Ekologové otáčejí: „ekologická” paliva už moc nechtějí

Ekologové otáčejí: „ekologická” paliva už moc nechtějí

Svět umí být zvláštní. Na jedné straně stojí ekologové, kteří se všemožně snaží, aby paliva automobilů obsahovala co nejvíce bio složky. Na straně druhé stojí ekologové, kteří jsou proti tomuto opatření. Ale nepředbíhejme.

Není to tak dávno, co Evropská Komise přinutila výrobce paliv přimíchávat do benzínu a nafty biolíh. Do roku 2020 měl podíl bio složky tvořit až deset procent objemu prodaného paliva, což se mělo blahodárně odrazit na snížení emisí skleníkového plynu CO2. Jenže tento projekt, který kritizovalo mnoho odborníků, dostává najednou trhliny.

Již před spuštěním tohoto velkého projektu upozorňovali mnozí, že zemědělci přejdou z klasického zemědělství na pěstování rostlin vhodných pro výrobců biopaliv a to z prostého důvodu - peníze. Z jednoho hektaru půdy totiž při pěstování biopalivových rostlin získají více, než při chovu zvířat, případně pěstování konzumních a krmných rostlin.

Velký boom pak znamená, že se v celé Evropě výrazně zvyšují ceny potravin, protože plochy osazené pro potravinovou produkci se výrazně snížily a Evropa jednoduše nemá další volné plochy pro pěstování technických plodin.

Druhým negativem, na který se přišlo až nyní, je skutečnost, že technické rostliny a jejich pěstování ničí postupně krajinu jako takovou a to z důvodu jdlouhodobého monokulturního pěstování.

Je zajímavé, že Evropská komise a ekologové, kteří tento projekt prosadili najednou otočili a přiznávají, že bio složky v palivech nejsou možná tím pravým. Objevuje se navíc další argument, že celkový přínos pro životní prostředí je spíše negativní než pozitivní, jelikož palivo s příměsí bio složky sice vyprodukuje méně CO2, ale při pěstování a zpracování, které je energeticky velmi náročně se zřejmě vyprodukuje více CO2, než kolik se nakonec ušetří.

Dobrou zprávou je, že i samotná EK přiznala, že prosadit nyní změnu, která by vedla např. k tomu, že by se bio složka do paliva nemusela přidávat, nebude jednoduchá, jelikož mnoho firem investovalo miliony eur do výstavby zpracovávatelských závodů a tyto investice by nyní přišly vniveč.

Ukazuje se tak, že celý tento humbuk pár ekologů a krátkozrakých lidí byla jen bublina, která používala smyšlené argumenty a studie, které se jaksi ukazují jako neplatné.

A jak to již v Evropě bývá, zavede se opatření, u kterého se ukáže, že přínos je buď nulový, nebo negativní, ale protože zájmové skupiny již investovaly, nelze dané rozhodnutí vzít zpět.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků