Elektromobily: krok vpřed, dva kroky vzad?

Zprávy o elektromobilech z poslední doby svědčí o tom, že cesta je obrazně řečeno „zarúbaná“, světélko na jejím konci stále jen nezřetelně mihotá a mihotá, není příliš viditelné…
Elektromobily: krok vpřed, dva kroky vzad?

V poslední době jsme psali o strastech automobilky Fisker, o potížích společnosti Coda Holding, o tom, že skončily americký Vehicle Production a izraelský Better Place. Jeden z mála, kdo dnes pomyslně třímá prapor vzhůru je značka Tesla.

Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Proč tomu tak je?

I když se na vývoji elektromobilů tvrdě pracuje, stále se nedaří vyřešit klíčové problémy. Celosvětový podíle elektromobilů na celkových prodejích automobilů tak roste jen hodně pomalu, je stále velmi nízký.

Stručně a jasně: rozpaky přetrvávají

Výstižně vše popsala studie E-Mobility Index, kterou společně vypracovaly Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka).

Vytkla dva hlavní body: 1. vládní podpora elektromobility klesá ve všech analyzovaných zemích kromě Číny. 2. hlavními výzvami zůstávají bezpečnost baterií a zlepšení infrastruktury. 

V studii E-mobility Index se kromě jiného píše, „že navzdory vyspělé technologii a zlepšené nákladové struktuře nejsou předpovědi pro výrobu elektromobilů a plug-in hybridních automobilů nijak optimistické“.

Peníze v nenávratnu?

Autoři srovnávali sedm vedoucích zemí v oblasti elektromobility – Německo, Francii, Itálii, USA, Japonsko, Čínu a Jižní Koreu. Zjistili, že výroba elektromobilů je pro výrobce stále neatraktivní.

„Při prodejích elektromobilů jsou mnohem nižší marže než při prodeji běžných aut,“ řekl Wolfgang Bernhart, partner v Roland Bergers Strategy Consultants. „A celkové náklady na vlastnictví elektromobilů jsou mnohem vyšší, než je tomu u konvenčních vozidel.“

Klepněte pro větší obrázek

Výrobce po celém světě dnes odrazují vyšší náklady na výrobu elektrických a hybridních vozidel, zdráhají se pustit do masové výroby. Náladu jim jistě nepřidal ani to, že Spojené státy pokračují ve stále větší míře v těžbě ropy hydraulickým štěpením. Pokud v tom vytrvají, mohly by se ceny ropy stabilizovat na mnoho let dopředu.

„To by ještě více znevýhodnilo alternativní pohony po nákladové stránce,“ řekl Thomas Schlick z Roland Berger.

Safety First

Na rozvoj elektromobility má podle studie E-Mobility Index dopad také neustávající diskuze o bezpečnosti baterií. Obvykle se v elektromobilech používají lithium-iontové. Ty se ale mohou při poškození vznítit nebo explodovat.

„Výrobci baterií musí tento bezpečností problém rychle vyřešit za pomoci, nespoléhat se na rigidní a těžkopádné bezpečnostní struktury, jako dosud,“ řekl Markus Thoennes, spoluautor studie a inženýr fka.

Ještě bolavější je pak problém omezeného dojezdu elektromobilů. Podle autorů studie dojde k výraznějšímu pokroku prý až někdy kolem roku 2020. Chybí i dostatečná elektromobilní infrastruktura.  

Excentrický Elon Musk staví síť elektrických benzínek napříč USA

Excentrický Elon Musk staví síť elektrických benzínek napříč USA

„Elektromobilita se nemůže stát součástí veřejné nebo soukromé přepravy, pokud nefunguje komplexní nabíjející infrastruktura,“ řekl Wolfgang Bernhart.

Tak třeba v Německu je v současnosti 2200 veřejných nabíjecích stanic. Do roku 2020 má být u našich západních sousedů 150 000 veřejných nabíjecích bodů, 7000 rychlonabíjecích stanic a kolem 800 000 osobních nabíjecích stanic.

To jsou úctyhodné plány a v Německu zcela jistě dojdou naplnění, protože tam má na rozvoj elektromobility zájem vláda i soukromí investoři. Zcela jiná situace však panuje u nás nebo v dalších východních zemích. 

Jižní Korea na čele

Hodně zajímavý pohled nabídla studie i na to, kde jsou nejdále s technologiemi. Překvapivě v Jižní Koreji, i když ohlášená vozidla ještě nejsou v prodejnách. V závěsu je Německo „zásluhou výrazného zvýšení poměru ceny a výkonu u elektromobilů“.

Naopak USA v žebříčku klesají. Můžou za to nižší veřejné dotace určené na výzkum a vývoj elektromobility. To se ale týká i dalších zemí. Jedinou výjimku představuje Čína, která do současných programů investuje kolem 7,7 miliard eur. 

Vše směřuje k tomu, že kvůli finanční náročnosti bude výroba bateriových článků omezena téměř jen na Japonsko a Jižní Koreu. 

V Japonsku hodlají do roku 2015 vyrobit 283 000 elektrických a hybridních vozidel. Růst chtějí i v Německu a ve Francii. Celosvětově má ale výroba elektromobilů klesající tendenci.
 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků