Automobilky skórují, na půdě evropského parlamentu vybojovaly první bitvu o emise.
Návrh, aby mohly dieselové motory vypuštět v reálném provozu více než dvojnásobné emise oxidů dusíku NOx prošel. K jeho zamítnutí bylo potřeba hlas alespoň 376 evropských poslanců, ale nakonec se podařilo sebrat jen 317 záporných hlasů. Diesely (a hlavně automobilky) si tak mohou na chvíli oddechnout.
Podle nového nařízení tak mohou dieselová auta oficiálně plnící normu Euro 6 vypouštět v reálném provozu více než dvojnásobné emise NOx. Norma dovoluje vypouštět jen 0,08 g/km NOx, ale nově smí diesel v reálném (nikoli laboratorním) provozu vypouštět až 0,168 g/km NOx. To je jen o trochu méně než dovolovala norma Euro 5 (0,18 g/km NOx).
Nové nařízení bude platit na období od září 2017 do ledna 2020. Od ledna 2020 pak mohou být reálné emise NOx vyšší o 50 %, tady maximálně 0,12 g/km. Prozatím to vypadá, že benevolentnější limit bude platit do září 2023, ale o konečné době se prozatím jedná.
Podle oragnizace ACEA, která sdružuje výrobce automobilů, je to důležitý krok k tomu, aby automobilky získaly čas na vyvinutí spolehlivých a efektivních systémů čistění emisí. Není tajemstvím, že podle kritiků předběhly emisní normy Euro 5 a hlavně Euro 6 dobu a dieselové motory nebyly na jejich stoprocentní plnění technologicky připraveny.
Od roku 2017 se má měřit spotřeba a emise podle nového a reálnějšího cyklu WLTC. Dieselové motory by pak měly procházet ještě měřením v reálném provozu, ale prozatím nikdo jasně nedefinoval podmínky, za kterých by mělo měření emisí probíhat.