Elektrododávka Mercedes zvládala už v roce 1972 bleskovou výměnu baterií

Německá automobilka se snaží v současnosti stanovit standardy pro elektrickou mobilitu budoucnosti. S vývojem vozů, které k provozu nepotřebují ropné palivo, začal ale Mercedes už před desítkami let.
Elektrododávka Mercedes zvládala už v roce 1972 bleskovou výměnu baterií

Mnozí na sedmdesátá léta vzpomínají jako na staré dobré časy, kdy neexistovaly hybridy, a elektrické motory se v autech používaly jen na pohon steračů. Ale už i tehdy Mercedes-Benz začal tvořit standardy pro elektrickou mobilitu budoucnosti.

Před 45 lety, v březnu 1972 na sympoziu Electric Vehicle Study Days odhalila německá automobilka svoji elektrickou dodávku s označením LE 306. Zanedlouho bylo několik prototypů pod sloganem "Mercedes-Benz – eco-friendly thanks to electric drive" použito během Letních olympijských her v Mnichově.

Mercedes začne vyrábět Urban eTruck už tento rok

Mercedes začne vyrábět Urban eTruck už tento rok

Dodávka vznikla ve spolupráci se společností Kiepe a výrobcem baterií Varta. Motor dokázal vyvinout výkon 35 až 55 kW a dosáhnout maximálky 80 km/h. Baterie s kapacitou 22 kWh stačila na dojezd mezi 50 a 100 kilometry. 

Stejně jako moderní hybridní a elektrické vozy dokázal tento Mercedes sbírat energii během brzdění pro pozdější využití. Už tehdy měli důmyslné řešení pro výměnu baterií. Aby se neztrácel čas jejím nabíjením, vybitou baterii vytáhli z boku vozu a na její místo hned nasunuli novou nabitou. Tento úkon netrval déle než normální zastávka na benzínce na dotankování. Samozřejmě se dala dodávka nabíjet také ze sítě. Spíše se ale používal první způsob, aby mohla být co nejrychleji znovu v provozu. 

Mercedes-Benz Vision Van odhaluje budoucnost rozvážky zboží

Mercedes-Benz Vision Van odhaluje budoucnost rozvážky zboží

Tento elektrický experiment pomohl značce při dalším vývoji. V 80. letech vyvinula dva duchovní nástupce dodávky LE 306. V roce 1980 přišel model 307 E, který sloužil jako poštovní dodávka s dojezdem 70 km. Následována byla o osm let později městským vozem 308 E.

Během dalšího desetiletí přišly na trh také elektrické verze modelů Sprinter a Vito s dojezdovou vzdáleností 150 km. Poslední novinkou je elektrická dodávka Vision Van, kterou Mercedes-Benz odhalil minulý rok.   

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků