Příchod elektromobilu značky Dacia byl nevyhnutelný a mimo to už dlouho očekávaný. Koncept Spring se měl původně ukázat během letošního autosalonu v Ženevě a soudě podle tvarů měl být velice blízký sériovému provedení. Nebylo ani moc co řešit. Spring vychází z Renaultu City K-ZE prodávaného od loňska v Číně, připravit jeho evropskou verzi tedy nemuselo být tak těžké. Výsledkem je auto, které chce způsobit stejnou revoluci, jako model Logan v roce 2004 – chce být dostupný naprosto všem.
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!
Dacia Spring v sériovém provedení se oficiálně představila teprve před pár desítkami minut během události Renault eWays, věnované elektrické mobilitě. Dorazí ve třech verzích: jako městský vůz pro soukromníky, v užitkovém provedení Cargo a ve verzi určené pro sdílenou městskou mobilitu. Objednávky budou přijímány už od začátku příštího roku, přičemž nabídka má být velice jednoduchá: tři verze a dvě výbavy.
Vůz na délku měří 3734 mm, je 1770 mm široký, na výšku má 1516 mm a rozvor náprav činí 2423 mm. Karoserie je obehnaná ochrannými plasty ve stylu SUV, zajímavá je i světlá výška 150 mm u nenaloženého vozu. Chybět nebudou parkovací senzory, parkovací asistent (volitelně) či kamera. Vše pro rychlé proplétání městskou džunglí. S průměrem otáčení 9,6 metru se navíc spring otočí takříkajíc na pětníku.
Takto si Dacia představuje nejlevnější elektromobil pro Evropu. Vypadá skvěle!
Zvenku je spring malinký, uvnitř by ale měl nabídnout rekordní prostor. Je určen pro čtyři cestující a jeho zavazadelník má objem 280 litrů bez ohledu na to, zda máte rezervní kolo, nebo ne. Po sklopení zadních opěradel vznikne prostor o objemu zhruba 600 litrů, užitková verze nabídne dokonce až 800 litrů a nosnost 325 kg.
Bavíme se o nejdostupnějším elektromobilu v Evropě. Cena by se měla pohybovat okolo 10.000 eur (konkrétní částku výrobce zatím neuvedl), výbava však není ošizená. V základu dostanete šest airbagů, systém nouzového brzdění, elektrický posilovač řízení, elektricky stahovaná boční okna či centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Vůz podporuje Apple CarPlay a Android Auto, může mít hlasové ovládání, 7palcový dotykový displej s navigací, digitální příjem rádia a bluetooth. Přesvědčivá je i 3letá záruka s omezením na 100.000 km, záruka na baterii je 8 let či 120.000 km.
Nová Dacia Logan oficiálně: Má obří kufr, litrové turbo s CVT a chytrou konektivitu
Pohon má na starosti elektromotor o výkonu 33 kW, který čerpá energii z 26,8kWh Li-ion akumulátoru. Maximální rychlosti je 125 km/h a jednostupňová převodovka se ovládá kolečkem s polohami D, N a R. Vůz podporuje nabíjení z běžné domácí zásuvky, wallboxu, a dokonce i DC nabíjení s výkonem až 30 kW. Při 230 V nabijete baterii na 100 % asi za 14 hodin, s 3,7kW wallboxem jste na stovce za 8,5 hodiny a při 7,4 kW zvládnete totéž za 5 hodin. DC nabíjení na 80% kapacitu zabere asi hodinu. Dojezd na jedno nabití činí až 225 km (WLTP), v cyklu WLTP City je to až 295 km.
Výrobce nabídne i aplikaci My Dacia, díky níž budete moci v reálním čase sledovat stav baterie a zbývající dojezd, na dálku můžete ovládat klimatizaci, zapnout či vypnout nabíjení, je-li vůz připojen k nabíječce, a je možné jej i lokalizovat. Dacia Spring bude extrémně levný elektromobil, nabídne však vlastně vše, co můžete ve městě potřebovat.