21
Fotogalerie

Elektrický Seat do města mohlo být krásné kupé. S výkonem Škody Favorit a malou baterií

V dřevních dobách elektromobility hrál design prim oproti dostupné technice. Takto si Španělé kdysi vysnili auto do města.

Před téměř 14 lety představoval Seat svou vizi elektromobilu do města – první koncept IBE měl stříbrnou barvu a ukázal ho na jarním autosalonu v Ženevě, druhá verze v rudé se představila na podzim v Paříži.

Pamětníci vzpomenou, že vůz obsahoval na svou dobu celkem exotická technická řešení, například výhradně LED světla s motivem písmene V, které se v pozměněné podobě propsalo i do aktuálních vozidel v mnoha prvcích. Máme zde také prolisy ve dveřích, dynamicky tvarovaná vnější zpětná zrcátka, velmi pěkný profil střechy a malé převisy, podpořené velkými koly.

Když špetku zašilháme, koncept dal směr trojkovému a částečně i čtyřkovému Leonu – stačí se podívat na lomené linie předních i zadních světel či proporce obecně. Španělský švihák vypadal ve svých posledních dvou generacích vždy výborně (alespoň zvenčí) a právě studie IBE mu udala obecný styl, jehož prvky se později přesunuly i na Atecu, Tarraco a také modely Cupra, včetně těch „samostatných“ typu Formentoru, Bornu nebo chystaného Tavascanu. Po elektro-technické stránce ale koncept působí ze současného hlediska poněkud směšně, posuďte sami.

Trvalý výkon elektromotoru měl být 50 kW, tedy zhruba na úrovni Škody Favorit 136, ten maximální pak na 75 kW s 200 Nm točivého momentu. Zrychlení na 100 km/h mělo údajně zabrat 9,4 sekundy, to vše při hmotnosti přesně jedné tuny – pro srovnání, elektrický Seat Mii (klon Volkswagenu Up!) vážil 1235 kg a na 100 km/h se rozjel za 12,3 sekundy.

Seat IBE měl baterii o kapacitě 18 kWh, což mělo dle oficiální tiskové zprávy poskytnout „dostatečný dojezd pro městskou mobilitu“ bez konkrétních kilometrů. Což je pěkný eufemismus pro „nic moc,“ nemluvě o absenci specifikací nabíjení, ale pamatujme, že v roce 2010 byla elektromobilita skutečně v plenkách a po Seatu IBE nám zůstal alespoň povedený design, který značka společně se stále dominantnější Cuprou používá dodnes.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud