„V 70. letech minulého století vážilo auto 700 kg. Dnes váží průměrné vozidlo 1300 kg. Zítra bude průměrné auto vážit dvě tuny. Takže spotřebujeme třikrát více zdrojů na poskytnutí stejné služby, jen abychom byli ´zelení´,“ sdělil šéf značky Citroën Vincent Cobée. Zdroj: Citroën

„V 70. letech minulého století vážilo auto 700 kg. Dnes váží průměrné vozidlo 1300 kg. Zítra bude průměrné auto vážit dvě tuny. Takže spotřebujeme třikrát více zdrojů na poskytnutí stejné služby, jen abychom byli ´zelení´,“ sdělil šéf značky Citroën Vincent Cobée. | Zdroj: Citroën

Jedním z důvodů konce SUV má být aerodynamika. „U bateriového elektromobilu je při špatných aerodynamických vlastnostech dopad na dojezd obrovský. V rámci rozdílu mezi dobrou a špatnou aerodynamikou můžete ztratit 50 kilometrů a mezi SUV a sedanem se velmi snadno bavíme o 60/70/80 kilometrech,“ soudí Cobée. Zdroj: Citroën

Jedním z důvodů konce SUV má být aerodynamika. „U bateriového elektromobilu je při špatných aerodynamických vlastnostech dopad na dojezd obrovský. V rámci rozdílu mezi dobrou a špatnou aerodynamikou můžete ztratit 50 kilometrů a mezi SUV a sedanem se velmi snadno bavíme o 60/70/80 kilometrech,“ soudí Cobée. | Zdroj: Citroën

Jít proti trendu SUV již nyní by samozřejmě bylo riskantní, ale jisté náznaky zde již máme – konkrétně u Citroënu jde o modely C4 X a ë-C4 X a C5 X se splývavou zádí, která částečně řeší jíž zmíněný problém s aerodynamikou. Zdroj: Citroën

Jít proti trendu SUV již nyní by samozřejmě bylo riskantní, ale jisté náznaky zde již máme – konkrétně u Citroënu jde o modely C4 X a ë-C4 X a C5 X se splývavou zádí, která částečně řeší jíž zmíněný problém s aerodynamikou. | Zdroj: Citroën

Novinku C5 X označuje Citroën za svou novou vlajkovou loď. Pomyslně by přitom měla zastávat místo původního sedanu a kombi C5. Zdroj: Citroën

Novinku C5 X označuje Citroën za svou novou vlajkovou loď. Pomyslně by přitom měla zastávat místo původního sedanu a kombi C5. | Zdroj: Citroën

C5 X navazuje na designové  směřování nové C4 , používá tedy identický styling přední masky s rozdělenými světlomety, záď ovšem působí mnohem elegantněji a celistvěji. Zdroj: Citroën

C5 X navazuje na designové směřování nové C4, používá tedy identický styling přední masky s rozdělenými světlomety, záď ovšem působí mnohem elegantněji a celistvěji. | Zdroj: Citroën

Ve výsledku tedy přichází velký crossover kombinující vyšší světlou výšku SUV a proporce kombi s nízkou úrovní střechy a splývající, prodlouženou zádí. Není přitom pochyb, že francouzská značka opět hledí na maximální pohodlí uvnitř. Zdroj: Citroën

Ve výsledku tedy přichází velký crossover kombinující vyšší světlou výšku SUV a proporce kombi s nízkou úrovní střechy a splývající, prodlouženou zádí. Není přitom pochyb, že francouzská značka opět hledí na maximální pohodlí uvnitř. | Zdroj: Citroën

S rozvorem 2785 mm nabídne slušný prostor zejména pro cestující vzadu. Na délku měří novinka 4805 mm, široká je 1865 mm a vysoká 1485 mm. Objem kufru čítá 545 litrů, po sklopení zadních sedaček až 1640 litrů. Zdroj: Citroën

S rozvorem 2785 mm nabídne slušný prostor zejména pro cestující vzadu. Na délku měří novinka 4805 mm, široká je 1865 mm a vysoká 1485 mm. Objem kufru čítá 545 litrů, po sklopení zadních sedaček až 1640 litrů. | Zdroj: Citroën

S uvedením C5 X mluví Citroën také o světové premiéře nového systému aktivního odpružení Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými polštáři (Progressive Hydraulic Cushions). Zdroj: Citroën

S uvedením C5 X mluví Citroën také o světové premiéře nového systému aktivního odpružení Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými polštáři (Progressive Hydraulic Cushions). | Zdroj: Citroën

Kromě možnosti trojice různých nastavení aktivního odpružení ale značka po stránce techniky v tuto chvíli nezachází více do detailu. Zdroj: Citroën

Kromě možnosti trojice různých nastavení aktivního odpružení ale značka po stránce techniky v tuto chvíli nezachází více do detailu. | Zdroj: Citroën

Interiér nového modelu se po stránce jednoduchého uspořádání palubní desky také inspiruje menší C4. Na pohodlí pak hledí sedačky Advanced Comfort s masážními funkcemi, vyhříváním a odvětráváním. Zdroj: Citroën

Interiér nového modelu se po stránce jednoduchého uspořádání palubní desky také inspiruje menší C4. Na pohodlí pak hledí sedačky Advanced Comfort s masážními funkcemi, vyhříváním a odvětráváním. | Zdroj: Citroën

Nový 12palcový dotykový infotainment nabízí ovládání přirozeným hlasem, upravitelné widgety podobně jako na tabletu a samozřejmě poslední funkce konektivity. Zdroj: Citroën

Nový 12palcový dotykový infotainment nabízí ovládání přirozeným hlasem, upravitelné widgety podobně jako na tabletu a samozřejmě poslední funkce konektivity. | Zdroj: Citroën

Ve výbavě se dále objevuje velký barevný head-up displej, bezdrátové nabíjení telefonu, ambientní osvětlení nebo čtveřice USB-C konektorů. Zdroj: Citroën

Ve výbavě se dále objevuje velký barevný head-up displej, bezdrátové nabíjení telefonu, ambientní osvětlení nebo čtveřice USB-C konektorů. | Zdroj: Citroën

Nakonec nechybí ani hi-tech armáda asistentů zajišťujících C5 X částečně autonomní řízení 2. úrovně. Zdroj: Citroën

Nakonec nechybí ani hi-tech armáda asistentů zajišťujících C5 X částečně autonomní řízení 2. úrovně. | Zdroj: Citroën

Pod kapotou C5 X najdeme čistě benzinová a plug-in hybridní ústrojí, přičemž s uvedením Citroën schyluje pozornost především na verzi do zásuvky. Zdroj: Citroën

Pod kapotou C5 X najdeme čistě benzinová a plug-in hybridní ústrojí, přičemž s uvedením Citroën schyluje pozornost především na verzi do zásuvky. | Zdroj: Citroën

Verze Plug-in Hybrid zajistí výkon 225 koní (165 kW) v rámci stejného ústrojí, které  už známe z SUV C5 Aircross . Zdroj: Citroën

Verze Plug-in Hybrid zajistí výkon 225 koní (165 kW) v rámci stejného ústrojí, které už známe z SUV C5 Aircross. | Zdroj: Citroën

Benzinová šestnáctistovka zde spolupracuje s elektromotorem a baterií o kapacitě 13,2 kWh. Součástí je osmistupňová automatická převodovka. V čistě elektrickém režimu má C5 X zvládnout ujet přes 50 kilometrů. Zdroj: Citroën

Benzinová šestnáctistovka zde spolupracuje s elektromotorem a baterií o kapacitě 13,2 kWh. Součástí je osmistupňová automatická převodovka. V čistě elektrickém režimu má C5 X zvládnout ujet přes 50 kilometrů. | Zdroj: Citroën

Jedním z důvodů konce SUV má být aerodynamika. „U bateriového elektromobilu je při špatných aerodynamických vlastnostech dopad na dojezd obrovský. V rámci rozdílu mezi dobrou a špatnou aerodynamikou můžete ztratit 50 kilometrů a mezi SUV a sedanem se velmi snadno bavíme o 60/70/80 kilometrech,“ soudí Cobée. Zdroj: Citroën
Jít proti trendu SUV již nyní by samozřejmě bylo riskantní, ale jisté náznaky zde již máme – konkrétně u Citroënu jde o modely C4 X a ë-C4 X a C5 X se splývavou zádí, která částečně řeší jíž zmíněný problém s aerodynamikou. Zdroj: Citroën
Novinku C5 X označuje Citroën za svou novou vlajkovou loď. Pomyslně by přitom měla zastávat místo původního sedanu a kombi C5. Zdroj: Citroën
C5 X navazuje na designové  směřování nové C4 , používá tedy identický styling přední masky s rozdělenými světlomety, záď ovšem působí mnohem elegantněji a celistvěji. Zdroj: Citroën
16
Fotogalerie

Elektroauta ukončí éru SUV, soudí šéf Citroënu. Zkázu jim přinesou hmotnost a aerodynamika

O pohonu aut budoucnosti máme celkem jasno, ale co jejich tvary? Podle výkonného ředitele francouzské automobilky přijdou velké změny.

„Svět SUV končí,“ sdělil magazínu Auto Express CEO značky Citroën Vincent Cobée. Přiznává sice, že současná prodejní čísla tomu zatím nenasvědčují, ale do budoucna mají být změny nevyhnutelné. Jedním z důvodů má být aerodynamika. „U bateriového elektromobilu je při špatných aerodynamických vlastnostech dopad na dojezd obrovský. V rámci rozdílu mezi dobrou a špatnou aerodynamikou můžete ztratit 50 kilometrů a mezi SUV a sedanem se velmi snadno bavíme o 60/70/80 kilometrech,“ soudí.

Problémem by měla být v budoucnosti i hmotnost – špatné aerodynamické vlastnosti se nyní dají léčit většími bateriemi, ale s nimi jsou vozy výrazně těžší, což s sebou přináší i vyšší náklady na výrobu. „V 70. letech minulého století vážilo auto 700 kg. Dnes váží průměrné vozidlo 1300 kg. Zítra bude průměrné auto vážit dvě tuny. Takže spotřebujeme třikrát více zdrojů na poskytnutí stejné služby, jen abychom byli 'zelení',“ sdělil Auto Expressu. Považuje za nesmysl, aby lidé používali auta s obřími bateriemi i ke krátkým cestám, k čemuž má přirovnání k velké turistické krosně, do níž se vejdou věci na několikadenní túru. Tu si také neberete každý den do práce. „Chodíte s tím batohem do kanceláře? Odpověď zní ne. Proč byste tedy jezdili do kanceláře s autem, které má tunovou baterii?,“ ptá se.

Jít proti trendu SUV již nyní by samozřejmě bylo riskantní, ale jisté náznaky zde již máme – konkrétně u Citroënu jde o modely C4 X a ë-C4 X a C5 X se splývavou zádí, která částečně řeší jíž zmíněný problém s aerodynamikou. „Pokud se do roku 2030 budeme držet 'krabicovitých SUV' a zjistíme, že nemají zákazníky, bude to tvrdý pád... Nechcete být poslední, kdo opustí parket,“ říká Cobée. Vnímá i měnící se přístup lidí k SUV. „Pokud žijete ve velkém městě, jestli jste před pěti lety vozil děti velkým SUV, byl jste borec. Když to uděláte dnes, jste 'terorista',“ naráží na vzrůstající nenávist vůči tomuto typu karoserie ze strany klimatických aktivistů. Ti například vloni vypouštěli pneumatiky autům v Brně.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud