Ekologie ála Volkswagen: filtr pevných částic pro TDI

Ekologie ála Volkswagen: filtr pevných částic pro TDI

Poznámka redakce: O filtrech pevných částic v motorech TDI jsme psali už dříve, nyní jen zveřejněné informace doplňujeme kompletním zněním tiskové zprávy. Ta upřesňuje informace ohledně přidávání aditiva; mylně jsme totiž uvedli, že filtr pracuje bez něj.


V posledním období se Volkswagen zaměřil především na čistotu svých vznětových motorů TDI a některé z nich vybavuje filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter). Na rozdíl od většiny konkurence ale Volkswagen postupuje náročnou cestou: Nejprve zlepšit vlastní proces spalování natolik, aby motory samy o sobě plnily emisní limity normy Euro 4 a teprve poté přidat filtr DPF, který ještě umocní ekologickou čistotu pohonných jednotek.

Většina motorů TDI Volkswagen dnes již tedy vyhovuje emisním limitům normy Euro 4, dva z nich – čtyřválec 2.0 TDI a šestiválec 3.0 V6 TDI – budou nyní v modelech Passat Variant (2.0 TDI) a Touareg, resp. Phaeton (3.0 V6 TDI) standardně vybavovány částicovým filtrem.

Čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 100 kW/136 k je vybavený technologií přímého vstřikování „čerpadlo-tryska“ v kombinaci se čtyřventilovou technologií.  Volkswagen Passat Variant s ním dosahuje max. rychlosti 205 km/h a průměrná spotřeba činí 6,4 l/100 km.

Novinkou luxusních limuzín Volkswagen Phaeton je šestiválcový turbodiesel 3.0 V6 TDI s piezoelektrickými vstřikovači o výkonu 165 kW/225 k vybavený filtrem DPF. Phaeton 3.0 V6 TDI je jednou z mála limuzín své kategorie, která plní emisní limity normy Euro 4. Tento model, vybavený šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a pohonem všech kol 4Motion, dosahuje rychlosti až 234 km/h, z 0 na 100 km/h zrychluje za 8,8 s a přitom v průměru spotřebuje jen 9,6 l nafty na 100 km jízdy.

Motor 3.0 V6 TDI/165 kW standardně doplněný o filtr DPF se nově objeví také v populárních modelech Touareg, kde je propojený se šestistupňovou automatickou převodovkou. Později bude také se šestistupňovou manuální převodovkou. Maximální rychlost tohoto modelu potom činí 201 km/h, resp. 203 km/h, průměrná spotřeba 10,9 l/100 km, resp. 10,6 l/100 km.

Cena modelu Passat Variant 2.0 TDI s manuální převodovkou začíná od 820 200 Kč, model Touareg 3.0 V6 TDI s automatickou převodovkou se prodává od 1 690 400 Kč a cena luxusní limuzíny Phaeton 3.0 V6 TDI 4Motion s automatickou převodovkou začíná na 1 917 200 Kč.

DPF filtr pro model Passat 2.0 TDI

Nejvýkonnější vznětový čtyřválec v modelové řadě Passat, který oslňuje točivým momentem až 335 Nm při otáčkách 1900 min–1, je standardně vybaven filtrem DPF pracujícím s podporou aditiv v palivu. Pevné částečky, zachycené filtrem DPF, procházejí při teplotě asi 500 oC procesem oxidace, což zabraňuje zanášení filtru, který tak průběžně regeneruje. V zájmu dokonalé regenerace se do paliva přidává aditivium na metalické bázi, které zaručí efektivní oxidaci za poměrně nízkých teplot. Aditivum zároveň snižuje množství vznikajících sazí, čímž se prodlužuje životnost celého systému.

DPF filtr pro modely Touareg a Phaeton 3.0 V6 TDI

Částicový filtr DPF vznětových motorů ve vozech Touareg a Phaeton 3.0 V6 TDI pracuje bez jakýchkoli aditiv, zachycuje na povrchu své vnitřní členité struktury nejjemnější pevné nečistoty ve výfukových plynech. Pokud je již aktivní povrch filtru příliš znečištěný zachycenými nečistotami, dochází k jejich odstranění při katalytickém spalování za vyšších teplot, při kterém se mění na kysličník uhličitý CO2. K tzv. pasivní regeneraci filtru DPF dochází především při jízdách po dálnicích, kdy mají výfukové plyny teplotu 350 až 500 oC. Při pouze částečném zatížení motoru, což je příklad jízd v městském provozu, nastupuje aktivní regenerace: Každých 1000 až 1200 km se teplota výfukových plynů řízeně zvýší na zhruba 600 oC a dochází k odstranění zachycených nečistot. Řidič přitom zahájení ani průběh regeneračního procesu vůbec nepostřehne a vzhledem k velmi dlouhým intervalům aktivní regenerace nijak netrpí ani tradičně velmi nízká spotřeba vznětových motorů TDI značky Volkswagen.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků