Eko test: Peugeot iOn - elektricky ještě jednou

iOn je jednovaječný sourozenec Citroënu C Zero, o němž jsme již psali. Nyní se zaměříme na to, co podle vás v prvním testu chybělo.
Seznam kapitol
  1. Za kolik, Rozhovor, Rozhovor
  2. Naše hodnocení, Technické údaje, Kompletní fotogalerie

Za kolik

Jestli jsme v testu citroënu zůstali něco dlužni, pak to byly údaje o dobíjení. Upřímně řečeno trochu úmyslně; v prvém testu (viz – sem navrhuji odkaz/link na test C Zero) jsme se chtěli soustředit více na celkový dojem, jaký člověk získá, když má čistokrevný elektromobil k dispozici na řádné svezení (tedy ne jen nějaký krátké popojetí). Otázky ekonomiky provozu jsme si nechali na tentokrát.

Proto ponecháme stranou prakticky všechny informace, které jsme vám už nabídli, protože je jasné, že bychom se jen a jen opakovali. Vždyť ta auta jsou do té míry identická, že se liší opravdu jen logy a tvarem otvoru v předním nárazníku. Jinak přes kopírák. Dokonce se zdálo, jakoby v nabídce barev karosérie byla jen bílá. K našemu překvapení jsme ale zjistili, že peugeot je původně blankytně modrý a celý oblepený bílou, respektive zeleno-bílou fólií. 

Klepněte pro větší obrázek

Z pohledu nejen vzhledové, ale i technické identity lze tvrdit, že co jsme naměřili u peugetu, bude stejně platit pro citroen a jistě i mitsubishi, až se zjeví na našem trhu. Takže jdeme měřit. Využívali jsme k dobíjení standardní domovní zásuvku 220 V/16 A. K ní pasuje vstupní zásuvka na pravém boku vozu. Přesně naproti na stejném místě levého boku je umístěna trochu větší zásuvka pro rychlonabíjení. Zkušenosti s ním zkusíme, až dojde v budoucnu na mitsubishi (podle informaci z firmy se v Česku objeví na podzim).

Elektrická zástrčka na konci kabelu určená k zapojení do vozu trochu připomíná výdejní pistoli u benzínového čerpadla.

Ale než začneme nabíjet, ještě zdánlivě okrajová poznámka: kabel s nabíječkou je smotaný v čemsi, co nelze nazvat jinak, než nákupní tašky z minulého století. Protože i zde platí totožnost na obě značky, není to náhoda, ale docela komická kuriozita, když vůz budoucnosti se představí detailem z historie. Navíc za tu cenu vozu by si určitě i tenhle drobný detail zasloužil trošku úhlednější provedení.

Klepněte pro větší obrázek

Poprvé jsme dobíjeli po ujetí cca 60 km od plného nabití - ukazatel stavu baterií ukazoval zbývajících přibližně 50 % kapacity. Měřič spotřeba zapojený před nabíječku přibližně po třech hodinách ukázal, že do baterií nateklo 6,35 kWh. Záleží samozřejmě na tom, jaký tarif platíte, ale při průměru 4,5 Kč/kWh tak vychází jedno nabití na necelých 30 korun. Jinak řečeno 60 km za cenu menší než co stojí litr benzínu. 

Druhý den jsme ujeli víc, dobíjeli jsme, když ukazatel stavu baterií dával informaci o zbývající kapacitě na ujetí 33 km. Baterie byla tedy vybita bezmála ze 4/5, při nabíjení pak měřič napočítal 10,63 kWh. Tedy převedeno na peníze necelých padesát korun, nějaký půldruhý litr benzínu. Zde nabíjení probíhalo cca pět hodin, takže firmou udávaný údaj o potřebě zhruba šesti hodin k plnému nabití z nuly může sedět. Ale neověřili jsme, dojíždět na nulu by chtělo hodně srdce.

Zajímavostí je, že i třetí den měření po dokončené jízdě informoval ukazatel zbývající kapacity baterií náhodou také na 33 km, ale do baterií pak nateklo 11,79 kWh. Logický důkaz, jak je spotřeba elektromobilu hodně odvislá od režimu jízdy.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

A ještě poslední, čtvrté měření: to jsme uskutečnili po ujetí pouhých 10 km, ovšem oproti předchozím případům, kdy jsme jezdili standardním způsobem, desítku jsme si dali opravdu svižně, sportovně. A výsledek? Dobíjeli jsme 1,95 kWh. 

Pokud si někdo chce nyní přepočítat, kolik by při velké ceně vozu musel najet, aby se levný provoz na elektriku začal rentovat, může… Ale o tom ještě dnes samozřejmě otázka elektromobilu není.

Při měřeních kontrolní přístroj na začátku nabíjení ukazoval na protékající proud v úrovni 3184 W (minimálně) až 3210 W (maximálně). Jinými slovy požadavek na šestnácti ampérové jištění zásuvek je na místě.

Klepněte pro větší obrázek

Rozhovor

Při testování se již mnohokrát stalo, že nějaký motorista projeví zájem otestovaný vůz, okukuje, nahlíží, vyptává se. Aby si ale řekl přímo o svezení, to se mi za dvacetiletou praxi stalo u Peugeotu iOn teprve podruhé.

Zastavil vedle osmiválcový Land Cruiser s ofóliovanými skly, z předního staženého okna, ze kterého duněla nahlas puštěná muzika, vystrčil vyholenou hlavu muž středního věku, masivní zlatý řetěz na krku,rukou přizdobenou robustním prstenem z téhož kovu a pokynul k peugeotu: „Heleď, to je fakt elektromobil, tím jsem ještě nejel…“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  

Přitakám.

„Jaký to je?“

„Jaký… no prostě trochu jiný.“

„To bych chtěl zkusit, nespěcháš, ne…“

V rámci technologické osvěty přikývnu na krátké svezení.

„Ty, hele, to je úžasný, to se mi líbí,“ zní pak komentář spolujezdce. „A fakt už se to dá koupit? To chci.“ 

Vysvětluji, že s tím koupením hned teď a tady to zase není až tak jednoduché a přidávám i některé dosavadní nectnosti, jako omezený dosah, nemluvě o vysoké ceně.

„Třičtvrtěmega bez dépéhá… no to je fakt dost… ale na druhý straně, že se s tím dá ujet něco přes kilo, to mi docela vyhovuje, víš, já bych to pořídil svý starý, na děti do školky a na nákupy a tak, aspoň bych věděl, že s tím nikde nebude trajdat, rozumíš… a o víkendu bych s tím jezdil na golf, ne…“

Vida, jedna kategorie potenciálních zákazníků…

Klepněte pro větší obrázek

Pastičky

Ale zpět do reality; již v testu bratrského citroenu jsme psali, že u elektromobilu je něco za něco… pokud budete zkoušet závodit a testovat maximální rychlost, ukazatelé zbývající kapacity baterií a dojezdu vám důrazně připomenou, že současné elektromobily jsou kvůli omezeným možnostem baterií stavěné především na užívání v městských aglomeracích.

Neustále vás limituje fakt, že jste závislí na dostupnosti zdroje, nelze tedy vyrazit bez rozvahy na neplánovanou vyjížďku, abyste někde nezůstali pár kilometrů před cílem bez „šťávy“. Protože táhlejší či strmější stoupání se na neznámé trase může stát doslova hrobem pro zdroje proudu.

Ale jsou tu ještě další pastičky; oba elektromobily jsou docela solidně vybavené, takže nabízejí například i vyhřívání sedadel na zimu, či klimatizaci na léto. Ovšem! Jakmile zapnete klimatizaci, během pár sekund vás ukazatel dojezdu informuje, že musíte hodně vážit: buďto komfort a kratší dojezd, nebo raději stažená okénka a lepší energetická bilance. Konkrétně jsme vyzkoušeli: při nastavení klimatizace na poloviční výkon klesne počítač dojezdové vzdálenosti o pětinu. A když dáte klima naplno, ubude třetina.

Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Za kolik, Rozhovor, Rozhovor
  2. Naše hodnocení, Technické údaje, Kompletní fotogalerie

bazar

Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 184 271 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2003
Stav: 154 444 km
Cena: 65 000 Kč
Peugeot 206 1,1
Rok výroby: 2002
Stav: 121 502 km
Cena: 58 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 234 204 km
Cena: 60 000 Kč
Peugeot 206 1,1
Rok výroby: 2001
Stav: 114 345 km
Cena: 42 000 Kč
Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 867 km
Cena: 101 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků