Ekologové otáčejí: „ekologická” paliva už moc nechtějí

Svět umí být zvláštní. Na jedné straně stojí ekologové, kteří se všemožně snaží, aby paliva automobilů obsahovala co nejvíce bio složky. Na straně druhé stojí ekologové, kteří jsou proti tomuto opatření. Ale nepředbíhejme.

Není to tak dávno, co Evropská Komise přinutila výrobce paliv přimíchávat do benzínu a nafty biolíh. Do roku 2020 měl podíl bio složky tvořit až deset procent objemu prodaného paliva, což se mělo blahodárně odrazit na snížení emisí skleníkového plynu CO2. Jenže tento projekt, který kritizovalo mnoho odborníků, dostává najednou trhliny.

Již před spuštěním tohoto velkého projektu upozorňovali mnozí, že zemědělci přejdou z klasického zemědělství na pěstování rostlin vhodných pro výrobců biopaliv a to z prostého důvodu - peníze. Z jednoho hektaru půdy totiž při pěstování biopalivových rostlin získají více, než při chovu zvířat, případně pěstování konzumních a krmných rostlin.

Velký boom pak znamená, že se v celé Evropě výrazně zvyšují ceny potravin, protože plochy osazené pro potravinovou produkci se výrazně snížily a Evropa jednoduše nemá další volné plochy pro pěstování technických plodin.

Druhým negativem, na který se přišlo až nyní, je skutečnost, že technické rostliny a jejich pěstování ničí postupně krajinu jako takovou a to z důvodu jdlouhodobého monokulturního pěstování.

Je zajímavé, že Evropská komise a ekologové, kteří tento projekt prosadili najednou otočili a přiznávají, že bio složky v palivech nejsou možná tím pravým. Objevuje se navíc další argument, že celkový přínos pro životní prostředí je spíše negativní než pozitivní, jelikož palivo s příměsí bio složky sice vyprodukuje méně CO2, ale při pěstování a zpracování, které je energeticky velmi náročně se zřejmě vyprodukuje více CO2, než kolik se nakonec ušetří.

Dobrou zprávou je, že i samotná EK přiznala, že prosadit nyní změnu, která by vedla např. k tomu, že by se bio složka do paliva nemusela přidávat, nebude jednoduchá, jelikož mnoho firem investovalo miliony eur do výstavby zpracovávatelských závodů a tyto investice by nyní přišly vniveč.

Ukazuje se tak, že celý tento humbuk pár ekologů a krátkozrakých lidí byla jen bublina, která používala smyšlené argumenty a studie, které se jaksi ukazují jako neplatné.

A jak to již v Evropě bývá, zavede se opatření, u kterého se ukáže, že přínos je buď nulový, nebo negativní, ale protože zájmové skupiny již investovaly, nelze dané rozhodnutí vzít zpět.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků