Elektromobily: krok vpřed, dva kroky vzad?

Zprávy o elektromobilech z poslední doby svědčí o tom, že cesta je obrazně řečeno „zarúbaná“, světélko na jejím konci stále jen nezřetelně mihotá a mihotá, není příliš viditelné…
Elektromobily: krok vpřed, dva kroky vzad?

V poslední době jsme psali o strastech automobilky Fisker, o potížích společnosti Coda Holding, o tom, že skončily americký Vehicle Production a izraelský Better Place. Jeden z mála, kdo dnes pomyslně třímá prapor vzhůru je značka Tesla.

Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Proč tomu tak je?

I když se na vývoji elektromobilů tvrdě pracuje, stále se nedaří vyřešit klíčové problémy. Celosvětový podíle elektromobilů na celkových prodejích automobilů tak roste jen hodně pomalu, je stále velmi nízký.

Stručně a jasně: rozpaky přetrvávají

Výstižně vše popsala studie E-Mobility Index, kterou společně vypracovaly Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka).

Vytkla dva hlavní body: 1. vládní podpora elektromobility klesá ve všech analyzovaných zemích kromě Číny. 2. hlavními výzvami zůstávají bezpečnost baterií a zlepšení infrastruktury. 

V studii E-mobility Index se kromě jiného píše, „že navzdory vyspělé technologii a zlepšené nákladové struktuře nejsou předpovědi pro výrobu elektromobilů a plug-in hybridních automobilů nijak optimistické“.

Peníze v nenávratnu?

Autoři srovnávali sedm vedoucích zemí v oblasti elektromobility – Německo, Francii, Itálii, USA, Japonsko, Čínu a Jižní Koreu. Zjistili, že výroba elektromobilů je pro výrobce stále neatraktivní.

„Při prodejích elektromobilů jsou mnohem nižší marže než při prodeji běžných aut,“ řekl Wolfgang Bernhart, partner v Roland Bergers Strategy Consultants. „A celkové náklady na vlastnictví elektromobilů jsou mnohem vyšší, než je tomu u konvenčních vozidel.“

Klepněte pro větší obrázek

Výrobce po celém světě dnes odrazují vyšší náklady na výrobu elektrických a hybridních vozidel, zdráhají se pustit do masové výroby. Náladu jim jistě nepřidal ani to, že Spojené státy pokračují ve stále větší míře v těžbě ropy hydraulickým štěpením. Pokud v tom vytrvají, mohly by se ceny ropy stabilizovat na mnoho let dopředu.

„To by ještě více znevýhodnilo alternativní pohony po nákladové stránce,“ řekl Thomas Schlick z Roland Berger.

Safety First

Na rozvoj elektromobility má podle studie E-Mobility Index dopad také neustávající diskuze o bezpečnosti baterií. Obvykle se v elektromobilech používají lithium-iontové. Ty se ale mohou při poškození vznítit nebo explodovat.

„Výrobci baterií musí tento bezpečností problém rychle vyřešit za pomoci, nespoléhat se na rigidní a těžkopádné bezpečnostní struktury, jako dosud,“ řekl Markus Thoennes, spoluautor studie a inženýr fka.

Ještě bolavější je pak problém omezeného dojezdu elektromobilů. Podle autorů studie dojde k výraznějšímu pokroku prý až někdy kolem roku 2020. Chybí i dostatečná elektromobilní infrastruktura.  

Excentrický Elon Musk staví síť elektrických benzínek napříč USA

Excentrický Elon Musk staví síť elektrických benzínek napříč USA

„Elektromobilita se nemůže stát součástí veřejné nebo soukromé přepravy, pokud nefunguje komplexní nabíjející infrastruktura,“ řekl Wolfgang Bernhart.

Tak třeba v Německu je v současnosti 2200 veřejných nabíjecích stanic. Do roku 2020 má být u našich západních sousedů 150 000 veřejných nabíjecích bodů, 7000 rychlonabíjecích stanic a kolem 800 000 osobních nabíjecích stanic.

To jsou úctyhodné plány a v Německu zcela jistě dojdou naplnění, protože tam má na rozvoj elektromobility zájem vláda i soukromí investoři. Zcela jiná situace však panuje u nás nebo v dalších východních zemích. 

Jižní Korea na čele

Hodně zajímavý pohled nabídla studie i na to, kde jsou nejdále s technologiemi. Překvapivě v Jižní Koreji, i když ohlášená vozidla ještě nejsou v prodejnách. V závěsu je Německo „zásluhou výrazného zvýšení poměru ceny a výkonu u elektromobilů“.

Naopak USA v žebříčku klesají. Můžou za to nižší veřejné dotace určené na výzkum a vývoj elektromobility. To se ale týká i dalších zemí. Jedinou výjimku představuje Čína, která do současných programů investuje kolem 7,7 miliard eur. 

Vše směřuje k tomu, že kvůli finanční náročnosti bude výroba bateriových článků omezena téměř jen na Japonsko a Jižní Koreu. 

V Japonsku hodlají do roku 2015 vyrobit 283 000 elektrických a hybridních vozidel. Růst chtějí i v Německu a ve Francii. Celosvětově má ale výroba elektromobilů klesající tendenci.
 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků