Formule E to ukázala jasně. Na elektrické monoposty ještě široká veřejnost není tak úplně připravena. Jak se tedy s masivní elektrifikací hodlá poprat F1?
S masivním nástupem elektrifikace se pozornost veřejnosti upírá i k motorsportu. V řadě soutěží se přechází na hybridní pohony a elektromobily už mají vlastní šampionáty. EV formule nicméně moc fanoušků nemají, což dává jasný impuls organizátorům královny motorsportu, Formule 1.
FIA tak nyní přináší nové informace, jak plánuje zachovat tento sport provozuschopný i v následujících letech. Již v loňském roce jsme se dozvěděli, že monoposty budou v příští sezóně tankovat palivo E10 s deseti procenty biosložky. To ale dlouhodobě udržitelné nebude. FIA se zároveň očividně chce vyhnout plně elektrickým formulím, dokud je to možné.
Jak tedy docílit karbonové neutrality, kterou F1 přislíbila do roku 2030? Na další krok dojde v roce 2025, kdy budou motory používat syntetická paliva. Aktuálně se tak vedení spojuje s výrobci a energetickými společnostmi, aby společně dovedli k dokonalosti masovou výrobu ekologického paliva.
Ekologický má být nejen provoz motoru uvnitř monopostu, ale i samotná výroba paliva. Tímto krokem se mají snížit celkové emise F1 o 65 procent. K dosažení bezemisního provozu celého cirkusu pak budou později učiněny ještě další kroky.
Současné motory by k chodu na syntetické palivo neměly potřebovat žádné dodatečné úpravy. Na stejné palivo by pak měly jezdit i doprovodné vozy, aby si organizátoři pokryli i bezemisní logistiku. Jestlipak se poté zakážou jezdcům F1 tryskáče?
Galerie doplněna o řádění monopostu Renault v Česku a na Slovensku.