Elon Musk: Jednou přijde doba, kdy bude řízení auta člověkem zakázáno

Není pochyb o tom, že z klasického konceptu automobilu, jak ho známe dnes, se za několik desítek let stane podivínská záležitost, za kterou dnes považujeme třeba jízdu na koni.
Elon Musk: Jednou přijde doba, kdy bude řízení auta člověkem zakázáno

Americký podnikatel a vizionář Elon Musk prohlásil na technologické konferenci společnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojem autonomních aut jednou přijde doba, kdy bude ruční řízení auta člověkem úplně zakázáno. „Je to příliš nebezpečné,“ doslova řekl Musk a dodal, že zakázat řízení auta člověkem je logický krok.

Jeho prohlášení záhy spustilo lavinu negativních komentářů, takže Musk později své prohlášení mírnil tím, že bylo vytržené z kontextu a že on jako šéf společnosti Tesla Motors bude vždycky pro to, aby mohli lidé svá auta řídit.

Co vlastně Elon Musk na konferenci řekl?

„Domnívám se, že autonomní auta budou naprosto normální a běžná jako výtah. Nejprve jsme ve výtazích měli obsluhu, ale pak jsme vymysleli elektronické ovládání, které zastavilo výtah tam, kde bylo potřeba. A obsluha výtahu začala být zbytečná.“

Test Tesla Model S: Úplně jiná

Test Tesla Model S: Úplně jiná

„Autonomní řízení bude nesčíslněkrát bezpečnější než řízení člověkem. Ve skutečnosti, v daleké budoucnosti, lidstvo dospěje k závěru, že bude lepší řízení aut člověkem úplně zakázat, protože bude moc nebezpečné. Prostě nemůžete mít člověka, který sám řídí dvoutunový stroj na zabíjení.“

„Když do sebe auta přestanou bourat, můžete se při jejich konstrukci zbavit spousty nárazových zón a airbagů.“

„Autonomní ovládání je o tom, kolik vlastně chcete bezpečnosti a spolehlivosti. I při dnešním stavu techniky umíme udělat auto tak, aby jelo kamkoli plně automaticky. Ovšem ještě není naprosto spolehlivé v kontextu složitého a špatně předvídatelného prostředí například velkoměsta, kde si hrajou děti na ulici.“

Autonomní vozidla budou nebezpečná a nespolehlivá, myslí si řidiči

Autonomní vozidla budou nebezpečná a nespolehlivá, myslí si řidiči

„Vidím to už jako vyřešený problém. Víme totiž naprosto přesně, co chceme, takže toho dosáhneme za několik let.“

„Od okamžiku, kdy bude auto bezpečnější než člověk, uplynou ještě dva tři roky, než si toho všimnou zákonodárci. Všichni chtějí vidět srozumitelný statistický důkaz, že autonomní auto není jen srovnatelně spolehlivé a bezpečné jako člověk, ale mnohem bezpečnější.“

„Nemyslím si, že se současná autonomní technologie stane náhradou řízení člověkem, ale za několik let už tomu tak bude.“

Budoucnost záchranné služby? K dopravním nehodám bude létat dron

Budoucnost záchranné služby? K dopravním nehodám bude létat dron

Jak vidíte, Elon Musk neříká, že chce zakázat řízení aut. Spíše jen prezentuje svou vizi budoucnosti. Opravdu se to zdá jako logický krok, ale otázkou zůstává, jestli si lidé nechají možnost řídit auto úplně vzít. Důležité hlavně bude, jestli zůstane zachována prapůvodní myšlenka osobního automobilu — přeprava přesně v tom momentě a do toho místa, kam chcete a kdy chcete.

A co bude s lidmi, kteří budou chtít nadále řídit klasická auta s klasickými spalovacími motory? Bude jich málo a většina z nich stejně bude mít jedno autonomní auto na dojíždění do práce a na nákup. Z klasického auta, které známe dnes, se tak zřejmě stane stejně podivínská a sváteční záležitost jako z jízdy na koni nebo z vyjížďky parním vlakem.

Lidé se na sváteční vyjížďky spalovacími manuálními auty budou chodit dívat jako na atrakci a palivo se bude kupovat ve specializovaných obchodech. Nebo si ho vypěstujete sami, stejně jako krmení pro koně.

A jak vidíte budoucnost individuální automobilové dopravy vy? Myslíte si, že bude řízení auta zakázáno jako nebezpečné? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem!

zdroj: Car and Driver

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 35 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků