Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

O přeplňování elektrickou energií se hovoří již delší dobu. Toto řešení může přinést další citelné úspory paliva. Ale nejen to.
Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Již několikrát jsme vás informovali o tom, že specializvané firmy horečně pracují na dmychadlech poháněných elektromotory. Zatímco dosud byla přeplňovací dmychadla používána prakticky především s ohledem na zvyšování výkonu a točivého momentu, nové kompaktní jednotky by měly přispět především k zvýšení účinnosti spalovacího procesu a snížení spotřeby a emisí.

Použití elektrického pohonu namísto turbíny ve výfukovém potrubí či řemenu může citelně snížit mechanické odpory, zrychlit odezvu na pokyny řidiče a optimalizovat tlakové poměry v sání. Nová generace elektrických dmychadel tak přináší další možnosti zvláště pro současné hybridní soustavy využívající elektrické energie uchovávané v akumulátorech. Přesvědčit nás o tom chce například britská společnost Controlled Power Technologies (CPT), která již vloni představila elektrický systém určený pro motory s malým objemem válců. Svoji technologii pojmenovala Variable Torque Enhancement System (VTES) a již v zimě tvrdila, že je připravena pro sériovou výrobu a masové zavedení v osobních automobilech.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní CPT spojila své úsilí s německou motorárnou AVL List GmbH a společně představili svou první kompletní pohonnou jednotku. Jedná se o zážehový motor, jenž při objemu 2,0 l vykazuje hodnoty spotřeby a emisí srvonatelné s podobně výkonným dieselem ze špice dnešního vývoje. Do Volkswagenu Passat vestavěný pokusný motor tak dosahuje výkonu 197 koní (147 kW) a točivého momentu 400 Nm a vykazuje emise CO2 ve výši 159 g/km. Pro porovnání, Passat poháněný sériovou jendotkou 2,0 TFSI se shodným výkonem produkuje 194 g/km. Průměrnou spotřebu CPT zatím nezveřejnila, dle emisí CO2 je ale zjevné, že bude výrazně nižší než u Passatu 2,0 TDI (6,6 litru nafty na 100 km), u něhož emise CO2 činí 173 g/km. Pokrokem na každý pád je, že tento motor již jezdí v běžném autě.

Společnost CPT nedávno podepsala dohodu s firmou Switched Reluctance Drives Limited o vývoji moderních motorů, jenž má začít ještě koncem letošního roku, ale zatím se neví, zda budou disponovat elektricky poháněnými dmychadly. Proto je zatím ve hvězdách, kdy si takto vybavenou jednotku budeme moci objednat do svého vozu. Každopádně se jedná o zajímavý prvek, jenž by mohl výrobcům automobilů pomoci splnit náročné emisní požadavky připravované pro následující roky a přitom neslevit z vysokých měrných i absolutních výkonů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Elektrické turbo v praxi
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 8 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků