Emise CO2: nejlépe je na tom italský Fiat, Škoda je v průměru

Bruselská ekologická organizace Transport and Enviroment provedla na žádost Evropské unie výzkum v oblasti automobilových emisí oxidu uhličitého. Společnost zkoumala dvacet nejprodávanějších značek na evropském trhu a porovnávala průměrné emise CO2 v roce 1997 a 2005.

Důvodem pro takový průzkum byl závazek automobilek z roku 1998, že do roku 2008 sníží emise CO2 u nových aut na maximálních 140 g/km. Původním plánem EU bylo zavedení limitu 120 g/km, po jednání s automobilkami však přistoupila na dohodu podmíněnou dosažením výše zmíněných 140 g/km. V případě jejího nedodržení ze strany automobilek bude zaveden povinný limit 120 g/km.

Cílem průzkumu tedy bylo stanovit do jaké míry automobilky do loňského roku snížily emise CO2 s ohledem dohodnutý limit. Nejlépe dopadla automobilka Fiat, která dosáhla 140 procent úspor ve srovnání s plánem. Druhou nejlepší automobilkou je Citroen, která má splněno na 115 procent, následovaný Renaultem (100 %). To jsou v podstatě jediné automobilky, které dosáhly takových úspor naznačujících, že by v roce 2008 mohly dohodu dodržet. Ford a Peugeot mírně zaostávají a plní plán redukce emisí na 94 %.

Na zcela opačném konci je automobilka Nissan, která plní plán jen na 20 procent. Následuje Suzuki 22 procent, Mazda 27 procent, Audi 35 procent a Volvo 39 procent. Česká automobilka Škoda se umístila téměř uprostřed - na devátém místě s plněním plánu snížení emisi na 71 procent.

Jak vyplývá ze závěru zprávy, první tři automobilky mají v podstatě zajištěno, že plán splní. Ostatní na tom již nejsou tak dobře. Automobilky od sedmého místa dál mají totiž velký skluz a těm na posledních místech již hodinky ukazují za minutu dvanáct...

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

dnes | Jan Mička | 21 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků