Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.
Radosti
Rozložení hmotnosti mezi nápravami
Ovladatelnost
Dynamika v rychlostech do 100 km/h
Relativně nízká hmotnost
Starosti
Kapacita akumulátorů
Omezený dojezd
Limitovaná využitelnost
Vysoká cena
7  /10

Potřebujete současné Mini, protože se vám prostě líbí? Pak vám rovnou říkám, neváhejte. Nedávné uvedení vrcholné verze JCW GP na trh bylo jedním z mnoha signálů, že se životní cyklus aktuální generace malého stylového britského vozu pomalu ale jistě blíží do finále.

Nové Mini Cooper SE oficiálně: Tohle je historicky první elektrické Mini!

Nové Mini Cooper SE oficiálně: Tohle je historicky první elektrické Mini!

Potvrzuje to i loňské vypuštění dieselových pohonných jednotek z nabídky. Automobilce se nevyplatilo přepracovávat výběhový model kvůli nové homologaci WLTP a emisní normě EU6d-Temp, a tak se naftových motorů jednoduše zbavila, ačkoli právě tyto varianty významně snižovaly celkové průměrné emise značky, které zase rozhodují o pokutách za letošní rok.

Z této nezáviděníhodné šlamastyky se Mini (do příchodu nástupce) pokouší chytře vybřednout novým čistě elektrickým Cooperem SE vyrobeným tak trochu provizorně na starých základech. Pokud se ptáte, jestli je na tom něco špatně, tak ne nutně. Bez kompromisů to ale nešlo.

TEST BMW i3s: První elektrický hot-hatch?

TEST BMW i3s: První elektrický hot-hatch?

Bateriový miník převzal docela potentní pohonné ústrojí většího BMW i3s, ve srovnání s ním dostal nesrovnatelně lepší cenovku, jenže také významně nižší kapacitu akumulátorů, jelikož v něm zase tolik volného místa nebylo. Vyplatí se za něj nechat u Mini peníze, když stojí o čtyřicet tisíc více než základní John Cooper Works? Pojďme to bez dalších průtahů společně zjistit.

S „respirátory“ a bez Corony

Pokud od elektromobilu očekáváte pokrokový nebo dokonce avantgardní design symbolizující nástup nové doby, elektrický Cooper se vám pod kůži asi nezaryje. Po vizuální stránce je to běžné Mini, jak ho znáte i z našich silnic, akorát s několika drobnými rozdíly.

Nové Mini JCW GP bude mnohem rychlejší než předchůdce. Ring zvládne pod 8 minut

Nové Mini JCW GP bude mnohem rychlejší než předchůdce. Ring zvládne pod 8 minut

Tím hlavním jsou samozřejmě křiklavé emblémy barevně sladěné s krytkami vnějších zpětných zrcátek. Jejich úkolem je deklarovat alternativní formu pohonu a můžete je vnímat buď jako stylizované písmeno „E“ nebo jakousi umělecky ztvárněnou vidlici do zásuvky, přičemž záleží na odstínu lakování, jak výrazně budou na jinak známé karoserii svítit.

Dalším poznávacím znamením elektrifikovaného modelu je poněkud nevzhledně odstávající lesklý šedivý plast, který překrývá otvor pro standardní mřížku chladiče. Je zde samozřejmě proto, že nový motor nepotřebuje dýchat a tvůrci tím mohli nepatrně snížit aerodynamický odpor. A když už jsme u přídě, můžete třikrát hádat, co stejná parta provedla s nasávací štěrbinou na kapotě.

Řídili jsme elektrické Mini Cooper SE. Je tu pár věcí, které byste o něm měli vědět

Řídili jsme elektrické Mini Cooper SE. Je tu pár věcí, které byste o něm měli vědět

Poslední designovou třešinkou Cooperu SE měla být unikátní tříbarevná hliníková kola odkazující na britskou zásuvku, akorát že se automobilce nevědomky povedlo udělat menší faux-pas. V dobré víře je nazvala Corona...

Neznámý autor se logicky nechal inspirovat korónou, tedy samovolným doutnavým výbojem a nikoli malým cizopasným ksindlem. Akorát že žijeme v době maličko vymknuté z kloubů, tak to bohužel nešlo brát na lehkou váhu. Mini raději disky přejmenovalo na Power Spoke, aby v nich citlivější povahy náhodou nespatřily odkaz na virovou pandemii a nestěžovaly si podobně jako někteří zákazníci na chybějící nápisy „pozor, horké“ na kelímcích od kávy.

Elektrické Mini Cooper SE má české ceny. Za styl se platí, pohybuje se kolem milionu

Elektrické Mini Cooper SE má české ceny. Za styl se platí, pohybuje se kolem milionu

Nešťastná covid-kolečka jsou každopádně za příplatek, a jelikož jsem neměl k dispozici vrcholně nakonfigurovaný model, tak se budete muset podívat do některého z okolních odkazů nebo použit google, pokud vás opravdu zajímá, jak vypadají.

My se prozatím můžeme přesunout do interiéru, i když váhám, jestli to má vůbec smysl. Tohle je pořád to samé Mini se všemi dávno známými klady i zápory, takže zde není moc o čem mluvit, abych vás nenudil očividnými fakty. Dva drobné detaily však za zmínku asi stojí.

Tím prvním je startovací anebo v tomto případě vlastně zapínací tlačítko převzaté z hybridního Countrymanu, které svou radioaktivní žlutí ladí s vnějškem, odstínem nabíjecího kabelu i několika málo dalšími interiérovými prvky. Druhým je nový displej na sloupku volantu nahrazující původní analogové budíky.

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Je-li je pro někoho takové řešení opět urážkou jemnocitu, možná by stálo za to zamyslet se nejdříve ještě jednou nad tím, co je pod přední kapotou. Navíc, co si budeme namlouvat. Ani plastová pouzdra, číselníky nebo indexy dřívějších přístrojů nevypadaly jako od Rolexu. Pokud bych si chtěl vážně na něco stěžovat, byla by to spíše horší čitelnost údajů na obrazovce na přímém slunci.

Jako z praku

Pravděpodobně i z důvodu urychlení náběhu výroby elektrického Mini, nepochybně ale hlavně kvůli úsporám nákladů, se technici automobilky nezdržovali vývojem vlastní nové pohonné jednotky. Místo ní vytáhli z koncernového regálu elektromotor pro BMW i3s a udělali dobře.

Mini Countryman prošlo modernizací. Zaujme především stylem a širší výbavou

Mini Countryman prošlo modernizací. Zaujme především stylem a širší výbavou

Kompaktní agregát je schopen vyprodukovat 184 koní a maximální točivý moment 270 newtonmetů, což jsou (pro představu) čísla jen o špetku horší ve srovnání s klasickým benzínovým Cooperem S.

Bateriová verze má pochopitelně zcela jiné projevy a nedá se jednoznačně říci, jestli lepší, nebo horší. Díky specifické charakteristice elektromotoru jsou třeba reakce na „plynový“ pedál, akcelerace z místa i pružné zrychlení do osmdesátky až stovky jedním slovem vynikající. Tady by měl při sprintu zezačátku problém i regulérní Works, navíc  nulovou prodlevou neuměly ohromovat ani staré dobré atmosférické motory bez emisních roubíků.

Od stovky výš, kterou „eS-Éčko“ dosáhne za 7,3 sekundy, začne skoro až zuřivá dravost lehce otupovat a za stotřicítkou i z důvodu ochrany před rychlým vybíjením akumulátorů už mnoho nedostanete. Elektronická chůvička vám to definitivně típne při 150 kilometrech v hodině, když si ale budete hrát na okreskách příliš agresivně a dost dlouho, klidně vám kvůli možnému přehřátí omezí výkon i dříve.

Manhart upravil nejostřejší Mini všech dob. Díky BMW se nemusel moc snažit

Manhart upravil nejostřejší Mini všech dob. Díky BMW se nemusel moc snažit

Vnímaná dynamika a kontinuální zátah jsou každopádně působivé a zejména v městských rychlostech budete mít chvílemi pocit, že pravou nohou šlapete spíše na spínač odpalující dělovou kouli než pedál auta. Tedy až na to, že tady vše probíhá v téměř naprostém tichu.

Říkám „téměř“, protože do třicítky Mini kvůli povinné ochraně chodců připomíná svým umělým elektronickým zvukem služební plavidlo Jamese Kirka a jediné, co lze dělat, je zlehka okořenit tuto mimozemskou árii vysokým kviknutím přismahnutých předních gum. Pak kromě svistu obtékajícího vzduchu, valivého hluku od pneumatik a tichého pískání pohonu neslyšíte nic dalšího.

Mini vylepšilo ostrý Countryman s odznakem JCW. To hlavní zůstává beze změn

Mini vylepšilo ostrý Countryman s odznakem JCW. To hlavní zůstává beze změn

Což je asi i trochu škoda. Jak nemám v běžných autech syntetické „vylepšování“ akustiky rád, tady by mi nevtíravé digitální vrčení virtuálního spalovacího motoru pravděpodobně nevadilo. Obzvlášť potom, co bych měl jistotu, že ho můžu kdykoli vypnout či změnit. Co v Mini Cooper SE naopak nezměníte a nevylepšíte, je jeho dojezd, který je bezesporu jeho největší slabinou.

110 km od reality

Podle oficiálních údajů je kapacita akumulátorů 32,6 kWh, z toho skutečně využitelných je však pouze 28,9 kWh. Mini tvrdí, že v cyklu WLTP vůz zvládne 235 až 270 kilometrů, jenže zároveň udává průměrnou spotřebu 14,8 až 16,8 kWh na 100 km. I kdybychom brali do úvahy tu lepší ze dvou deklarovaných hodnot, pořád to jaksi nesedí a nestačí ani na 200 km.

Nové Mini John Cooper Works GP má 306 koní. Je to nejostřejší model v historii značky

Nové Mini John Cooper Works GP má 306 koní. Je to nejostřejší model v historii značky

Dobře, ve prospěch delšího akčního rádiusu v praxi určitě mluví rekuperace, která je v tomto případě neuvěřitelně účinná. Auto umí po sundání nohy z „plynu“ zpomalovat do té míry, že s trochou cviku, předvídavostí a v plynulém provozu nebudete brzdy prakticky vůbec potřebovat. A pokud se levého pedálu i nedotknete, Mini zcela zastaví.

Chce to tréning, ale po pár kilometrech mi to přišlo celkem intuitivní. Zapomeňte nicméně na to, že byste tímto způsobem „vyrobili“ dojezd na dalších pětatřicet nebo dokonce sedmdesát kilometrů. A potvrzuje to i samotné auto. Ačkoli na palubním počítači svítila průměrná dlouhodobá spotřeba 16,6 kWh na 100 km, což zapadá do udávaného limitu a ani ve skutečnosti to není mnoho, jelikož jde o ekvivalent přibližně 6,4 litru benzínu na 100 km, Mini se mi opakovaně nedařilo nabít na více než 162 km, i když akumulátory hlásily sto procent.

Produkční milník pro Mini. Britská značka už vyrobila 10 milionů aut

Produkční milník pro Mini. Britská značka už vyrobila 10 milionů aut

Jaký je tedy skutečný dojezd? Samozřejmě záleží na pravé noze, těch 160 ale berte jako dosažitelnou realitu (mimochodem, podle americké EPA je to 110 mil, tedy 177 km). Nebo klidně jen 120 kilometrů, když si vás elektrický Cooper omotá okolo prstu. To on moc dobře umí.

Skoro jako na autodráze

Asi jste z výše uvedeného již pochopili, že na rozdíl od BMW i3 se elektromotor v Mini nastěhoval dopředu, a pokud ne, tak bych to tímto rád připomněl. Pro Cooper to s ohledem na jízdní vlastnosti mělo hned několik pozitivních dopadů.

Mini přesune část výroby do Číny. Ulehčí si tak od výroby elektromobilů

Mini přesune část výroby do Číny. Ulehčí si tak od výroby elektromobilů

Předně, zredukovalo se tím zatížení předních poháněných i řízených kol. Následná instalace baterií sice zvýšila hmotnost ve srovnání s benzínovým Cooperem S o nezanedbatelných 165 kg, nicméně větší část se přesunula k zadní nápravě. Výsledkem je sice obézní třídveřové Mini, ale pořád lehký elektromobil vážící 1365 kg.

Druhým důležitým detailem je, že si do své práce nenechali kecat bruselskými úřady alespoň konstruktéři přes podvozky a místo tvrdých žiletek s nízkým valivým odporem použili běžné pneumatiky s normální šířkou. Spojte to s těžištěm sníženým oproti Cooperu S o tři centimetry, tradičně miníkovsky pevným šasi i tužším odpružením a dostanete jeden z nejlépe ovladatelných malých hatchbacků na trhu.

Mini Clubman prošlo modernizací. Kosmetické změny doplňuje bohatší základní výbava

Mini Clubman prošlo modernizací. Kosmetické změny doplňuje bohatší základní výbava

Vtipné navíc je, že systém dávkování síly na jednotlivá kola neubírá výkon. Jednoduše pustí na gumu s lepší trakcí jen tolik točivého momentu, aby pokaždé zůstávala těsně na hranici prokluzu, takže to pak v zatáčkách se zapnutou stabilizací připomíná jízdu se samosvorným diferenciálem. Dokonce do té míry, že SE tahá při prudké akceleraci za volant.

Závěr

Pokud chtěli v Mini postavit elektromobil, který se svými jízdními vlastnostmi vyrovná běžným ostrým benzínovým variantám, pak lze říci, že neuspěli. Podle mě totiž navrhli a vyrobili auto, které se ovládá lépe a je vyváženější než originál. Práh limitu elektrických aut nicméně tvůrci nejenže nepřekročili, ale ani zdaleka nedosáhli.

Projeli jsme Mini po faceliftu. Má ještě vtipnější detaily a skvělý podvozek

Projeli jsme Mini po faceliftu. Má ještě vtipnější detaily a skvělý podvozek

Zásadním handicapem Cooperu SE zůstává jeho omezený dojezd, i když vám budou prodejci nebo někteří zaslepení fanatici do elektrické mobility tvrdit, že průměrnému řidiči 160 kilometrů na den stačí. Samozřejmě stačí, pokud dojíždíte za prací ze satelitu do města nebo se přesouváte z jedné čtvrti do druhé, ať už je vašim cílem cokoli.

Nechci bateriovému Cooperu zbytečně křivdit. Už proto ne, co umí předvést na zakroucených silničkách. Ale i s ohledem na jeho cenu téměř 900 tisíc mám pocit, že tak trochu připomíná kulový blesk. Je rychlý. Ve správných podmínkách dokáže krátce zazářit. Tím ale pro mě jeho pozitiva hasnou.

Mini Cooper SE: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   518.700 Kč (1.5/75 kW One)
Cena s testovaným motorem a výbavou 885.300 Kč (elektro/135 kW Cooper SE)
Cena testovaného vozidla           891.700 Kč (elektro/135 kW Cooper SE S)

Technické údaje: Mini Cooper SE

  • Rok • stupeň výbavy 2020 • S
  • Nejvyšší výkon 135 kW (184 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 7 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 270 Nm při 100 až 1 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 s
  • Nejvyšší rychlost 150 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 1 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 211 l • 731 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 440 kg • 1 770 kg
  • Rozvor náprav 2 495 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 485 mm • 1 485 mm
  • Rozměr pneumatik 195/55 R16
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 845 × 1 727 × 1 432 mm
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
Minitest Honda Civic Type-R GT 2020: Limp Bizkit, komiksy a tanec na hraně

Honda Civic Type-R GT 2020

Honda vylepšila svůj nejostřejší model a vypustila ho mezi lidi ve třech verzích. Vyzkoušeli jsme tu prostřední, která má přinést vyvážený mix mezi sportovním a kultivovaným vozem.

30.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 69 příspěvků
Škoda Slavia mohla být jiná, ale nastala krize. Řídili jsme ji poprvé a asi naposled

Škoda Slavia 1.5 TSI DSG

Naposledy vyráběla Škodovka kabriolet v 60. letech. Že by se tento fakt měl změnit, dávají jasně najevo studenti Středního odborného učiliště Škoda Auto, kteří postavili už sedmý koncept. Počtvrté jde o otevřený vůz, nazvaný Škoda Slavia.

28.  7.  2020 | Michal Dokoupil | 17 příspěvků