Elektronické mýto, bič na množství kamionů, nebo jen další daň?

36 komentářů

Leo
21. listopadu • 10:19

Motivovaná soukromá železnice by se ale chovala jinak.
Jednak by třeba na webu umožňovala plánovat i sledovat zásilky.
Jednak by měla sofistikovanou logistiku a v místě každého nákladového nádraží by měla nasmlouvané soukromé dopravce, kteří by zásilky přiváželi a rozváželi přímo zákazníkům. Je jasné, že železnice nepovede ke každé firmičce, ale to není nepřekonatelná překážka.
A to, že se nyní železnici nevyplatí přijet si pro jeden vagón, byť do firmy vede vlečka? Opět jen důsledek socialismu. Za totáče se taky nevyplatilo dělat široký sortiment zboží, nevyplatilo se optimalizovat, investovat do kvality, atd... Ale to neznamená, že to fyzicky nejde. Jen mít důvod. A tím důvodem MUSÍ být to, že snaživý a úspěšný se bude mít dobře a lemra bude trpět hladem. Toho lze dosáhnout pouze za předpokladu nezasahování státu (žádné dotace, atd..), za předpokladu soukromého vlastnictví výrobních prostředků, smluvní svobody a volného obchodu. Toto pravidlo je obecnou podmínkou funkčnosti jakéhokoli odvětví. Takže se nedivme, že nefunguje železnice, pošta, zdravotnictví či školství.

expert0001
20. listopadu • 17:55

Autor ovšem zapomíná, že na rozdíl od těch jiných daní, je daň z dopravy - tj. zdanění negativních externalit (ať už formou mýta nebo spotřební daně z phm) zdanění relativně spravedlivé. Což se např. o dani z příjmu ani náhodou říci nedá....

Radek Ondrášík
21. listopadu • 0:27

A mění to něco na věci, že mýto je jenom skrytý výběr financí od spotřebitelů?

Leo
20. listopadu • 17:10

Radu od nekoho, kdo se nikdy nepreklepl ci nespletl, vzdy rad prijmu.
Akorat mi opravdu nedochazi, jak to souvisi s tim, o cem je rec. Jako ze z toho nejak logicky plyne, ze je spravne, ze mi stat ukradne cast meho vydelku a financuje z toho instituce, o jejichz sluzby nestojim? Ja tam tu logiku proste nevidim.

Leo
20. listopadu • 17:00

No ona je otazka, jak ta "privatizace" v Britanii vypadala. Nakolik bylo mozne propoustet, rusit neefektivni spoje, atd... Telecom je take zprivatizovan, ale zustalo mu plno monopolistickych zavazku i vyhod.I kdyby zprivatizovana zeleznice nebyla rozdelana (ale ja samozrejme nejsem proti rozsekani molochu), bude celit konkurenci napriklad prave tech kamionu. Pokud by zprivatizovana zeleznice chtela vetsi podil na nakladni doprave, proste by oproti kamionum MUSELA nabidnout kvalitnejsi a levnejsi sluzby. A potencial na to jiste ma a nevyuzity je jen kvuli polostatni impotenci CD.

Leo
20. listopadu • 16:56

Jenze problem je prave v tom, ze drahy jsou statni. Proste fungujou uplne stejne, jako za totace a nemuze to ani byt jinak. Nemaji zadnou motivaci vydelavat, nabizet dobre sluzby za dobrou cenu.Kdyby CD patrily soukromemu subjektu, snazil by se z trhu prepravy kontaineru ukousnout co nejvetsi podil. Asi by si zridil ci nasmlouval nakladaky, ktere by zbozi rozvazely po okoli nakladovych nadrazi. Pak by drahy mohly nabidnout stejnou (komplexni) sluzbu jako kamiony - prevoz z konkretniho mista do konkretniho cile (nyni si clovek musi dopravu na nadrazi a z nadrazi zajistit sam, ale drahy mu nereknou, kdy naklad dorazi).Jinak tvoje veta "to by ti nahore museli trochu premyslet" vubec nejde k jadru problemu. Politici a byrokrati samozrejme premysleji. Ale o prospechu pro SEBE. U podnikatele je vyhoda v tom, ze jeho prospech zavisi na spokojenosti zakazniku. U statu ne - i kdyz jsem nespokojen se skolstvim, zdravotnictvim, penzijnim systemem, stale je musim platit, nemohu odejit ke konkurenci. To je ten zasadni problem. To uz si nikdo nepamatuje, jak pred 18ti lety vsechno "fungovalo"?

petrumr
20. listopadu • 14:58

Když náklad půjde na koleje,tak si nemyslete.že jenom čd zajištuje nákladní dopravu,taktéž osobní.Proč asi začnou jezdit osobáky trailu mezi ostravou a Pha.Za chvilku děckám budete ukazovat kamion v muzeu:-)

Leo
20. listopadu • 14:23

Moc nechapu smysl tveho dotazu.
Tobe neprijde nabidka moznosti vysokych skol (domacich+zahranicnich) sirsi a pestrejsi, nez nabidka mistnich domacich skol? Neni to tak dlouho za kdyz clovek chtel treba MBA, PhD ci LLC, nemel si na statnich skolach z ceho vybirat. A podle me ani dnes moc nema.Ale tvoje otazka je zcela irelevantni. I kdybych se na ZADNOU skolu nikdy nedostal, stale nevidim duvod skolu platit tem, kteri se tam dostali. Nemel bych taky vsem platit one-to-one anglictinu s rodilim mluvcim???

stoural
20. listopadu • 16:04

spis by sis mel ke vsem tem svym draze porizenym titulum priplatit i nejakou tu hodinu cestiny - klidne i s rodilym absolventem statni zakladni skoly...

Pepan
20. listopadu • 23:47

Jo holt někdo vydělává prachy a někdo bečí nad češtinou ;-)

Michal Kára
20. listopadu • 11:40

Clanek ma sice pravdu, ale opomiji skutecnosti, ze:1) Pokud to do sve ceny zahrnou tranzitni prepravci, nas se to tykat nebude2) Dojde castecne k pouzivani substitucnich sluzeb - napr. zeleznice - ktere jsou drazsi nez kamion bez mytneho, ale nemusi byt tak drahe, jako kamion s mytnym3) Sluzba se nebude pouzivat vubec - bude se mene vozit zbozi po cele evrope nez dojde ke spotrebiteli, bude mene dochazet k tomu, ze vyvezeme 100 tun masa do nemecka a 100 tun zase dovezeme atp.Jinak koukam, ze autor se za svuj clanek tak stydi, ze se ani nepodepsal :-)

G
20. listopadu • 9:25

Nejde iba o to, o tie peniaze...
jasne, treba nakrmit vela roznych odbornikov, treba sa odvdacit za vyhrane volby, treba... treba...
ide aj o to, ze takto stat bude mat pod kontrolou kazdy kamiona co je horsie, aj pohyb ludi... a pomali spejeme k tomu, ze prislusni ludia budu vediet, kde sa kto nachadza...to kde bol v ktorom case a v ktorom mieste...paranoja? mozno ani nie, iba blizka buducnost...

honza
20. listopadu • 14:12

Dokonalosti to dosahne az se satelitnim systemem ... Orwell zacina

Jméno
20. listopadu • 14:46

na sledování vaši cesty když jedete na chalupu stačí sledovat jaxe váš mobil přehlašuje po BTSkách a nemusí se kvůli tomu stavět brány na vybraných dilnicích. ale hlavně že se nebouříte proti existenci databází jak splácíte úvěr nebo hypotéku kterou si sdílí finanční domy popřípadě podobný ekvivalent mezi pojišťovnami jaký máte bonus na vozidle. jsou horší věci který slepě ignorujete a pindáte rádoby tragicky jaká přijde blbá doba. přitom monitoring dopravy je proti podobným databázím relativně kladná věc, co může přinést zkvalitnění dopravy (třeba přesun kamionů na levnější mýtný tarif v noční dobu).

honza
21. listopadu • 8:49

Prosim nemluvte o tom co slepe ignoruji, kdyz o tom nevite zhola nic. O tom ze prijde blba doba neni pochyb, staci se podivat kam to dopracovaly takove USA a pak se staci kouknout, ze spousta veci se zacina prosazovat i zde v Evrope. Pisete monitoring dopravy, zde ale jde o to, ze timto se monitoruji jednotlivci a ne nejaka anonymni doprava, a to nejen pohyb vozidla ale i kdo vsechno ve voze je

Libor
20. listopadu • 23:39

Jenom jeden maly rozdil. Ze mobil mit NEMUSIM Znam docela dost lidi, kteri svuj mobil vypinaji a nebo jej dokonce nosi vypnuty a zapinaji jen kdyz potrebuji volat. Ne kazdy je otrokem mobilu v dosahu 24/7/365. Taky treba nemusim mit hypoteku a pokud radne splacim sve dluhy, tak nejaka databaze neplaticu mi muze byt taky putna. Ale pokud projdou navrhy EK, tak si kazdy z nas (po roce 2012 i osobni auta) bude muset za sve penize zakoupit a nechat do auta vestavet sveho vlastniho osobniho "big brother"...

Jméno
21. listopadu • 12:39

putna vám být může i nemusí, i vaše absence v takové databází úvěrů je pro banku důležitá informace, jak vám nabídnout svoji finanční službu "na míru"... záleží na vaší povaze jak moc vám tato skutečnost vadí.
a klidně nemusíte mít ani platební kartu ani mobil ani nic... já mám například takovou babičku B-]

Pepa_Jetel
20. listopadu • 9:24

Samozřejmě je správné, aby za službu (=dálnice) platili ti, kdo ji užívají. Rozpuštění nákladů na silniční síť na všechny formou daně je špatně.

marek
20. listopadu • 10:53

K rozpuštění mýtného dojde samozřejmě na všechny! Dokonce je fuk, jestli jde o dopravu tranzitní nebo ne. Zaplatí všichni, kdo si něco koupí v EU. Většina výrobců má nadnárodní kořeny a ty náklady se prostě rozmělní do všeho.
Takže kdo dnes snídal jahodový jogurt, použil mnoho kilometrů evropských dálnic...!! ;-)

rmira
20. listopadu • 8:50

podle mě je princip, kdy platí ten, kdo spotřebovává nějakou službu, správný a efektivní. Dnešní stav je ten, že ze svých daní dotujeme silniční síť pro přepravce, divíme se, že v obchodech jsou vajíčka z Litvy, a pak ještě dotujeme zkrachovalé drůbežárny. Samozřejmě naivně očekávám, že po zavedení mýta by mohla třeba třeba klesnout nějaká jiná daň....

P
20. listopadu • 9:00

Presne at plati jen ten kdo spotrebovava... Co me desne vytaci je dnesni spolecnost, ktera kvuli desetniku na tune nechava vozit cesky mliko do Nemecka a priveze ho zpet zabaleny v krabici jako UHT a stejne tak napr. balena voda, ktera sice kazdymu doma tece z kohoutku, ale zabalena je prej lepsi tak to holt soucasne znamena mraky aut po silnicich, ktery pendlujou s barelama sem a tam (voda z Doby ledove a jiny nesmysly). Tak at si to laskave zaplati ten a jen ten, kdo to hodla konzumovat a pokud mu to zvedne cenu zbozi na dvojnasobek, tak jedine dobre a holt si ho bud nekoupi nebo se zacne spotrebovavat to mistni a ne prevazeny pres celou Evropu sem a tam na nakladakach ...

Mr. Proper
20. listopadu • 9:10

Tohle je filozoficka debata. Zde totiz take plati, ze nabidka vytvari poptavku. Takze to neni o tom, ze to zakaznik pozaduje, jde o to, ze firma mu to nabidne (product managment od A do Z, dnes jiz do detailu propracovana "veda") a on si to proste koupi. Vytvari to pak zdani, ze to zakaznik pozaduje, ale neni to pravda. Jinak s tebou v zasade souhlasim, taky me to stve. Jak jiz nekdo v diskusi vtipne poznamenal: "Bez toaletaku z Portugalska uz si zivot ani nedokazu predstavit".

Leo
20. listopadu • 10:58

Jiste, kdo sluzbu spotrebovava, at ji take plati.Ale:
1) Toto nefunguje v prostredi monopolu. Dalnice jsou statni, zeleznice v podstate taky a reky taky.2) Proc tedy tento (dobry) princip nezavest vsude, zejmena tam, kde to je daleko jednodussi a logictejsi, nez u statem zmonopolizovane dopravy? Konzumuji snad sluzby Vyzkumneho ustavu prace? Ne! Tak proc jej mam platit? Studoval jsem soukromou VS, platil jsem skolne. Proc mam platit dane na statni vysoke skoly? Stojim snad o sluzby Ministerstva pro mistni rozvoj? Nedal jsem snad jasne najevo svoji neucasti v senatnich volbach, ze nestojim ani o sluzby senatu? Stojim snad o sluzby statniho penzijniho systemu? Proc mam platit poplatky za rozhlas jen proto, ze mam autoradio, kde ale vyhradne posloucham MP3? Proc mam platit na Ceskou televizi, kdyz ji nesnasim a neposloucham? Vzdyt mam kabelovku s 50ti kanaly a DVD pujcovnu za rohem - a za kratkou dobu budu mit i VideoOnDemand. Atd...

doubt
20. listopadu • 12:31

Jakou VŠ jsi studoval, že ti nestačila státní? Nebo ses na státní nedostal?

Přemysl
20. listopadu • 8:42

Jenomže tím se bude přesouvat více nákladu na železnice a budou vznikat více přkladové nádraží,která jsou dotována EU.Už nyní měli ČD o 12% nárust nákl.dopravy.

Leo
20. listopadu • 10:51

To by se ale napred drahy musely privatizovat, aby se zacaly chovat jako podnikatelsky subjekt a aby zacaly nabizet kvalitni sluzby. Podle me kdyby drahy byly privatni a efektivni, mohou uspesne konkurovat kamionum i bez dotace.Cili rozehnat drazni odbory a drahy privatizovat (mozna napred rozdelit do vice spolecnosti, aby vznikla vetsi konkurence).Jenze tak to je se vsim - nejjednodussi by bylo skoly venovat jejich reditelum a rozehnat ministerstvo skolstvi, skolske urady, Vyzkumny ustav pedagogicky, atd...
Dale penzijni system by slo reformovat JEDINOU VETOU : "Ucast ve statnim penzijnim systemu (pyramidova hra) je DOBROVOLNA".

Standa
20. listopadu • 16:41

Privatizace není rozhodně to pravé slovo, konkurence už zní mnohem lépe (myslím přímo železniční konkurenci). Sice taky nevěřím tomu, že by zprivatizované dráhy poskytovaly výrazněji horší služby než ty státní, ale pokud neexistuje tlak konkurence, tak nelze očekávat zázraky. To snad není třeba vysvětlovat. Například ve Velké Británie dráhy zprivatizovaly, aby je následně mohly zestátnit (prtože to moc nefungovalo).

OII RS
20. listopadu • 15:54

Kdyz predjizdim kamiony na D1 plne uhli tak proste nechapu proc to nejede po zeleze / pak mi ale dojde jak se drahy hospodarne chovaji , min nabydky tim min zakayek tim min prace a platy jsou stejne tabulkove.Kez by nekomu uz doslo ze jezdit na jadro je ekologictejsi a hlavne ekonomictejsi ale to by ti nahore museli trochu premyslet.PS otazky privatizace bych nechal do ekonomickeho casopisu / kde nevim jestli by ti lidi co tomu rozumi rekli, ze u podniku typu CD je to rozumne.

Libor
20. listopadu • 18:15

Proc to nejde po zeleznici? Odpoved je snadna. Skus po zeleznici poslat neco nekam a pochopis. Socializmus skratka neskoncil. Kdysi jsme u nas ve firme koketovali s myslenkou, posilat veci po draze. Duvodem bylo i to, ze v prumyslovem arealu na severu cech, kde sidli nase firma je i zeleznicni vlecka. Stejne jsou koleje zatazeny i do arealu, kde sidli nas odberatel na jihu Moravy. Prvni zabavnou zkusenosti bylo oznameni prislusne pracovnice CD, ze vagony nam pristavi patnacteho, protoze kvuli dvema vagonum se jim ty dva kilometry k nam "nevyplati jet" a tak mame pockat az tam povezou i zbozi pro dalsi firmu v arealu (bylo sedmeho). Dal uz jsme to ve firme brali jen jako zajimavy pokus, protoze charakter nasi vyroby je dosti just-in-time a jeden kamion odjizdi zhruba dvakrat tydne. Kdyz jsme se 18. konecne dockali vagonu, museli jsme zajistit nakladku odpoledne a vecer, protoze drahy vagony pristavili v poledne a druhy den rano meli odjet. Na rozdil od kamionu jsme se mohli jit bodnout s jerabem a tak se vse muselo nakladat s "jesterkou" a rucnim paletovym vozikem... 19-teho v poledne vlak odjel. V kontextu predchozich udalosti jsme se nad tim ani nepozastavovali. Co je to pro CD 6 hodin zpozdeni... Kdyz ani 23, nebyla zasilka v miste urceni, lehce jsme znervozneli. Kdyz nas reditel udelal 24. zurivou scenu na nadrazi dovedel se, ze nase vagony stoji v Ostrave. Neptejte se mne k*rva, co tam delali. 27. dorazili vagony do MESTA urceni. Tam se asi taky nevyplatilo draham posilat lokomotivu na tech 1600 metru do prumysloveho arealu a na stanici to pry vylozit neslo, protoze mistem urceni byla prumyslova zona. 30. rano dorazili vagony na misto urceni. Suma sumarum to trvalo 22 dni od podani objednavky nebo taky 12 dni od nakladky. Cena za dopravu byla asi o 150% vyssi jako cena za kamion, ktery tutez trasu absolvuje do 48 hodin...Pta se snad jeste po techto zkusenostech nekdo, proc nase firma neposila veci vlakem ale kamionem ? CD by potrebovali humanitarni bombardovani budovy reditelstvi nebo postavit ke zdi cely management a zacit odznova, jinak se tam nezmeni NIC.

Pavel STI
20. listopadu • 18:56

Tak presne takhle to funguje. Pro vysvetleni PROC to nejde po zeleznici je to naprosto DOKONALE!!!:-). a pak poslouchejte predvolebni plky pana Bursika o presunu naklani dopravy na koleje. Takovym populistickym kecum se snad musi clovek jenom smat.

Josef
20. listopadu • 7:09

Již jsem to psal, že mýto zvýší inflaci. Také ty platy odborníkům na výběr poplatků nebudou malé.

P
20. listopadu • 7:29

Zavest dalsi dan by rozhodne nestacilo - protoze dane uz za pouzivani silnic zavedeny jsou (treba spotrebni dan v palivu) a nezda se, ze by efektivne resily katastrofalni stav silnic v CR. Tudiz nevim, jak by dan dalsi tuto situaci vylepsila a podle jakeho klice by se urcovala...??? Dopadlo by to nakonec jiste tak, ze by se platila nejak nahodne nespravedlive a koncila cela v bezednem statnim rozpoctu, odkud by ji vlada prerozdelovala cikanum na davkach - cili skutek utek. Jedina sance je vazne myslim lovit to co jede po silnici a chtit po tom aby zaplatil ted a tady, protoze ted tudy projel.

John
20. listopadu • 8:29

Clovece a kde myslite ze skonci tyhle penize? Naivko ;-) SAmozrejme v bezednem rozpoctu kde budou "ucelne" prerozdeleny mezi romske spoluobcany, flakace a dalsi skupiny obyvatel... nakonec kdyz se podivate ze pres 450miliard ze statniho rozpoctu jde na tyto zalezitosti tak si spoctete kolik by tu za rok bylo silnic dalnic atd atd... Mytnym se nezmeni vubec nic, jenom zpalatime vic za zbozi, Kapsch a urednici si namasti kapsy a socialove dostanou novou socialni davku, ted ma byt nebo uz je prispevek na mobilni telefon, vivat Paroubek. Snad za tohle vsechno nekdo pujde jednou sedet...

Crusty
20. listopadu • 3:00

Pokud myto srazi 30 procent tranzitu alespon na 20, tak to na dalnicich citelne poznate, dopravni zatizeni navic nestoupa linearne. Myslim ze myto pomuze, jen autobusy bych z toho vynechal.....

Peugeotak
20. listopadu • 5:23

Bohuzel tranzit je podle vladni zpravy jen kolem 7 %, zbytek jsou tuzemsti dopravci......:-|

bohous
20. listopadu • 10:19

Tohle je trosicku podvod. 7% kamionu "nezastaví" ale kolik jede nekam do logistickeho centra ci celniho skladu, kde prelozi a jede zase ven, to uz tam jaksi není.

Doporučujeme

Články odjinud