Emise CO2: nejlépe je na tom italský Fiat, Škoda je v průměru

Bruselská ekologická organizace Transport and Enviroment provedla na žádost Evropské unie výzkum v oblasti automobilových emisí oxidu uhličitého. Společnost zkoumala dvacet nejprodávanějších značek na evropském trhu a porovnávala průměrné emise CO2 v roce 1997 a 2005.

Důvodem pro takový průzkum byl závazek automobilek z roku 1998, že do roku 2008 sníží emise CO2 u nových aut na maximálních 140 g/km. Původním plánem EU bylo zavedení limitu 120 g/km, po jednání s automobilkami však přistoupila na dohodu podmíněnou dosažením výše zmíněných 140 g/km. V případě jejího nedodržení ze strany automobilek bude zaveden povinný limit 120 g/km.

Cílem průzkumu tedy bylo stanovit do jaké míry automobilky do loňského roku snížily emise CO2 s ohledem dohodnutý limit. Nejlépe dopadla automobilka Fiat, která dosáhla 140 procent úspor ve srovnání s plánem. Druhou nejlepší automobilkou je Citroen, která má splněno na 115 procent, následovaný Renaultem (100 %). To jsou v podstatě jediné automobilky, které dosáhly takových úspor naznačujících, že by v roce 2008 mohly dohodu dodržet. Ford a Peugeot mírně zaostávají a plní plán redukce emisí na 94 %.

Na zcela opačném konci je automobilka Nissan, která plní plán jen na 20 procent. Následuje Suzuki 22 procent, Mazda 27 procent, Audi 35 procent a Volvo 39 procent. Česká automobilka Škoda se umístila téměř uprostřed - na devátém místě s plněním plánu snížení emisi na 71 procent.

Jak vyplývá ze závěru zprávy, první tři automobilky mají v podstatě zajištěno, že plán splní. Ostatní na tom již nejsou tak dobře. Automobilky od sedmého místa dál mají totiž velký skluz a těm na posledních místech již hodinky ukazují za minutu dvanáct...

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

dnes | Milan Lažanský | 27 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 24 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků