Elektronické mýto od ledna nebude, celý systém připomíná špatný vtip

O více než sto milionů korun přijde stát kvůli zpoždění spuštění systému elektronického mýta. Společnost Kapsch, který vyhrála tendr na výstavbu a provozování tohoto systému totiž sdělila, že je schopna spustit ostrý provoz až od 21. ledna 2007, tedy o tři týdny později oproti původnímu záměru.

Krom ušlého příjmu vzniknou státu další náklady tím, že mnohé brány budou napájeny elektřinou z mobilních dieselagregátů, za jejichž provoz bude dle domluvených podmínek platit rovněž zadavatel. Tento problém vznikl díky tomu, že k části bran není dovedena elektřina ze sítě kvůli průtahům se stavebními povoleními.

Přestože součástí smlouvy jsou i penále pro Kapsch za zpožděné spuštění, rakouská společnost odmítá cokoli platit. Vše svádí na rozhodnutí soudu, který na týden stavbu zastavil a tím měl způsobit třítýdenní zpoždění spuštění provozu.

Na této situaci nebude profitovat zřejmě nikdo. Zdálo by se, že celých dvacet jedna dnů tedy budou jezdit kamiony u nás „zdarma”, protože na toto přechodné období se nevyplatí tisknout dálniční známky, ale není to tak docela pravda. Majitelé kamionů, kteří mají dnes koupené roční dálniční známky, totiž původně zaplatili za období do konce ledna 2007, které jim bylo podivným způsobem jednostranně zkráceno jen do konce letošního roku. A tak vlastně jen dostanou to, co si původně zaplatili...

Trochu tragikomické je, že nakonec na celou situaci doplatí nejvíce řidiči osobních vozů. Těm byla „omylem” rovněž zkrácena platnost dálničních známek jen do konce roku (a teď ponechme stranou diskusi, zda je morálně správné čí vůbec legálně správné zkrátit platnost známky, kterou jsme si pořídili za určitou částku s tím, že platí až do konce ledna 2007) a mýtné se jich vůbec netýká.

Trochu v ústranní se navíc objevily zprávy o tom, že stát požádal Kapsch, aby předložil analýzy, zda a za jakých podmínek je možné zkombinovat pozemní systém se satelitním, který prosazuje Evropská Unie, či na něj dokonce přejít. Představa, že by se během dalšího půlroky měly vybudovat brány pro zpoplatnění silnic, se lidem z ministerstva dopravy začala zajídat a je možné, že stát v budoucnu zaplatí další stovky milionů za přebudování systému a dopravci za další nové zařízení.

Právě satelitní systém byl České republice doporučován ze zahraničí a také přímo z EU jako systém, který bude Unii podporován, protože je v něm větší budoucnost a satelitní systém umožňuje daleko více funkcí, než pozemní.

Co tedy máme? Miliony ušlých příjmů pro stát, zatím nefunkční mýtný systém bez perspektivy a násilně zkrácenou platnost ročních dálničních známek - ve všech případech pochybnou a pro jiné než velké nákladní vozy zcela bezdůvodnou. Lepší vizitku fungování posledních českých vlád dostat nemohlo, lepší si totiž nezaslouží...

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků