Emisní limit stanovený Unií začně definitivně platit od roku 2012

Navrhovaný a diskutabilní limit 120 gramů emisí CO2 na kilometr nakonec začne platit již v roce 2012 a nikoli v roce 2015, jak bylo původně plánováno. Od roku 2012 si tak budou muset dát automobilky velký pozor na to, jaké automobily vyrábějí a do jaké míry jejich působení ovlivňuje (či spíše teoreticky může ovlivňovat, vliv emisí CO2 je stále jen hypotézou) životní prostředí.

Připomeňme, že po nedávném oznámení nových emisních limitů byl vůči nim zaujat odmítavý postoj ze strany většiny výrobců automobilů. Nová pravidla ovšem znevýhodňují především samostatné automobilky vyrábějící zejména sportovní vozy. Není tedy divu, že k otevřenému protestu přistoupila v prvé řadě automobilka Porsche, pro niž je tento emisní limit zcela nesplnitelný. Nejenže vyrábí několik sportovních modelů s výkonnými agregáty, ale ani „nesportovní” model jako Cayenne nemůžeme ani zdaleka označit jako šetrný. Ještě hůře je na tom automobilka Aston Martin, která se navíc při vývojů agregátů spoléhá především sama na sebe, zatímco Porsche může pro vývoj technologii využít svého koncernového postavení. Ale ani to nezaručuje úspěch.

Výpočet emisí, který v tomto případě Evropská unie navrhuje, je zcela jednoduchý, a možná až příliš. Hodnota průměrných emisí platná pro jednotlié značky bude vypočítána sečtením emisí všech nabízených modelů a výsledné číslo se pak vydělí celkovým počtem modelů. Půjde tedy o prostý, nevážený průměr a je zřejmé, že větší automobilky, které i nadále budou chtít vyrábět velké modely produkující vyšší emise, budou jejich výrobu snadno kompenzovat produkcí menších modelů. Menší automobilky mají smůlu, leda že by Porsche začalo vyrábět elektrické tříkolky.

Velkou neznámou bylo, co se stane, když pokud automobilka povolený limit překročí. Nebude snad moci své vozy prodávat? Samozřejmě bude, ale za každý prodaný „nadlimitní vůz”, dostane pořádnou pokutu, kterou ve výsledku zaplatí zákazník v ceně vozu. K podstatě věci jsme se tak dostali velmi rychle - nové opatření poslouží jen pro další, nenápadnou formu zdanění. Efekt pro cokoli jiného než evropskou kasu (a ty, kteří z ní čerpají nejvíce) bude velmi pravděpodobně blízký nule.

A co nato všechno říká EU? Komisar pro ekologii Stavros Dimas se vyjádřil, že Unie už udělala dostatek ústupků vůči automobilovým výrobcům, kteří byli o nových předpisech dokonce informováni již před několika lety. Podle něho je deset let dostatečně dlouhá doba na to, aby se automobilky na nové předpisy připravily. Zapomněl ovšem dodat, že nastavený systém i výsledný limit je jasně namířen proti určitým výrobcům, kteří náhodou vyrábějí ta nejdražší auta. Že by tohle byl už ten ekosocialismus?

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků