Ekologie ála Volkswagen: filtr pevných částic pro TDI

Poznámka redakce: O filtrech pevných částic v motorech TDI jsme psali už dříve, nyní jen zveřejněné informace doplňujeme kompletním zněním tiskové zprávy. Ta upřesňuje informace ohledně přidávání aditiva; mylně jsme totiž uvedli, že filtr pracuje bez něj.


V posledním období se Volkswagen zaměřil především na čistotu svých vznětových motorů TDI a některé z nich vybavuje filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter). Na rozdíl od většiny konkurence ale Volkswagen postupuje náročnou cestou: Nejprve zlepšit vlastní proces spalování natolik, aby motory samy o sobě plnily emisní limity normy Euro 4 a teprve poté přidat filtr DPF, který ještě umocní ekologickou čistotu pohonných jednotek.

Většina motorů TDI Volkswagen dnes již tedy vyhovuje emisním limitům normy Euro 4, dva z nich – čtyřválec 2.0 TDI a šestiválec 3.0 V6 TDI – budou nyní v modelech Passat Variant (2.0 TDI) a Touareg, resp. Phaeton (3.0 V6 TDI) standardně vybavovány částicovým filtrem.

Čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 100 kW/136 k je vybavený technologií přímého vstřikování „čerpadlo-tryska“ v kombinaci se čtyřventilovou technologií.  Volkswagen Passat Variant s ním dosahuje max. rychlosti 205 km/h a průměrná spotřeba činí 6,4 l/100 km.

Novinkou luxusních limuzín Volkswagen Phaeton je šestiválcový turbodiesel 3.0 V6 TDI s piezoelektrickými vstřikovači o výkonu 165 kW/225 k vybavený filtrem DPF. Phaeton 3.0 V6 TDI je jednou z mála limuzín své kategorie, která plní emisní limity normy Euro 4. Tento model, vybavený šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a pohonem všech kol 4Motion, dosahuje rychlosti až 234 km/h, z 0 na 100 km/h zrychluje za 8,8 s a přitom v průměru spotřebuje jen 9,6 l nafty na 100 km jízdy.

Motor 3.0 V6 TDI/165 kW standardně doplněný o filtr DPF se nově objeví také v populárních modelech Touareg, kde je propojený se šestistupňovou automatickou převodovkou. Později bude také se šestistupňovou manuální převodovkou. Maximální rychlost tohoto modelu potom činí 201 km/h, resp. 203 km/h, průměrná spotřeba 10,9 l/100 km, resp. 10,6 l/100 km.

Cena modelu Passat Variant 2.0 TDI s manuální převodovkou začíná od 820 200 Kč, model Touareg 3.0 V6 TDI s automatickou převodovkou se prodává od 1 690 400 Kč a cena luxusní limuzíny Phaeton 3.0 V6 TDI 4Motion s automatickou převodovkou začíná na 1 917 200 Kč.

DPF filtr pro model Passat 2.0 TDI

Nejvýkonnější vznětový čtyřválec v modelové řadě Passat, který oslňuje točivým momentem až 335 Nm při otáčkách 1900 min–1, je standardně vybaven filtrem DPF pracujícím s podporou aditiv v palivu. Pevné částečky, zachycené filtrem DPF, procházejí při teplotě asi 500 oC procesem oxidace, což zabraňuje zanášení filtru, který tak průběžně regeneruje. V zájmu dokonalé regenerace se do paliva přidává aditivium na metalické bázi, které zaručí efektivní oxidaci za poměrně nízkých teplot. Aditivum zároveň snižuje množství vznikajících sazí, čímž se prodlužuje životnost celého systému.

DPF filtr pro modely Touareg a Phaeton 3.0 V6 TDI

Částicový filtr DPF vznětových motorů ve vozech Touareg a Phaeton 3.0 V6 TDI pracuje bez jakýchkoli aditiv, zachycuje na povrchu své vnitřní členité struktury nejjemnější pevné nečistoty ve výfukových plynech. Pokud je již aktivní povrch filtru příliš znečištěný zachycenými nečistotami, dochází k jejich odstranění při katalytickém spalování za vyšších teplot, při kterém se mění na kysličník uhličitý CO2. K tzv. pasivní regeneraci filtru DPF dochází především při jízdách po dálnicích, kdy mají výfukové plyny teplotu 350 až 500 oC. Při pouze částečném zatížení motoru, což je příklad jízd v městském provozu, nastupuje aktivní regenerace: Každých 1000 až 1200 km se teplota výfukových plynů řízeně zvýší na zhruba 600 oC a dochází k odstranění zachycených nečistot. Řidič přitom zahájení ani průběh regeneračního procesu vůbec nepostřehne a vzhledem k velmi dlouhým intervalům aktivní regenerace nijak netrpí ani tradičně velmi nízká spotřeba vznětových motorů TDI značky Volkswagen.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků