Eliška Junková se narodila před 120 lety. Výročí české legendy připomíná i Google

Jedna z největších legend českého motorismu dnes slaví výročí.

Právě dnes, 16. listopadu se před 120 lety narodila Eliška Junková, legendární česká závodnice, jejíž motoristická kariéra zasahovala i daleko za hranice naší domoviny. Její památku si připomíná nejen Autoklub ČR, který dlouhodobě udržuje odkaz slavné pilotky, ale také samotný vyhledávač Google.

I nejslavnější českou automobilovou závodnici si totiž Google připomíná takzvaným Doodlem, tedy dočasně pozměněným a výtvarně zpracovaným logem na domovské stránce vyhledávače. Eliška Junková se tak řadí k takovým velikánům, jakými jsou Božena Němcová, Alfons Mucha, Karel Čapek nebo Jan Werich.

Závodnice Eliška Junková fascinovala celý svět. Od jejího úmrtí uběhlo 26 let

Závodnice Eliška Junková fascinovala celý svět. Od jejího úmrtí uběhlo 26 let

O životě Junkové a její cestě k motorsportu jsme se už dříve rozepsali v samostatném příběhu. Do paměti se nejvíce zapsala ve spojitosti se značkou Bugatti, přičemž během své krátké závodní kariéry zvládla všechny tehdejší disciplíny automobilového sportu: závody do vrchu, na okruzích, na autodromu a dálkovou jízdu.

Kromě dvou dámských vítězství na pařížském autodromu bylo nejcennějším úspěchem Junkové vůbec první absolutní vítězství ženy v mezinárodním závodě do vrchu (X. Zbraslav-Jíloviště 1926) a dále také vítězství na I. Velké ceně Německa 1927 na Nürburgringu v kategorii vozů 1,5 až 3 litry. V roce 1928 dojela na pátém místě ve slavném závodě Targa Florio, kde byla rovněž první mezi ženami a v kategorii netovárních jezdců.

Zapomenutá Škoda Rapid Six: V závodě na 1000 mil neskončila daleko od Bugatti

Zapomenutá Škoda Rapid Six: V závodě na 1000 mil neskončila daleko od Bugatti

Po fatální nehodě jejího muže, rovněž závodního pilota Čeňka Junka na Nürburgringu 15. července 1928, zanechala Junková závodní činnosti, avšak motoristickým zájmům zůstala věrná. Během druhé světové války byla zapojena do domácího odbojového hnutí. Poté se v průběhu let stala váženou členkou řady zahraničních motoristických klubů.

V roce 1991 se měla Junková zúčastnit i slavnostního návratu značky Bugatti, a to v rámci představení tehdy nejnovějšího supersportu EB110. Bohužel jí v tom ale zabránil zhoršující se zdravotní stav.

Ve věku 93 let zemřela Eliška Junková v Praze 5. ledna 1994. V minulém roce byla ve vestibulu Autoklubu ČR odhalena její busta s mottem „Musíte mít vůli zvítězit“, zatímco prezidentem republiky byla Junková oceněna vyznamenáním Za zásluhy in memoriam.

TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

včera | Jan Mička | 38 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků
TEST Lexus LC 500 Convertible: Úžasný grand tourer a můj jeden velký problém

Lexus LC 500 Convertible

LC 500 Convertible je první kabriolet Lexus s plátěnou střechou. Vychází z osmiválcového kupé, které je samo o sobě zárukou hlubokého jízdního zážitku. Může být kabriolet ještě lepší?

20.  11.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků