První elektrická Škoda oficiálně! Citigoe iV má 210 N.m a ujede až 265 km

Dnešním dnem se začíná psát elektrická budoucnost Škody Auto. První elektromobil značky se jmenuje Citigoe iV a je určen primárně do města.

Příchod prvního elektrického modelu je pro Škodu Auto klíčový, přestože výsledek může působit jako taková dočasná záplata. První vůz od základu navržený jako elektromobil dorazí až v příštím roce a bude vycházet z konceptu Vision iV představeného na letošním ženevském autosalonu. Než se tak stane, bude si muset značka vystačit s elektrickou verzí modelu Citigo, jejíž světová premiéra se odehrála teprve před pár minutami v Bratislavě.

Nová Škoda Superb oficiálně: Konečně hybrid! Bezpečnější Škoda neexistuje

Nová Škoda Superb oficiálně: Konečně hybrid! Bezpečnější Škoda neexistuje

Předně je třeba si rozklíčovat název modelu. Písmeno „e“ je asi každému jasné, „iV“ na konci však představuje novou značku Škody pro elektromobilitu, respektive pro vozy s elektrifikovaným pohonem. Vídat ji tak budeme třeba i na Superbu, Octavii a dalších elektrifikovaných modelech.

Přiměřený dojezd a bohatá výbava

Škoda Citigoe iV technicky vychází z běžné verze, případně elektrického Volkswagenu up!, který na podzim dorazí v modernizované verzi s delším dojezdem. Nejmenší Škodovku pohání elektromotor o výkonu 61 kW a točivém momentu 210 N.m, lithium-iontová baterie však nemá kapacitu 18,7 kWh jako u současného e-upu, ale rovnou 36,8 kWh. Ta podle metodiky WLTP vystačí na 265 km jízdy. Zrychlení z nuly na stovku zabere 12,5 sekundy a maximální rychlost činí 130 km/h.

Škoda prodává Fabii R5 po mistrovi světa. Bohužel je k nezaplacení

Škoda prodává Fabii R5 po mistrovi světa. Bohužel je k nezaplacení

Akumulátor je uložený v podlaze vozu, je 1,1 metru dlouhý, 1,7 metru široký a na výšku má 30 centimetrů. Nabíjení lze provádět u rychlonabíjecích stanic na stejnosměrný proud, přičemž s výkonem 40 kW se dostanete na 80 procent kapacity zhruba za hodinu. S wallboxem (7,2 kW) na střídavý proud zabere stejná akce asi 4 hodiny a z domácí stanice (2,3 kW) vůz nabijete za 12 hodin a 37 minut. Přesně. Jde to ale i z běžné domácí zásuvky.

Elektrické Citigo se v prodeji objeví začátkem příštího roku a bude nabízeno výhradně v pětidveřovém provedení a výbavovém stupni Style. Ve standardu jsou litá 16palcová kola, elektrické ovládání předních oken, automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šest airbagů, hlídání jízdních pruhů, rádio Swing či dokovací stanice Move&Fun, schopná propojit vůz s mobilním telefonem. Cena zatím nebyla zveřejněna, spekuluje se však o částce pod hranicí půl milionu korun.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 193 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků