Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

O přeplňování elektrickou energií se hovoří již delší dobu. Toto řešení může přinést další citelné úspory paliva. Ale nejen to.
Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Již několikrát jsme vás informovali o tom, že specializvané firmy horečně pracují na dmychadlech poháněných elektromotory. Zatímco dosud byla přeplňovací dmychadla používána prakticky především s ohledem na zvyšování výkonu a točivého momentu, nové kompaktní jednotky by měly přispět především k zvýšení účinnosti spalovacího procesu a snížení spotřeby a emisí.

Použití elektrického pohonu namísto turbíny ve výfukovém potrubí či řemenu může citelně snížit mechanické odpory, zrychlit odezvu na pokyny řidiče a optimalizovat tlakové poměry v sání. Nová generace elektrických dmychadel tak přináší další možnosti zvláště pro současné hybridní soustavy využívající elektrické energie uchovávané v akumulátorech. Přesvědčit nás o tom chce například britská společnost Controlled Power Technologies (CPT), která již vloni představila elektrický systém určený pro motory s malým objemem válců. Svoji technologii pojmenovala Variable Torque Enhancement System (VTES) a již v zimě tvrdila, že je připravena pro sériovou výrobu a masové zavedení v osobních automobilech.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní CPT spojila své úsilí s německou motorárnou AVL List GmbH a společně představili svou první kompletní pohonnou jednotku. Jedná se o zážehový motor, jenž při objemu 2,0 l vykazuje hodnoty spotřeby a emisí srvonatelné s podobně výkonným dieselem ze špice dnešního vývoje. Do Volkswagenu Passat vestavěný pokusný motor tak dosahuje výkonu 197 koní (147 kW) a točivého momentu 400 Nm a vykazuje emise CO2 ve výši 159 g/km. Pro porovnání, Passat poháněný sériovou jendotkou 2,0 TFSI se shodným výkonem produkuje 194 g/km. Průměrnou spotřebu CPT zatím nezveřejnila, dle emisí CO2 je ale zjevné, že bude výrazně nižší než u Passatu 2,0 TDI (6,6 litru nafty na 100 km), u něhož emise CO2 činí 173 g/km. Pokrokem na každý pád je, že tento motor již jezdí v běžném autě.

Společnost CPT nedávno podepsala dohodu s firmou Switched Reluctance Drives Limited o vývoji moderních motorů, jenž má začít ještě koncem letošního roku, ale zatím se neví, zda budou disponovat elektricky poháněnými dmychadly. Proto je zatím ve hvězdách, kdy si takto vybavenou jednotku budeme moci objednat do svého vozu. Každopádně se jedná o zajímavý prvek, jenž by mohl výrobcům automobilů pomoci splnit náročné emisní požadavky připravované pro následující roky a přitom neslevit z vysokých měrných i absolutních výkonů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Elektrické turbo v praxi
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků