníze, musím se spokojit se 180 koňovým benzínem? To je super, takový názor si zaslouží pochvalu... I kdybych měl pěnez jak sraček, tak si nebudu otravovat život rachotem, nefungujícím topením po dvou kilometrech jízdy a ostudou, když tomu trochu přidám. Nafta je zapovězena, dali jsme si s přítelkyní slib, že dokud nás smrt nerozdělí, žadná nafta v garáži nebude...

naftík
27. listopadu • 19:37

Díky za potvrzení mýho názoru. Do příspěvku může každej napsat co chce, ale když si přečtu ten tvůj, tak je mi to celkem jasný, která bije. Ještě by to stálo za to se svézt nějakým novějším dieselem, topení je rychlý, filtr pevných částic eliminuje saze a o hlučnosti nemluvím, spolujezdec většinou nepozná, zda se jedná o benzín nebo diesel.

Jo, naftobijci budou dál žít v komplexech a zapšklosti... Normální lidé nemají zapotřebí se navážet do nafty a urážet její uživatele. Zdravim a nepukněte závistí

Honza
23. května • 10:10

No pokud je spolujezdec hluchej a ochrnutej tak to opravdu  nepozna.

Fritolín
1. září • 11:58

;-)Jak se to tu rozjelo...a já jezdím v 25let starém dieselovém mercedesu v ceně 15 tisíc, jehož motor má konstrukci ještě z doby 2 světové, po startu zadýmí celé široké okolí, spotřební daň neplatím, protože do toho liju 100% friťák z Kauflandu za 16Kč litr, emise to neplní ani předepsané před 20 lety a najezdím s ním za rok kolem 30 tkm. Ptáte se proč? Protože naše debilní vláda zdaní co může, ukradne co může, a co nemůže zničí vandalové a zloději na parkovišti. Nové auto je jenom na zlost a návštěvy servisů, tenhle tank má najeto 700tkm a dalších 700tkm najede, naprosto bez problémů.Při dnešních rychlostních limitech mě ani nebolí, že z něj vymáčknu jen 140 a že zrychlení z 0-100 mám za 30 sekund. Chcete zavést ekologickou daň? Klidně, mám ho přihlášený na veteránské značky...., zákonné pojistné na rok asi 600 Kč....Takže si regulujte, regulujte... ;-);-);-)

stealth
28. listopadu • 11:53

Hmm, svezl jsem se s Lukkovým BMW 330d, s Hondou Accord 2.2, což osobně považuju za nejlepší diesly současnosti. Neměl jsem tu čest jezdit v novém Avensisu s kočkou. Poslední slovo, co znám, je závist. Ale uvědom si, že já jsem nezačal. Napsal jsem snad já, že všichni příznivci nafty dehtově (ehm, sorry, dychtivě) pokukují po pořadném benzínu (příkladně od Ferrari, Porsche nebo Lamborghini)? Jen jsem chtěl ubezpečit, že peníze by byly, ale chybí odvaha si koupit "moderní" diesel.

JJ
26. listopadu • 18:50

V8 4.36, V6 3.8 a pak dva čtyřválce - 1.5 a 1.8. Věř tomu, že ropáka bych si klidně dovolit mohl.

onlineman
25. listopadu • 22:33

a co tak ked namiesto motorovej nafty sa bude tankovat bionafta, ake su tam spolodiny a normy? nebolo by jednoduchsie prejst na ine palivo ako zlikvidovat celkom diesly?

Pucmeloud
25. listopadu • 16:43

Pane Ondrasik. CO2 nema nic spolecneho s ozonovou vrstvou, ale s problemem globalnich zmen klimatu, nebot se jedna o sklenikovy plyn. Vuci stratosferickemu ozonu je CO2 inertni.
Co se emisi pevnych castic tyka. V ramci sve prace jsem meril mnozstvi aerosolovych castic a jejich velikostni distribuci z dieslovych a banzinovych motoru jak u kamionu tak u osobnich aut. Emise aerosolu z diselovych motoru u osobnich aut jsou o nekolik radu !!!!!!!!!! vyssi porovname-li benzinove a dieslove motory stejne generace (roku vyroby). Zvlaste pak ve fazi akcelerace a volnobehu. Z oblasti dieslovych motoru pro kamiony stoji za aminku, ze nejnovejsi diesel u kamionu byl z pohledu emisi aerosolu cistsi nez autobus na ethanol. 

Kuba2k
25. listopadu • 15:47

Neda mi, abych nereagoval. Chapu, ze kazdy se zabyva necim jinym, ale kdyz uz o tomto tematu pisete, tak by to chtelo fakta a ne spekulace. Toto neni moc pravdivy odstavec:
Dalším paradoxem jsou odlišné limity pro nákladní vozy. Jak jistě víte, dnes může být jako "náklaďák" zaregistrován kdejaký čistě osobní vůz, postačí, když je nějakým způsobem upravitelný tak, aby byla nosnost vozu pro náklad minimálně stejná jako pro posádku. Obvykle postačí tužší pružiny zadní nápravy, omezení vnitřního prostoru jen pro čtyři osoby apod. a obligátní zadní přepážka; náklaďák je na světě. Pro takové auto pak platí mnohem mírnější limity než pro zcela stejný osobák a občas se tak můžeme setkat s tím, že výrobci do užitkových verzí osobních vozů montují starší generace svých motorů, se kterými mají pochopitelně méně práce a tím i nižší výrobní náklady. Můžete mít prakticky úplně stejný vůz jako soused, který budete úplně stejně využívat, ale pro každého z vás budou platit jiná pravidla. Zatímco vy budete muset investovat do nejnovější verze vozu, abyste jej vůbec mohli registrovat, soused si může v klidu koupit starší model. Zajímavé.
 
V roce 2006 bude mozne registrovat nova auta i s Euro III, protoze existuje tzv. "Vyjimka na doprodej" (presny nazev si nepamatuju). Muzete prodat 10% nebo 100ks aut s E3, pricemz se vychazi z prodeju v roce 2005. Takze napr. takova Skoda, ktera letos proda napr. 50 000 Fabii, jich bude moct prodat pristi rok 5 000 s Euro III. Pristi rok uz se ale osobni auto (M1) s E3 nebude moct vyrobit, ani kdyby se prestavelo na N1.
Navic, vsechna auta ktera se budou pristi rok prodavat s Euro III jako nova, se musi nahlasit na MD.

vrgada
25. listopadu • 16:33

Kdyz koukam na ebay, tak udaj emisni normy jest uvaden jako dulezity, doknce se nekdo chlubi dodatecnymi upravami motoru a tim splneni prisnejsi emisni normy. Nechce se mi verit, ze to delaji z ekologickeho nadseni, spise predpokladam, ze jsou ekonomicky motivovani pro provoz ekologictejsich aut.

Petr
20. prosince • 9:53

Jsou motivovani. VELMI. Na precpanych dalnicich maji tzv. 'fast lanes' - jsou to pruhy, kde maji povoleno jezdit pouze ekologicka auta s minimalni spotrebou (vetsinou hybridy) a auta, kde sedi minimalni pocet pasazeru (vzdy uvedeno na znacce na konkretnim miste).
Z cehoz plyne, ze pokud dotycne vozidlo splnuje emisni limity, tak je mozne na jizde do prace denne usetrit i hodinu jednim smerem. To se uz vyplati, ze?

Jendolf
25. listopadu • 16:44

Chci jedine az uvidim kourici VW passat, ktery ma plnit euro3/4, tak pana nejak donutit k premereni emisi a jestlize neprojde o vic nez XY porcent, tak mu dat XXXXXXXKc pokutu... protoze to co z tech nachipovanych kraksen vychazi je ponekud malo dychatelne... premyslel jsem nad bramborometem... cudis, sup mu zemak do vyfuku, cud si, ale ne na me.

Mr.Digital
25. listopadu • 11:06

začínám rozumět argumentům lidí ze sev. Ameriky, kteří tvrdí, že mají v Evropě problém s dýcháním a že jim tady ten náš vzduch " smrdí " Těch nafťáků tady je asi už příliš - samí šetřiči a ekonomicky výhodní jezdci  

x
25. listopadu • 11:24

A co teprve takoví Japonci....
Myslím, že mimoevropanům musí připadat, že evropané zešíleli, když se radši dobrovolně udusí, jenom aby ušetřili nějaký ten litr phm......

x
25. listopadu • 11:03

Naftu o 7 Kč dražší než benzin a ono by to dieselové nadšení přece jenom trochu opadlo.....

LeonardoCupranek
25. listopadu • 11:01

Plneni norem zavazne pro VSECHNY neni zadna retroaktivita. Retroaktivitou by treba bylo, kdyby majitel Avie musel zaplatit pokutu za znecistovani za dvacet let dozadu.
Naopak uzakoneni jednotnych limitu pro vsechny je jedine spravne.
Je to asi jako bychom i dnes zavirali lidi za odmitani vedouci ulohu KSC, pokud se tito narodili pred rokem 1989, nebo jako by se trest smrti vztahoval na lidi narozene pred jeho zrusenim. A nebo kdyby lidi narozeni pred danovou reformou nemuseli platit DPH. A nebo kdyby auta vyrobena pred zavedenim bodoveho systemu se jim nemusela ridit.
Jak jiz jsem nekolikrat navrhoval - at jsou normy treba o neco mene prisne, ale at plati stejne pro VSECHNY. Co to je za spravedlnost, kdyz ten, ktery investuje kazde 3 roky do noveho auta, kazde 3 roky plati DPH z noveho auta, jeste navic v cene tohoto auta musi platit drahe ekologicke technologie a ten, kdo smrdi se svoji dvacetiletou sunkou nemusi platit nic?

ACE.
25. listopadu • 12:18

Lidi se starejma šunkame většinou nenajedou 50 000 ročně a když ano šunky jim dlouho nevydrží, takže by bylo asi rozumější nechat ty auta dožít než je nějak regulovat zákonem.

Honza
23. května • 10:06

Lidi se starejma šunkame většinou nenajedou 50 000 ročně ???
Co hulis a kde se to da sehnat ???

LeonardoCupranek
25. listopadu • 12:36

Jenze sluzebni auta, ktera nejakou 50.000km rocne, je nenajedou ve mestech. Kdyz se podivas na provoz ve meste, treba rano ve spicce, je podil "sunek" pomerne vysoky. A mezi uzitkovymi auty je podil tech ruznych Avii take vysoky. Ta Avia sice nenajede 50.000km rocne, ale jezdi do center mest, ridici je behem skladani nechavaji pred obchodem bezet. Holt popojizdenim po meste se sice 50.000km nenajede, ale zato se hodne lidem otravi vzduch.

x
25. listopadu • 12:43

Právě ve městech (Praze) je nových (novějších) aut výrazná většina a přesto je ovzduší katastrofální......

LeonardoCupranek
25. listopadu • 13:03

Fakt? Tak se koukni, co v tech mestech jezdi, kolik starejch skodovek, ziguliku, avii, ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jiri
25. listopadu • 14:51

Nevim kdyz se podivam v Brne, zaparkovanych S120 jsou mraky, ale na silnici ji rano pri ceste do prace pomalu nepotkam. U Avii je to jine, tech jezdi hromada.

Franta
25. listopadu • 12:42






Je zajimave, ze ti sami rudozeleni aktiviste, kteri strasi dochazejici ropou a burcuji k setreni, na druhe strane tahnou do boje proti dieselovym motorum.
Dost by me zajimalo, co by se asi stalo, kdyby se jim to podarilo. Kazde TD bychom nahradili benzinem s o dva litry vyssi spotrebou. To by asi mohlo mit pomerne zasadni vliv.
Navic je treba si uvedomit, ze pri krakovani se nafta a benzin berou z ruznych vrstev. Omezeni TD by vedlo k tomu, ze by se zvysila poptavka po te ridci benzinove vrstve a klesla by poptavka po te hustsi naftove vrstve. Benzinu by byl nedostatek a naftu bychom asi zpet lili do zeme.

Dusan
25. listopadu • 12:59

S tou prebyvajici naftou by nebyl problem. Pri zpracovani ropy se da zastoupeni jednotlivych frakci do jiste miry ridit podle podminek pri reakci. Takze se da vyrabet vice benzinu na ukor nafty a obracene.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
LeonardoCupranek
25. listopadu • 13:14

No jo, ale v jakem rozsahu se to da menit? Kdyz zakazeme TD jako v Californii, nejake "jemne doladeni" nam nepomuze.

x
25. listopadu • 11:16

no to nevím nevím - uvedu pro změnu příklad s domy. 100 let starý barák, taky neplní normy pro novostavbu, ale to přece není důvod ho zbourat. Stejně tak ty auta - buď by musely být normy tak měkké (někde na úrovni Euro 1-2), že by nenastal dlouhodobě žádný pokrok ve snižování emisí (resp. by byl hrozně pomalý) a nebo by museli všichni lidé měnit každých 5 let všechna svá auta, což by taky nebylo zrovna elologické....... takže myslím, že tudy cesta opravdu nevede....
Prostě a jednoduše - ježdění ve starém autě je obvykle nutnost, zatímco ježdění v dieselu je zlomyslnost....
(mimochodem stará auta najedou obvykle málo km, pokud nejsou služební - možná by stálo za zvážení, zda nelimitovat stáří (emise) aut používaných k podnikání)....

LeonardoCupranek
25. listopadu • 11:34

Dost podstatny rozdil je v tom, ze stary dum ohrozuje pouze jeho majitele, popripade najemniky a navstevniky - ale ti se v nem zdrzuji dobrovolne.
Bohuzel vyhnout se ocuchavani vyfuku Avie dost dobre nejde.
Ano, normy by dnes byly treba na urovni Euro2 (ovsem zavazne pro vsechny - to by melo na ovzdusi zasadne pozitivni vliv - neexistovala by auta bez katalyzatoru). O tom, ze by pokrok existoval, jsem psal jiz nekolikrat. Nove (prisnejsi) normy by se vyhlasovaly dlouhodobe dopredu. Treba Euro3 na r.2010, Euro4 na r.2014. Kdybych si dnes kupoval auto, trval bych minimalne na tom Euro3 (ale spise Euro4), protoze jinak bych to auto jako ojete jiz neprodal! A cena ojeteho je treba 250.000Kc, takze kdyby cenovy rozdil mezi autem s Euro2 a Euro3 byl treba jen 30.000, byla by nova auta plnici pouze Euro2 absolutne neprodejna.
Jaka nutnost a jaka zlomyslnost? Kdo ma pravo toto posuzovat? Rozdil v rezii pres 100.000Kc za 3 roky neni zlomyslnost, ale pro mnoho lidi prave nutnost.

Skyline
25. listopadu • 13:05

Ackoliv jsem pro zavedeni stejnych limitu, jsem taky pro zruseni ropaku jako v Kalifornii. Muj nazor na rakovinu a jeji hodnoceni poctem usetrenych korun (3 roky/100k, 30 let/mega - co je vic, zdravi, nebo mega?) je tady dostatecne znamy.
 
Jenze, mili Leonardo, ve sve zanicenosti pro ekologii zapominas na jednu dulezitou vec - ekologicka dan, ma-li byt skutecne spravedliva, musi byt PODLE MNOZSTVI EMISI, nikoliv podle POTENCIALNIHO MNOZSTVI EMISI. Jinymi slovy, S120 s najezdem 10k rocne by platila dan stejnou jako moderni auto, ale s najezdem 50k rocne. Jako priznivec libinstu urcite uznavas, ze neni mozne nekoho pausalni dani trestat za emise, ktere nevypusti, ze?

Laff
26. listopadu • 23:48

V tomto state jiz mame takove vymozenosti jako dane z potencialniho mnozstvi emisi- napr. minimalni dan pro osoby s zivnostenskym listem. Jak je mozne nekoho "pausalne trestat" za rok kdy je v cervenych cislech? Na defenestraci bylo uz vcera pozde...

LeonardoCupranek
25. listopadu • 13:13

No samozrejme, s tou dani podle mnozstvi emisi souhlasim. O tom neni sporu.
Jen si myslim, ze by to nemela byt dan, ale kompenzace pro skutecne postizene. Co ten, kdo v centru Prahy dycha splodiny z Avii ma z toho, ze se stat napakuje na "ekologicke" dani? Spise by to tedy melo probihat podobne, jako treba hromadne zaloby kuraku na tabakove koncerny.

x
25. listopadu • 12:39

uznávám, že i to má logiku. Ale je to úplně stejné jako kdybychom dnes zakázali provozovat auta neplnící euro1 (2 - to je jeno). Nejsem si jistý že je to to úplně únosné řešení. Jako rozumný kompromis bych viděl toto omezení pro auta používaná k podnikání. Ty soukromá bych nechal klidně dožít (ono je otázka, zda je horší jezdit ročně 1000 km Trabantem a nebo si na těch 1000 km ročně koupit nové auto, které má dost emisí v sobě samé (tím myslím vzniklých při jeho výrobě atd....). To že ježdění dieselem představuje  100000Kč za 3 roky je dáno neschopností vlád nastavit správné emisní limity (i díky nim mají diesely tak nízkou spotřebu) a správné daně (díky nim je nafta nesmyslně levnější než benzin)

LeonardoCupranek
25. listopadu • 13:06

Pokud by sjednoceni dani vypadalo tak, ze se snizi na tu nizsi uroven (tedy spotrebka z benzinu klesne na uroven nafty), tak jsem samozrejme pro.
Nicmene i tak budou diesely zrat mene. Nehlede k tomu (jak napsal "Franta") nafta a benzin se berou z ruznych vrstev pri krakovani. Co budeme delat, kdyz diky takovem opatreni vyrazne stoupne poptavka po benzinu a vyrazne klesne poptavka po motorove nafte?
A co bude s emisemi sklenikovych plynu?

Mr.Digital
25. listopadu • 10:55

zajimavý článek, já myslel , že jsem jediný nemoderní nadšenec benzínových motorů .....tady se mi částečně potvrzuje i jeden údaj ze zahraničí, že Hondy si kupují i lidé s jakýmisi ekologickými ohledy - to souhlasí - Euro 4 splňuji už od r.1996

x
25. listopadu • 11:27

Euro 4 od roku 1996? fakt??? tomu se mi nějak nechc moc věřit........ ( i když koncernové (VW) benziňáky plnily EU4 cca od r. 2000... takže možná i jo.....)
 

marty
25. listopadu • 11:10

Imho kdo to myslí s ekologií vážně, tak si nevozí zadek v autě, ale jezdí vlakem po elektrifikovaných tratích a hřejeho, že alepoň část tého energie je vyrobena naprosto ekologicky v JE.....

Standa
26. listopadu • 14:09

Souhlas!

Ron.Jeremy
25. listopadu • 23:52

... a ten zbytek v elektrárnách spalující nekvalitní uhlí.

jogurt
25. listopadu • 10:51

Vážený pane Ondrášíku, obávám se, že opět píšete obvyklé spekulativní nesmysly. Tvrdit, že je nefér aby zážehové a vznětové motory měly stejné normy emisí je slušně řečeno blábol. Jde o dvě zcela odlišné konstrukce motorů, spalující jiný typ paliva, používané zčásti za úplně jiných podmínek a k jinému účelu (například vznětové motory k těžké dopravě atd). Je to stejná hloupost, jako kdybyste tvrdil, že stejné emise má mít tepelná elektrárna na hnědé uhlí a tepelná elektrárna na plyn.
Emisní limity jsou komplexem parametrů, kombinující řadu parametrů skutečné reality vývojového stupně každé z daných konstrukcí a slouží k tomu, aby:

a) byla účinně regulována hladina emitovaných škodlivin u každého z typu motorů v časovém souladu s konstrukčním vývojem
b) byl vyvíjen tlak na konstruktéry a výrobce k další redukci emisí v časovém výhledu

vytahovat z komplexu emisí například jen CO2 je nesmysl. Jeden i druhý typ motoru emitují komplex škodlivin a nikoliv JEN například CO2. Tvrdit že takto stanovené emisní limity jsou nefér je infantilní. Když stanovíte limit podle obsahu například CO, budete muset vyloučit z výroby zážehové motory, když totéž stanovíte například podle NOx, budete muset naopak poslat k ledu motory vznětové.

A pro Vaši informaci: například v Argentině produkují stáda chovaného hovězího dobytka ve střevních plynech více HC(metanu) a v součtu dýchaného vzduchu a střevních plynů více CO2 než automobilová doprava.

Laff
26. listopadu • 23:41

Ktera automobilka Vas plati?

jiri
25. listopadu • 11:00

Oba typy motoru se pouzivaji pro automobilovou dopravu, z toho jeden typ motoru ma odveke a tolerovane problemy s ekologii. Co je na tom za spekulativni nesmysl?

By me zajimalo kolik ten hovezi dobytek v Argentine produkuje CO, NOx a karcinogenu. Byly by presna cisla ?

Mr.Digital
25. listopadu • 11:02

celkem bych se chtěl zastat autorů na Autorevue.cz  - nejsou vševědi a jsou to oni kdo napíší nějakou informaci. Pokud někdo má informací více, mohl by je sem doplnit pro ostatní a nehodnotit okamžitě úplnost nebo neúplnost článku ze svých možná lepších informačních pozic. Hlavně , že je o čem " v práci " diskutovat

PeterBlack
25. listopadu • 10:50

Jaké jsou limity tam?
Podle nějakých tabulek, které jsem kdysi viděl, mi to vycházelo, že mám emise (v LPG) v porovnání s bezínovým motorem na úrovni Euro5 ... A (ekologické) daně jsou stejné jako u benzínových.

Dusan
25. listopadu • 9:31

Cele to zacalo v polovine devadesatych let kdy se zacaly pripravovat prisnejsi emise na skodliviny z automobilovych motoru. Tehdy se skutecne seriozne uvazovalo nad stejnym postupem jako ve zminovanych statech USA tedy pred zrusenim dieselovych motoru jako takovych. Bohuzel automobilovy vyrobci zacali mohutne lobovat a protoze evropska legislativa je primarne o zajmech a penezich na jejich prosazovani, tak se zavedl stavajici paskvil stavejici diesely nad zakon.

wolff
25. listopadu • 10:37

A kdo vyidělal na svých úžasných motorech nejvíc? Koho tyto naftotraktoroidní motry, mekka lidstva postavila na nohy? Ukažme si na něj....

x
25. listopadu • 11:34

Byl to on, byl to on - ten démon, ten démon. Ferdinand Piech se jmenoval.

Haya
25. listopadu • 10:42

nafta patří do kamen, no jó, ale to taky není ekologické...

Mak
25. listopadu • 10:52

Jo a benzín se hodí jen na čištění skvrn od nafty!

spiti
25. listopadu • 9:08

Já bych byl u starých aut pro spřísnění limitů u měření emisí. Dnes musí auto plnit limity platné v době uvedení na 50%, což podle mě není zrovna košer. Já bych to zvedl třeba na 95% a bylo by. Pro fandy určitě není problém udržet miláčka ve 100% stavu a ostatním majitelům by se to prostě nevyplatilo a koupily by si novější auto kde lze motor snáze udržet v přiměřeném stavu.

Roňouch
25. listopadu • 9:31

Když začnou dávat do ropáků ten filtr,tak si myslím,že už to bude únosnější.Sere mě,že jede nový auto a za ním to vypadá jako když hoří.Hlavně to vydívám u koncernovejch VW autech.Navíc ty smraďoši odvádí pozornost,jelikož musím pořád zapínat vnitřní cirkulaci,jinak bych se udusil.

pepa
25. listopadu • 10:47

Presne na tlacitko vnitrni cirkulace bych dal popisel "AD" - anti diesel. Kdyz jede clovek po meste musi sledovat vsechny Avie a TDI co jdou kolem a porad zapinat a vypinat vnitrni okruh

Radek
25. listopadu • 15:15

Přesně, novej Passat a čadí jak lokomotive, diesel zakázat, se vůbec divim, že to lidi kupujou, nafta stojí to samý co benzín a auto s dieslovým motorem je dražší, tak stejně nic neušetří, a jestli to žere o půl litru míň, tak to se fakt vyplatí

benzín bez katalyzátoru a diesel bez filtru částic na silnice nepatří

Diamant
25. listopadu • 17:37

Našťastie už existujú aj autá, ktoré vedia vnútronú cirkuláciu zapínať a vypínať podľa kvality ovzdušia.

pavel I.
25. listopadu • 9:24

Ostatní by si zkoušku emisí i technickou kontrolu podplatili zrovna tak jako dnes.

David
25. listopadu • 2:08

Ja podporuji zavedeni ekologicke dane, protoze je to fakt utrpeni jezdit za staryma autama typu S 120 atd. Ale ne jen par set korun mesicne, kdyz uz tak uz!!! Takovych 1000 Kc mesicne, to by ty kraksny mizely!
Vzdyt za 40 tis. se da sehnat uz i Felicia (euro 2) a at mi nikdo nevypravi, ze nedokaze usetrit 40 tacu, kdyz mate prachy na cigara a pivo tak vam musi zbyt i na slusny auto!

Pepa
28. listopadu • 13:43

Jenomze kdyz presednou do novyho auta, tak musis pocitat s tim, ze vyroba techto aut prinesla dosti velkou ekologickou zatez. Obavam se, ze neni uplne jednoduche spocitat, co je lepsi a kde je ta hranice.

Pepa.

Žíža
26. listopadu • 20:42

Naprosto s tebou souhlasím ! Zakázal bych jezdit těm starým vrakům typu Š120 a pod, prostě auto, které nemá katalyzátor, tak by nesmělo na cestu. A že lidi nemají na lepší auto peníze ? To je jen lživá výmluva, ať nechlastají a nehulí cigára a neutrácejí prachy za jiné hovadiny a hned budou mít peněž, že se tomu budou až divit !
Jsem uplně nepřičetný, když vidím před sebou nějaku starou škodovku, protože ten smard co z toho leze vez je cítit na 500metru. Vždycky zavírám v autě topení ať to nemusím čuchat a takové vraky za každou cenu předjíždím, ať mi ten smrad neleze do auta a můžu normálně větrat. Povolil bych jen Š120 na LPG.

0ndra
25. listopadu • 10:59

ekologickou daň teď navrhuje MŽP, neznám přesné detaily, ale princip by měl být takový, že podle emisí by se platila daň s tím, že daně přímé by měly poklesnout (vč. soc. pojištění, což není nic jiného než daň), tak aby celková daňová zátěž nevzrostla. Očekává se ale bohužel, že to v parlamentu neprojde...
myslím že taková ekodaň je správnou cestou ke snižování emisí než nerovné Euro normy -- viz starší auta. Myslím že v ostatních (vyspělých) státech EU nejezdí tolik starých aut, auto je tam běžným spotřebním zbožím a častěji se obnovuje, pak má i norma Euro nějaký smysl -- rozhodně větší efekt než u nás, kde je nejrozšířenějším autem pořád Š105/120....
prostě na Š120, Avie a staré Liazy bych napařil takovou daň, že by se to lidem nevyplatilo provozovat a museli by si koupit něco jinýho, nebo holt jezdit busem či vlakem...

shutdown
25. listopadu • 15:30

Jasně, budou jezdit busem, vlakem, nebo nebudou jezdit vůbec a budou doma na podpoře, protože všude taká ty autobusy a vlaky nejezdí a spousta lidí jezdí tou svojí 105 do vedlejší cesnice do práce a lepší auto ani nějak nepotřebuje

0ndra
25. listopadu • 19:38

obcí kam nejezdí vůbec nic je hodně málo... a v případě že jezdí jen do vedlejší vesnice za prací tak mají možnosti: 1) budou chodit pěšky nebo na kole a na ekologické dani nezaplatí nic (v případě že je vedlejší vesnice blíž než dál) 2) pokud to není vesnice o dvou barákách, tak se prostě domluvěj a bude jich jezdit víc v jenom autě 3) budou jezdit busem nebo vlakem, pokud jim tam jezdí 4) přestěhují se za prací jinam aby nemuselí dojíždět

Jeniik
26. listopadu • 14:36

zijes vubec v tomhle state?? Vzdyt mluvis uplne z cesty! Fakt si myslis, ze hromadna doprava na vesnicich je pouzitelna pro nejaky normalni zivot? Uvedom si, ze pro spoustu lidi zijicich na vesnici se jen velmi tesne vyplati chodit do prace. A kdyz jim to zneprijemnis, tak se na to vykaslou a budou sedet doma na podpore (ostatne mam cim dal vetsi pocit, ze o tohle tem socanum ve vlade jde)...

Proste nejde o to lidem neco zakazovat a prikazovat, ale ukazat jim, ze kdyz se budou chovat ekologicky, budou z toho neco mit.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
0ndra
28. listopadu • 19:26

pak bych snížil soc. dávky a je to ... 
ale ta daň znamená, že kdo se chová ekologicky, tak z toho něco má -- platí menší daň. Zakazovat by se nic nemuselo, jenom by se neekologický vraky prostě tak zdanily, že by se to lidem nevyplatilo držet.

Radek
25. listopadu • 14:48

Ja bych je zakazal rovnou, kdyz je mozny nakazat firmam, aby si nechali odsirit elektrarny, tak je to mozny nakazat i lidem, stacilo v prve rade vyradit auta, ktera neplni Euro, za dva roky Euro 2 atd.
i kdyz na druhou stranu by pro zacatek stacilo skontrolovat jim emise podle tech norem, co platily tenkrat, protoze 50% aut uz nesplnuje ani to

neregistrovany Newli
25. listopadu • 10:27

Ja taky, vsemi deseti ... a komplexne - tim mam na mysli nejen auta. Kdyz se podivam, cim neketeri jedinci dokazi zatopit, hruza ... napr. hnede uhli je dobrym kandidatem !!!

zban
25. listopadu • 18:05

Ekologická daň je naprostý nesmysl. Aby byla spravedlivá, musela by se měřit od počtu ujetých kilometrů. A to měřit nelze. Proč by měl ten, co má staré auto např. jen na občasné cesty k doktorovi platit vysokou daň a ten co s novým najezdí tisíce kilometrů ne? V součtu za rok by přece škodil přírodě mnohem méně než ten co najezdí hodně. Svým způsobem ekologickou daň suplují spotřební daně, staré auta mají vyšší spotřebu a tudíž více platí spotřební daň. Co se týče sporu benzín versus nafta, myslím si, že by měli být stejné emisní limity i spotřební daně. Trh a technický vývoj by pak samy rozhodli, co je lepší.

0ndra
25. listopadu • 19:42

nejde o to, kolik kdo najede, na to jsou jiné daně -- spotřební, silniční, mýtné (do budoucna), ekologická daň je spíše trest/zvýhodnění za neekologický/ekologický vůz

Jeniik
26. listopadu • 14:33

je videt, ze jsi to vubec nepochopil...

Precti si to jeste jednou

koffr
25. listopadu • 10:17

jenze ve s120 jezdi 90% volicu nynejsi vlady a ti si radsi koupej cigara a pivo

hjo a nehcapu proc se serete do piva. jsem ultrapravicovy komunista a pivo si dam rad )) jdu na pivo

Milovnik_Peugeotu
25. listopadu • 0:53

...no ono kdyz auto sezere 5l nafty...nebo 20 litru benzinu...tak to bude asi dost podobne...
....me to nezajima...ja potrebuju jezdit...kdyz me vyjde 1km s 2litrovym benzinem jako s 2litrovym HDi, tak pro me za me budu jezdit na benzin...neni to muj problem..je to problem vlady..
 

k.mlhos
15. prosince • 16:13

pokud jsem dobře četl tak se jedná o údaj na ujeté km :-) takje jedno kolik to "žere" ale důležité je kolik škodlivin z toho auta "vypadne " samozřejmě že matematicky vzato asi z 20 l benzínu toho bude víc než za 7l nafty ale to je jen tvůj dojem

Br.
26. listopadu • 9:11


...co to plantáš,koupil sis auto kvůli spotřebě nebo výkonu?Tak to sis měl koupit 1.4 a pokuď chceš výkon tak 1.8T a to nemlovím o 2.0TFSI .1.8T má silnější výkon,než nějaký 2.0HDi a spotřeba je 2 - 3l vyšší než u tebe,ale když ti jde tak o výkon tak na takové věci nehledíš .Nafťák dle mého názoru patří do TRAKTORU a ne do auta.....nafťáky bych vyhodil ze silnice úplně,s takovou ta ekologie a my bude rychle v prdeli

k.mlhos
15. prosince • 16:14

a s benzínem ne ? :-D:-D:-D

bingo
25. listopadu • 17:55

Tak to bych chtel videt benzin, co jezdi za 20, haha, ja se sotva dostanu pod 50

Richi77
26. listopadu • 13:07

To je tank nebo co?

Grosshot
25. listopadu • 1:08

Ty jsi ale pokrytec. A blbec. Tohle je problem kazdyho z nas, ne vlady. Tohle je presne ta vec co je hlavne o osobni zodpovednosti kazdyho. Ach jo
A s tema litrama je to pekna kravina, emise se udavaji pri kombinovany spotrebe, takze diesel s kombinaci 4,9 je ma stejne vyssi nez treba benzin s kombinaci 7,5 (napr.). Emise se neudavaj na litr paliva nebo jak si to predstavujes. A jestli jezdis s dvoulitrovym HDI za pet a myslis si, ze pri stejny jizde pojedes s dvoulitrovym benzinem za 20, tak... Ach jo podruhy

Grosshot
25. listopadu • 0:43

Zajimavy, myslel jsem si dve veci - ze pro vsechny motory plati stejny pravidla a ze diesely jsou dnes oblibeny a danove zvyhodnovany kvuli nizsi emisim CO2. Coz je druha vec, myslel jsem si, ze CO2 je hrozba lidstva a jak vidim, EU je u aut ani neresi. To jsou jobovky  Proc se tohle vubec nikde nepise? Proc u auta koukam na emise CO2 jako na modlu, kdyz si je pak muzu dat k svacine? Je neco shnileho ve state evropskem...

CO2
25. listopadu • 1:14

CO2 je hrozba lidstva? Tak tos myslel spatne. CO2 vznika pri dokonalem spalovani. Nevim co by si chtel aby vznikalo. CO? To je fakt lepsi ze? To by si nesmel ani dychat, protoze ty taky vypoustis CO2. A co USA, ty na nejaky CO2 dr_u zvysoka. CO2 je potrava pro zelen pri fotosynteze. Nasad zelen a bude po problemu.

Standa
25. listopadu • 2:03

No probléms CO2 je skleníkový efekt a má jeho zvýšená koncetrace vliv na růst stromů (negativní). Ale s těmi stromy si nejsem jistý, před nedávnem jsem to někde zaslechl, možná se pletu.

Mac2
26. listopadu • 19:00

Rostlinám víc CO2 nevadí (v době dinosaurů ho bylo mnohem víc než dnes a jak rostly). Dokonce jsou schopné přežít koncentrace CO2, kdy už se lidé dusí.

CO2
28. listopadu • 16:55

Viete co je horenie? To je oxidacia. Odpadny produkt pri dokonalom spalovani je CO2, to je normalne. Boze ako by nam bolo hej, keby zdy pri spalovani vznikala voda a CO2. Ziadne oxidy dusika, siry a CO. Kua sak sa niektori spamatajte. Nie CO2 je problem (to je problem iba medii aby zahladili problem iny). Co by si chcel aby slo s tych vyfukov? Tak potom nejazdi, ani na elektrinu, lebo aj ta sa musi vyrobit spalovanim! (pokial nepocitam vodne a netradicne zdroje).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Peak
16. srpna • 14:08

Aha, tak v Temeline pali uran :-O A ja si vzdycky myslel, ze se uran stepi (ty hrozne sloupy dymu, co nam porad v televizich cpou, jsou para). Na elektrinu z Temelina (a Dukovan:-) ) nevznikne ani gram CO2.

Fido
19. února • 13:09

To je sice naprosta pravda ale bohuzel uhelnych elektraren tu mame porad mnohonasobne vic.

a
25. listopadu • 9:50

za globalne oteplovanie mozeme zakovat zvysenej aktivite slnka a ne sklenikovemu efektu

Gib
25. listopadu • 21:19

ale toto si nemyslel uplne vazne, pravda?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jeniik
26. listopadu • 14:31

proc by to nemela byt pravda? Kuprikladu v dobe vystavby prazske micovny byla prumerna teplota vyssi a diky tomu ta stavba taky nebyla uzavrena, ze... Po nekolika desitkach let se ochladilo a micovna se prestavela...

Ono to s tim globalnim oteplovanim neni zas az tak zhave, prumerna teplota proste porad kolisa a neda se ani nahodou tvrdit, ze zijeme v dobe s nejvyssi prumernou teplotou za nekolik set let zpet...

Standa
25. listopadu • 13:21

A možná taky ne...

Doporučujeme

Články odjinud