Elektronické mýto od ledna nebude, celý systém připomíná špatný vtip

O více než sto milionů korun přijde stát kvůli zpoždění spuštění systému elektronického mýta. Společnost Kapsch, který vyhrála tendr na výstavbu a provozování tohoto systému totiž sdělila, že je schopna spustit ostrý provoz až od 21. ledna 2007, tedy o tři týdny později oproti původnímu záměru.

Krom ušlého příjmu vzniknou státu další náklady tím, že mnohé brány budou napájeny elektřinou z mobilních dieselagregátů, za jejichž provoz bude dle domluvených podmínek platit rovněž zadavatel. Tento problém vznikl díky tomu, že k části bran není dovedena elektřina ze sítě kvůli průtahům se stavebními povoleními.

Přestože součástí smlouvy jsou i penále pro Kapsch za zpožděné spuštění, rakouská společnost odmítá cokoli platit. Vše svádí na rozhodnutí soudu, který na týden stavbu zastavil a tím měl způsobit třítýdenní zpoždění spuštění provozu.

Na této situaci nebude profitovat zřejmě nikdo. Zdálo by se, že celých dvacet jedna dnů tedy budou jezdit kamiony u nás „zdarma”, protože na toto přechodné období se nevyplatí tisknout dálniční známky, ale není to tak docela pravda. Majitelé kamionů, kteří mají dnes koupené roční dálniční známky, totiž původně zaplatili za období do konce ledna 2007, které jim bylo podivným způsobem jednostranně zkráceno jen do konce letošního roku. A tak vlastně jen dostanou to, co si původně zaplatili...

Trochu tragikomické je, že nakonec na celou situaci doplatí nejvíce řidiči osobních vozů. Těm byla „omylem” rovněž zkrácena platnost dálničních známek jen do konce roku (a teď ponechme stranou diskusi, zda je morálně správné čí vůbec legálně správné zkrátit platnost známky, kterou jsme si pořídili za určitou částku s tím, že platí až do konce ledna 2007) a mýtné se jich vůbec netýká.

Trochu v ústranní se navíc objevily zprávy o tom, že stát požádal Kapsch, aby předložil analýzy, zda a za jakých podmínek je možné zkombinovat pozemní systém se satelitním, který prosazuje Evropská Unie, či na něj dokonce přejít. Představa, že by se během dalšího půlroky měly vybudovat brány pro zpoplatnění silnic, se lidem z ministerstva dopravy začala zajídat a je možné, že stát v budoucnu zaplatí další stovky milionů za přebudování systému a dopravci za další nové zařízení.

Právě satelitní systém byl České republice doporučován ze zahraničí a také přímo z EU jako systém, který bude Unii podporován, protože je v něm větší budoucnost a satelitní systém umožňuje daleko více funkcí, než pozemní.

Co tedy máme? Miliony ušlých příjmů pro stát, zatím nefunkční mýtný systém bez perspektivy a násilně zkrácenou platnost ročních dálničních známek - ve všech případech pochybnou a pro jiné než velké nákladní vozy zcela bezdůvodnou. Lepší vizitku fungování posledních českých vlád dostat nemohlo, lepší si totiž nezaslouží...

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků