Proto se poohlédněte spíše po ní nebo zkuste štěstí s BMW i3.

Proto se poohlédněte spíše po ní nebo zkuste štěstí s BMW i3.

134
Fotogalerie

Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf

Kapitoly článku:


Ovládání také třikrát jinak

Když si sednete za volant, po pár metrech zjistíte, že všechny automobilky zvolily odlišný způsob ovládání. Samozřejmě tu je volant, pedály i různé verze voliče jízdních režimů, liší se ovšem ovládání rekuperace.

BMW prezentuje u své i3 ovládání jedním pedálem. To znamená, že jedete a jakmile uvolníte pedál plynu, auto neprodleně začne rekuperovat a tedy v praktickém provozu také brzdit. Brzdí natolik intenzivně, že vám bude stačit lehká předvídavost a nebudete potřebovat brzdu. Řešení to je zajímavé a asi i jednoduché, ale nutí vás mít pravou nohu neustále na pedálu.

IMG_5077.jpgIMG_5116.jpgIMG_5151.jpgIMG_5086.jpgIMG_5118.jpgIMG_5156.jpg
Každý z těchto elektromobilů jde na věc trochu jinak také po stránce ovládání. BMW i3 sází na jednoduchý displej a volič pod volantem, Golf na klasický přístrojový štít a páku převzatou od DSG, Leaf přijel z poněkud zastaralým digitálním štítem a velmi malým voličem jízdních režimů.

Leaf je v tomto klasikem. Řidič si může zvolit ekologický režim nebo klasický režim jízdy. V tom prvním rekuperuje lehce, v režimu ECO brzdí více. Nejlepší řešení ale nabízí Golf, kde si můžete intenzitu automatického zpomalování auta nastavit v několika stupních. Je to elegantní způsob jak vyjít vstříc všem. A musím podotknout, že mi také nejvíce vyhovuje klasická páka, kterou známe z převodovek DSG. Prostě proto, že je velká a manipulace je tak maximálně snadná.

Když už jsme nakousli téma režimů jízdy, řekněme si o nich něco podrobnějšího. Leaf vám nabídne pouze dva zmíněné režimy. Kromě intenzity rekuperace se také mění dostupný výkon. V režimu Eco ho dostanete až když je pedál plynu úplně na podlaze.

BMW dává na výběr z více nastavení. Kromě klasického Comfort můžete sáhnout také po Eco a Eco+. Eco omezí reakce na plyn a klimatizaci, „plus“ vypne klimatizaci úplně a rychlost omezí na 90 km/h. Ať si nastavíte cokoliv, po vypnutí motoru a opětovném „nastartování“ se vše přepne do režimu Comfort. Elektrický Golf pak nabízí v podstatě to samé. Taktéž můžete vybírat mezi dvojicí ekologických režimů.

IMG_5088.jpgIMG_5089.jpgIMG_5091.jpgIMG_5125.jpgIMG_5126.jpgIMG_5127.jpg

Jízda: základní data

Jízdně jednoznačně nejzajímavějším z této trojice by mělo podle tabulek být BMW. To je totiž suverénně nejvýkonnější a nejrychlejší. Zatímco Volkswagen i Nissan si musí vystačit s výkonem 85 kW (115 k), respektive 80 kW (109 k), BMW nabídne rovnou 125 kW (170 k) a to už je sakra znatelný rozdíl. 

Nicméně především Golf vám subjektivně pomalejší připadat nebude. Důvod můžeme hledat u maximálního točivého momentu. BMW se prezentuje hodnotou 250 Nm, Golf má své maximum o 20 Nm vyšší. Nakonec i Leaf se svými 254 Nm nabízí více než BMW. Přesná čísla opět najdete v tabulce. 

Každému je ale asi dopředu jasné, že v této kategorii nehraje prim rychlost, ale dojezd. Je zajímavé, že podle oficiálních tabulek ujede nejméně elektrický Golf (190 km), zatímco oba soupeři mají zvládnout až 200 km. Realita se ukázala být přesně opačná. 

Vůz BMW i3 VW e-Golf Nissan Leaf
Maximální výkon 125 kW /170 k 85 kW / 115 k 80 kW / 109 k
Maximální točivý moment 250 Nm 270 Nm 254 Nm
Zrychlení z nuly na 100 km/h 7,2 s 10,4 s  11,5 s
Maximální rychost 150 km/h 140 km/h 150 km/h
Maximální dojezd až 200 km až 190 km až 199 km

Jak je to s tím dojezdem?

O dojezdu toho automobilky v kontextu elektromobilů napovídají vždy více než dost. Hranice dvou stovek kilometrů je u běžných elektromobilů stále ještě nedostupná, přestože někteří prezentují čísla velmi blízká této vzdálenosti. Jenže jaká je praxe? Vzali jsme všechna tři auta na stejnou trasu s jednoduchým cílem. Pojedeme, dokud se nevybijí. Tedy dokud se nezastaví.

Vyrazili jsme z pražských Nových Butovic na letiště Dlouhá Lhota do našeho oblíbeného areálu společnosti Max Cars. První část tedy vedla po dálnici, na letišti jako takovém jsme během focení najeli přibližně čtyři kilometry a pak se stejnou cestou zase vrátili zpět.

Dobíjení

Všichni tři soupeři používají lithium-iontové
baterie, které lze samozřejmě dobíjet z běžné
domácí zásuvky.BMW udává jako dobu nabíjení
osm hodin, ta se ovšem vztahuje na 80 % kapacity.
Leaf slibuje deset hodin při dobíjení z domácí zásuvky
a u e-Golfu bude tento proces trvat třináct hodin.
Všechny automobilky nabízejí také instalaci 
tzv. wallboxu, tedy domácí nabíječky, která dobu
potřebnou k dobití zkrátí. U BMW na 6 hodin,
u Nissanu na osm hodin a u Volkswagenu také
na osm hodin.

Po cestě tam jsme jeli na dálnici rychlostí 100 km/h, zpět už jsme se vraceli pěkně spořádaně ekologicky ustálenými 85 km/h. Když jsme vyráželi, všechna auta byla vytažena ze zásuvky se stoprocentně nabitými akumulátory. Na začátku BMW ukazovalo dojezd 130 km, Golf sliboval dokonce 195 km, Leaf si věřil na 160 km. Z naší trojice je nejupřímnější (rozuměj nejpřesnější) BMW. Stačilo velmi málo a v Leafu spadl údaj o dojezdu o čtyřicet kilometrů, to samé se stalo také u Volkswagenu. Pro úplnost dodejme, že jsme jeli se zapnutou klimatizací. Nebudeme se přece v autě potit.

IMG_5182.jpgIMG_5214.jpg
Kdo bude jako první potřebovat dobít baterie? A kdo dojede nejdále? Překvapení nečekejte. 

Cesta do Dlouhé Lhoty po silnici číslo R4 měří 57 kilometrů. Bylo tedy jasné, že to budeme mít s dojezdem tak akorát. Po příjezdu na letiště spadl dojezd u Volkswagenu na 98 km, u BMW na 71 km a Leaf ukazoval 65 km. Právě Nissan se prezentoval jako auto, se kterým bude návrat nejvíc adrenalinovou záležitostí a byl to právě Leaf, kvůli kterému jsme se nakonec vraceli zpět nižší rychlostí.

Alespoň se ovšem ukázalo, jak moc ovlivňuje u elektrických aut rychlost vybíjení baterií. Protože při rychlosti 85 km/h dojezd neubýval zdaleka tak rychle. Po návratu na Nové Butovice tak Leaf ukazoval ještě šestnáct kilometrů, BMW slibovalo 28 kilometrů a Golf nabízel 48 km. Nastala část, na kterou jsem se docela těšil: Totální vybíjení. 

IMG_5201.jpgIMG_5202.jpg

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud