Eko test: Mercedes-Benz B 180 NGT – plynově

Něco na tom plynu přeci jen bude. Potvrzuje to i náš test Mercedesu třídy B ve verzi na stlačený zemní plyn CNG…
Seznam kapitol
  1. Docela zajímavá historie; Základ dobrý, všechno dobré; Pár detailů hodných povšimnutí
  2. Něco na tom plynu přece jen bude; Naše hodnocení; Epilog
  3. Základní technické údaje; Kompletní fotogalerie

Docela zajímavá historie

Na sklonku minulého století byl Mercedes-Benz jen dalším v řadě, kdo obohatil svou modelovou škálu o kompaktní van - třídu A. A mělo hned po svém uvedení na trh úspěch. Vlastně předvídatelný - vyznavači značky M-B patří k nejvěrnějším a tedy zcela logicky, když se v rodině uvažovalo, co koupit jako druhý vůz pro ženu na nákupy, nebo třetí pro staroušky na ty jejich výlety, přímo scházelo něco takového jako třída A.

Po pár letech po uvedení na trh A bylo řečeno i B v podobě vozu obdařeného navíc o nějaké tři desítky centimetrů rozvoru a čtyři decimetry celkové délky.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vývoj jde dál, před třemi lety, v polovině svého životního cyklu, doznala třída B společně s faceliftem i technické inovace v podobě motoru na CNG. A ten nás zajímal. Lze totiž očekávat, že podobný motor přibude v nabídce záhy i v nové béčkové generaci, jejíž premiéra se odehrála na frankfurtském autosalonu.

Tvrzení se opírá o paralelu, kdy například naposledy u profilové řady E to zafungovalo zcela obdobně - uprostřed životnosti předchozí řady (firemní označení W211) dostaly éčka také plynovou verzi, jejíž techniku prakticky bez podstatných změn převzala nová E třída (W212). 

Základ dobrý, všechno dobré

Ostatně to potvrzuje i nejčerstvější zpráva od Mercedesu, která uvádí, že konstrukce nové třídy B je díky modulárnímu konceptu již připravena na verze s alternativním pohonem. Příslušná rozhraní v surové karoserii umožňují u verzí s alternativním pohonem upravit hlavní podlahu a vytvořit v ní schod. Částečně dvojitá podlaha pod zadní lavicí nabízí prostor pro alternativní zásobníky energie.

A tím se dostáváme k pravému základu tohoto modelu… je dána právě onou již zmíněnou koncepcí skeletu samotného vozu sendvičové konstrukce. Ta nejen že přispívá ke zmírnění následků případného čelního i bočního nárazu, ale výrazně zvyšuje taky ochranu pěti navíc instalovaných zásobníků stlačeného plynu (tři jsou v zádi vozu a dva vlastně pod nohama spolujezdce vpředu vpravo). Že to je potřeba, to jasně ilustruje i vysoký plnící tlak, pod kterým je CNG v nádržích naplněn – 200 barů.

Zabývat se dál více popisem béčka nemá smysl, když na dveře autosalónů již klepe jeho nová generace. Zmiňme proto jen pár postřehů, které dokreslují charakter tohoto vanu.   

Pár detailů hodných povšimnutí

Určitě nelze přehlédnou pro značku typické vysoce kvalitní provedení detailů v interiéru s množstvím jemných kovových lišt, podtrhujících prémiový ráz vozu. Výběru materiálů pro interiér v laboratořích M-B byla věnována zjevně mimořádná pozornost, nelze na nich najít vady. Výběr materiálů probíhal formou testů, kdy řidičky a řidiči posuzovali navrhované materiály po stránce toho, zda jsou příjemné na omak.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Konečným výsledkem je útulný interiér. Estetika a užitečnost si podávají u béčka ruku v řadě detailů, které dohromady vytvářejí onu velkorysou prostorovou nabídkou, příjemný pocit při dotyku s použitými materiály a díky velké prosklené ploše i pohodovou atmosféru. K ní přispívá i vyšší poloha sedadel, nabízející lepší přehled a na druhé straně relativně vysoké boky navozují pocit bezpečí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přehlédnout nelze účelně tvarované zadní plochy opěráků předních sedadel poskytující navíc dalších pár centimetrů pro kolena osob již tak dostatečně saturovaných prostorem na zadních sedadlech. A když jsme u těch, že se po jejich sklopení nabízí zcela rovná (podstatně zvětšená) podlaha pro případnou přepravu rozměrnějších předmětů ještě stále není u všech vozů samozřejmostí. Oceňujeme i jednoduchou a přitom velmi praktickou mechanickou indikaci správné aretace zadních opěradel (velmi důležité při upevňování dětských sedaček).

Klepněte pro větší obrázek

Kvůli zabudování zásobníků plynu se pochopitelně zmenšil objem zavazadelníku o čtvrtinu na 422 litrů (dle metody VDA), nicméně pro cestovní zavazadla rodiny je místa stále dost.

Zvenku vozu sluší kryty vnějších zpětných zrcátek, dveřní kliky a prahová partie lakované v barvě vozu. Zajímavé jsou sloupkové folie mající optickým propojením skel předních a zadních oken podtrhnout dynamický průběh boční linie. Ač zdáli jen černé, při pohledu zblízka imitují strukturu skelné tkaniny, takže navozují dojem použití karbonových materiálů.

Klepněte pro větší obrázek

V motorovém prostoru jsme si všimli příčně umístěné plastové lišty pod kapotou, která není ničím jiným než usměrňovačem vzduchu pro chladič. Velmi zajímavé je provedení spodních výztuh vnějšího plechu kapoty s protihlukovým efektem. Samozřejmě pod kapotou nelze přehlédnout plynový modul navíc. A tím jsme u samotné techniky vozu…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Docela zajímavá historie; Základ dobrý, všechno dobré; Pár detailů hodných povšimnutí
  2. Něco na tom plynu přece jen bude; Naše hodnocení; Epilog
  3. Základní technické údaje; Kompletní fotogalerie
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky