Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

O přeplňování elektrickou energií se hovoří již delší dobu. Toto řešení může přinést další citelné úspory paliva. Ale nejen to.
Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Již několikrát jsme vás informovali o tom, že specializvané firmy horečně pracují na dmychadlech poháněných elektromotory. Zatímco dosud byla přeplňovací dmychadla používána prakticky především s ohledem na zvyšování výkonu a točivého momentu, nové kompaktní jednotky by měly přispět především k zvýšení účinnosti spalovacího procesu a snížení spotřeby a emisí.

Použití elektrického pohonu namísto turbíny ve výfukovém potrubí či řemenu může citelně snížit mechanické odpory, zrychlit odezvu na pokyny řidiče a optimalizovat tlakové poměry v sání. Nová generace elektrických dmychadel tak přináší další možnosti zvláště pro současné hybridní soustavy využívající elektrické energie uchovávané v akumulátorech. Přesvědčit nás o tom chce například britská společnost Controlled Power Technologies (CPT), která již vloni představila elektrický systém určený pro motory s malým objemem válců. Svoji technologii pojmenovala Variable Torque Enhancement System (VTES) a již v zimě tvrdila, že je připravena pro sériovou výrobu a masové zavedení v osobních automobilech.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní CPT spojila své úsilí s německou motorárnou AVL List GmbH a společně představili svou první kompletní pohonnou jednotku. Jedná se o zážehový motor, jenž při objemu 2,0 l vykazuje hodnoty spotřeby a emisí srvonatelné s podobně výkonným dieselem ze špice dnešního vývoje. Do Volkswagenu Passat vestavěný pokusný motor tak dosahuje výkonu 197 koní (147 kW) a točivého momentu 400 Nm a vykazuje emise CO2 ve výši 159 g/km. Pro porovnání, Passat poháněný sériovou jendotkou 2,0 TFSI se shodným výkonem produkuje 194 g/km. Průměrnou spotřebu CPT zatím nezveřejnila, dle emisí CO2 je ale zjevné, že bude výrazně nižší než u Passatu 2,0 TDI (6,6 litru nafty na 100 km), u něhož emise CO2 činí 173 g/km. Pokrokem na každý pád je, že tento motor již jezdí v běžném autě.

Společnost CPT nedávno podepsala dohodu s firmou Switched Reluctance Drives Limited o vývoji moderních motorů, jenž má začít ještě koncem letošního roku, ale zatím se neví, zda budou disponovat elektricky poháněnými dmychadly. Proto je zatím ve hvězdách, kdy si takto vybavenou jednotku budeme moci objednat do svého vozu. Každopádně se jedná o zajímavý prvek, jenž by mohl výrobcům automobilů pomoci splnit náročné emisní požadavky připravované pro následující roky a přitom neslevit z vysokých měrných i absolutních výkonů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Elektrické turbo v praxi

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 235 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Peugeot 5008 nabídne až luxusní atmosféru, na rodinu ale nezapomíná

Peugeot 5008 GT

Naší recenzí prošel Peugeot 5008 GT, který má splňovat všechny potřeby i větších rodin

dnes | Milan Lažanský | 13 příspěvků
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků