Ekologočití aktivisté mohou legálně vypouštět vzduch z pneu velkých čtyřkolek

Pokud by se čeští ekologové chtěli jít inspirovat do nějaké evropské země, pak by jistě měli navštívit Belgii. Tamní "ochránci přírody" patří mezi nejtvrdší jádro ekologů. Jednou z jejich činností je boj proti vozům SUV a vozům s náhonem na všechna kola.

Zhruba od podzimu mají majitelé těchto vozů v Bruselu, ale i jiných městech velké problémy. Pokud totiž nechají přes noc svůj vůz zaparkovaný venku, ráno zjistí, že jim někdo vypustil vzduch z pneumatik. Tímto bojem chtějí radikální ochránci přírody přinutit tyto majitele, aby vyměnili své vozy za menší, které nebudou takovou zátěží pro životní prostředí. Hnutí Flagadas (dle ptačího kresleného hrdiny, který vyhání z lesa vetřelce) totiž mají za to, že tyto vozy příliš znečišťují ovzduší, zabírají mnoho místa a svou konstrukcí ohrožují lidi a menší auta.

Přestože by se mohlo zdát, že vypouštění pneumatik by mohlo být chápáno jako přestupek, před pár dny jim jejich činnost posvětila samotná vláda, která jim dala za pravdu. Navíc i ministryně spravedlnosti prohlásila, že vypouštění vzduchu z pneu není zločinem, protože nedochází k poškozování majetku a auto lze nadále používat.

Celým případem a posouzením zákonnosti takového jednání se budou nyní zabývat soudci, kteří musí jasně říci, zda vypouštění vzduchu z pneu je přestupkem, trestným činem, nebo legální formou protestu. Na jedné straně stojí aktivisté, kteří prohlašují, že vzduch je zadarmo, a tak nemůže vzniknout žádná škoda, na druhé straně jsou právníci poškozených, kteří poukazují, že majitel takového auta musí po vypuštění pneu volat firmu, jenž mu na místě doplní vzduch, nebo musí volat odtahovou službu, aby vůz odvezli ke kompresoru. Tím vznikají následné náklady a navíc majitelé vozů mohou žalovat "ekology" za ušlý zisk.

Do rozhodnutí soudu, které může trvat i několik měsíců, bude vypouštění pneu v Belgii legální. Možná by stačilo, kdyby zmínění aktivisté vypustili vzduch z pneu ministryni spravedlnosti, nebo třeba manželce předsedovi Evropské komise, které vlastní vozy SUV s náhonem na všechna kola.
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků