Dálkové výpravy pustými krajinami nemusejí být pro elektromobily utopistickým přáním. Zdroj: Solar team Eindhoven

Dálkové výpravy pustými krajinami nemusejí být pro elektromobily utopistickým přáním. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra je sice zatím prototyp, ale už nyní má homologaci pro běžné silnice. Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra je sice zatím prototyp, ale už nyní má homologaci pro běžné silnice. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Pozoruhodné je, že dokázal ujet 1 000 km dlouhou cestu nehostinnou krajinou severní Afriky. Zdroj: Solar team Eindhoven

Pozoruhodné je, že dokázal ujet 1 000 km dlouhou cestu nehostinnou krajinou severní Afriky. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Trasa vedla z Maroka přes hory až na saharskou poušť. Spoléhal přitom pouze na energii ze slunce. Zdroj: Solar team Eindhoven

Trasa vedla z Maroka přes hory až na saharskou poušť. Spoléhal přitom pouze na energii ze slunce. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Využívá totiž chytrou myšlenku kombinující menší baterie se solárním prodlužovačem dojezdu. Zdroj: Solar team Eindhoven

Využívá totiž chytrou myšlenku kombinující menší baterie se solárním prodlužovačem dojezdu. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Prototyp cestu zdolal s jedinou poruchou řízení, Zdroj: Solar team Eindhoven

Prototyp cestu zdolal s jedinou poruchou řízení, | Zdroj: Solar team Eindhoven

Tu se podařilo vyřešit v místní dílně.   Zdroj: Solar team Eindhoven

Tu se podařilo vyřešit v místní dílně.   | Zdroj: Solar team Eindhoven

Projekt je dílem holandských studentů z Eindhovenské technologické univerzity. Zdroj: Solar team Eindhoven

Projekt je dílem holandských studentů z Eindhovenské technologické univerzity. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Vzhledem k tomu, že žádná podobná technika není, celý vůz si sami sestrojili od nuly. Zdroj: Solar team Eindhoven

Vzhledem k tomu, že žádná podobná technika není, celý vůz si sami sestrojili od nuly. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Museli přitom brát ohled na hmotnost a zachování vysoké průchodnosti terénem. Zdroj: Solar team Eindhoven

Museli přitom brát ohled na hmotnost a zachování vysoké průchodnosti terénem. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra váží jen 1 200 kg a kvůli efektivitě má omezenou maximální rychlost na 145 km/h. Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra váží jen 1 200 kg a kvůli efektivitě má omezenou maximální rychlost na 145 km/h. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Předpokládaný dojezd byl kolem 630 km. Systém se ale ukázal jako mnohem efektivnější. Zdroj: Solar team Eindhoven

Předpokládaný dojezd byl kolem 630 km. Systém se ale ukázal jako mnohem efektivnější. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Během slunných dnů se dojezd posunul na 710 km po silnici a 550 km v terénu. Zdroj: Solar team Eindhoven

Během slunných dnů se dojezd posunul na 710 km po silnici a 550 km v terénu. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Když slunce svítilo méně, pořád se dalo ujet kolem 670 km. Zdroj: Solar team Eindhoven

Když slunce svítilo méně, pořád se dalo ujet kolem 670 km. | Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra | Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra | Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra | Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra | Zdroj: Solar team Eindhoven

Stella Terra je sice zatím prototyp, ale už nyní má homologaci pro běžné silnice. Zdroj: Solar team Eindhoven
Pozoruhodné je, že dokázal ujet 1 000 km dlouhou cestu nehostinnou krajinou severní Afriky. Zdroj: Solar team Eindhoven
Trasa vedla z Maroka přes hory až na saharskou poušť. Spoléhal přitom pouze na energii ze slunce. Zdroj: Solar team Eindhoven
Využívá totiž chytrou myšlenku kombinující menší baterie se solárním prodlužovačem dojezdu. Zdroj: Solar team Eindhoven
18
Fotogalerie

Elektromobil ujel 1000 kilometrů bez návštěvy nabíječky díky důvtipnému řešení. Už má i homologaci

Jedním z problémů elektromobility je nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Mluvíme o ní v Evropě, ale ve srovnání s odlehlými částmi Afriky nebo Asie si vůbec nemáme na co stěžovat. Možným řešením je zcela nová koncepce pohonu navržená holandskými studenty. Prototyp už úspěšně otestovali.

Poměrně nedávno jsme psali o novém rekordu, který si připsalo Porsche Taycan. Během desetidenní expedice zdolalo extrémní převýšení a vystoupalo do nadmořské výšky, které do té doby žádný jiný elektromobil nedosáhl. Vzhledem k trase vedoucí opuštěnými a nehostinnými stezkami byl pochopitelně problém s nabíjením.  

Dálkové výpravy pustými krajinami však nemusejí být pro elektromobily utopistickým přáním. Vlastně ani nemusí jít o expedice, stačí cesty do hůře osídlených oblastí, kam elektromobilita ještě nedorazila. To by mohl změnit první terénní elektromobil na solární pohon.

Stella Terra je zatím prototyp, ale už nyní má homologaci pro běžné silnice. Pozoruhodné je, že dokázal ujet 1000 km dlouhou cestu nehostinnou krajinou severní Afriky. Trasa vedla z Maroka přes hory až na saharskou poušť. Spoléhal přitom pouze na sluneční energii. Využívá totiž chytrou myšlenku kombinující menší baterie se solárním prodlužovačem dojezdu. Prototyp cestu zdolal s jedinou poruchou řízení, kterou se podařilo vyřešit v místní dílně.

Projekt je dílem holandských studentů z Eindhovenské technologické univerzity. Vzhledem k tomu, že žádná podobná technika není, celý vůz si sami sestrojili od nuly. Museli přitom brát ohled na hmotnost a zachování vysoké průchodnosti terénem.

Stella Terra váží jen 1200 kg a kvůli efektivitě má omezenou maximální rychlost na 145 km/h. Předpokládaný dojezd byl kolem 630 km. Systém se ale ukázal jako mnohem efektivnější. Během slunných dnů se dojezd posunul na 710 km po silnici a 550 km v terénu. Když slunce svítilo méně, pořád se dalo ujet kolem 670 km.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud