Elektronické dálniční známky: klientelismus před zraky mas

Zatímco politici hovoří o zavádění prostředků potírajících korupci, sami na ni rádi participují. Nástrojem tahání peněz ze státní kasy se tentokrát stanou řidiči.
Elektronické dálniční známky: klientelismus před zraky mas

Jako z čistého nebe včera probleskla českými médii zpráva o tom, že české ministerstvo dopravy považuje za hotovou věc zavedení elektronických dálničních kupónů. A to již od začátku příštího roku. Chybí sice souhlas vlády a parlamentu, nad věcí prý ovšem panuje taková politická shoda, že ministerstvo o naplnění svého záměru nepochybuje.

Nebudu tentokrát dštít síru nad nehorázným zásahem do soukromí každého z nás, ani nad tím, že kvůli zpoplatnění každého ujetého kilometru budeme za české dálnice platit násobky současného poplatku. K obojímu, i přes veškeré proklamace odpovědných politiků, podobný systém dříve nebo později sklouzne. Ostatně od 1. 1. 2009 mě na české dálnici nikdo neuvidí. Stejně špatný je na celé věci fakt, že jde o naprostý nesmysl. A ještě horší to, že za ni nemůže pouhá hloupost jejích duchovních otců, ale jejich chladný kalkul, sledující pouze osobní prospěch.

Škola neefektivity

Ostražitý člověk musí zpozornit vždy, když se někde objeví zmínka, že v Česku něco zavádíme jako první v Evropě. Obvykle se totiž nejedná o projev mimořádných schopností Čechů, ale o projev jiné, typicky české vlastnosti. Nejčastěji (zřejmě vrozené) touhy napálit všechny okolo, obohatit se na jejich hlouposti či nezájmu se nějakou věcí vůbec zabývat a to pokud možno tak, aby to všichni bystřejší viděli. Jedině tak totiž dotyčný bude moci později slyšet uznalá slova: „Karle, Tys je zase všechny převez'.”

Také elektronické dálniční kupóny, zasahující celou dálniční síť jedné země, budou v Česku evropskou premiérou. A i ty jsou úžasným příkladem českého přístupu, který pramení v efektivitu obecně zoufalou, ale pro některé jedince naprosto vynikající.

Elektronický kupón má totiž stát nadále 1 000 Kč, ale náklady na výrobu jednoho z nich přijdou na 500 Kč. Tyto peníze (krom krátkodobých kupónů) po řidičích pochopitelně nikdo chtít nebude, dav by se v tu chvíli rozhněval a to v tomto případě není žádoucí. Nadto má být elektronický kupón přenosný, tedy nevázaný ani na osobu, ani auto (jak dlouho?), takže pokud dnes máte v rodině třeba tři auta, která nejsou na dálnicích využívána současně, pravdvěpodobně si nekoupíte tři elektronické kupóny, ale spíše jeden, nebo dva. Stejně tak firmy si jistě nepořídí počet kupónů přesně odpovídající počtu aut a troufnu si tvrdit, že tradiční česká snaha o úsporu půjde tak daleko, že si kupóny budou půjčovat i lidé, kteří se sotva pořádně znají. Projev prvního faktoru znamená okamžitou ztrátu 500 Kč na každé prodané známce, projev toho druhého odhaduji minimálně na 300 Kč, ne-li více. Třetí faktor, tedy dozajista zvýšené provozní náklady na správu celého systému (ač bude založen na již existujících technologiích), v tuto chvíli raději pominu.

Pokud si proti této ztrátě (první je jednorázová při prodeji, druhá trvalá při užívání) postavíme jediný potenciální pozitivní efekt, a to lepší výběr poplatků (slova o ušetřené práci policie zcela ignoruji, kontrolovat dálniční kupóny jsem viděl naposledy v roce 2006 pár osamělých ex-celníků v Rozvadově, u nichž byl státní aparát rád, že pro ně má alespoň takovou práci), dojdeme k naprosto trvalému každoročnímu úbytku příjmů do státní kasy oproti současnému trendu, který je kvůli rostoucímu počtu aut pochopitelně pozitivní. Nemusím totiž být zaměstnancem statistického úřadu, abych se mohl postavit u Tří křížů vedle dálnice s dalekohledem a zjistil, že počet aut bez dálniční známky se pohybuje v průběhu roku v řádu jednotek promile, což je naprosto zanedbatelné a tudíž peníze navíc za nevybrané „mýto” jsou kapkou v moři.

Celý záměr je tak dokonalou školou neefektivity, až bere dech, že se s ním politici odvažují předstoupit před veřejnost. Mají k tomu zjevně velmi dobrou motivaci.

A vítězem se stává... Kapsch. A jistě se rád rozdělí

Čekání na vítěze tentokrát bohužel nepřipomíná vyhlašování Oskarů, ale spíše ruské prezidentské volby. Jasným vítězem je firma Kapsch, která získá 500 Kč za každý prodaný čínský elektronický kupón s výrobní cenou v řádu jednotek dolarů a desítky či stovky milionů Kč ročně za provoz celého systému. A nepochybujte, že se ráda podělí s těmi, kteří ji k této, na volném trhu zcela absurdní, zakázce pustí. Můžeme nyní leda tipovat, kdo všechno si za pár let koupí byt na Floridě...

Závěrem si dovolím dvě poznámky.
- Předem odsuzuji všechny, kteří pro podobnou hloupost v poslanecké sněmovně zvednou ruku. A doporučuji všem, aby si svých poslanců všímali a jejich uvědomělost jim při příštích volbách nezapomněli připomenout.
- Dálniční kupóny pro osobní automobily jsou hloupostí už v současné podobě. Loni se za ně vybralo pouhých 1,4 miliardy Kč, za které se v Česku postaví sotva 2 kilometry dálnice (štreka, že?). A to ani nepočítám náklady na tisk, distribuci a kontrolu jejich přítomnosti za skly aut. Něco podobného nemá v bilanci českého státního rozpočtu žádný smysl. Tedy pokud váš štědrý švagr nemá tiskárnu.
Jaký smysl má pak změna, která z 1 miliardy udělá asi tak -500 milionů Kč za první rok (jen výroba tří milionů elektronických kuponů bude stát 1,5 miliardy Kč) a za další léta maximálně pár set milionů v plusu? No samozřejmě žádný. Tedy pokud se váš štědrý strýček nejmenuje Karel a nedělá u jedné rakouské firmy...


P.S. Aleši, Tys je zase všechny převez'.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 125 117 km
Cena: 210 000 Kč
MINI Clubman 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 170 264 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků