Senát schválil zavedení elektronických dálničních známek. Čekejte je od roku 2021

Teď už stačí jen podpis prezidenta. Dlouho diskutované zavedení elektronických dálničních známek již schválil také senát. Cena dálničního poplatku by se změnit neměla.

Papírové nálepky na oknech vozů již budou také v České republice minulostí. Po vzoru dalších států Evropy plánují i čeští zákonodárci zavedení elektronických dálničních známek. Tento krok kupředu už nyní schválil také Senát. Předlohu změny zákona, která přechod na elektronický systém umožňuje, nyní dostane k podpisu prezident.

Zavedení dálničního poplatku elektronicky je plánováno od roku 2021. Systém bude fungovat prostřednictvím internetu a zakoupit elektronickou známku bude možné i přes mobilní aplikaci. Počítá se však rovněž s možností uhradit poplatek na vybraných distribučních místech, kde si dnes řidiči kupony kupují.  

Jak dlouho se staví dálnice? Dokument odhaluje, proč u nás všechno tak trvá

Jak dlouho se staví dálnice? Dokument odhaluje, proč u nás všechno tak trvá

Platba pak bude vázána na registrační značku vozidla a zaznamená ji informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Kontroly uhrazení a platnosti známky budou probíhat skrz kamerový systém na dálnicích, přičemž k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Mluví se rovněž o pozdějším zavedení takzvaných krajských dálničních známek, jejichž cena by byla nižší.

Online poplatkem se ročně ušetří až 120 milionů korun na distribuci a tisku kupónů. Ceny za dálniční poplatky pro řidiče osobních automobilů do 3,5 tuny mají zůstat stejné, tedy 310 Kč za desetidenní, 440 Kč za měsíční a 1500 za roční.

Ministr dopravy uklidňuje Česko: Dálniční známky nezdraží, dokud nebude hotová D1

Ministr dopravy uklidňuje Česko: Dálniční známky nezdraží, dokud nebude hotová D1

Novela také zmiňuje platnost roční elektronické známky na 365 po sobě jdoucích dní od data zakoupení – na rozdíl od současných kupónů platných na jeden kalendářní rok. Pokud někdo prodá své auto, prodá s ním i zaplacený dálniční poplatek. Pokud ale dostane od úřadu novou registrační značku na svůj vůz, třeba kvůli její ztrátě, úřad tuto změnu zanese do systému a zaplacený poplatek se bude vztahovat i na novou značku.

V novele se nakonec objevuje i zmínka elektrických, hybridních a vodíkových vozů, u kterých si zákonodárci přejí osvobození od dálničních poplatků. Nižší sazby by se měly vztahovat pro auta na zemní plyn a biometan. Ke zvýhodnění vozů na LPG podle všeho nedojde, jelikož těch už jezdí po českých silnicích příliš velké množství. S informacemi přišla ČTK.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 189 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků