Edag Fuldamobil: Isetta se vrací?

Německá firma Edag v hrubých rysech představuje svoji efektně stylizovanou novinku navazující na vozy Light Car.

V posledních letech si automobiloví designéři stále častěji uvědomují, že nic skutečně nového se jim vytvořit nepodaří, neboť vše zde již bylo. Toto vědomí se stalo podhoubím pro rozmach automobilů inspirovaných legendárními stroji historie. Mezi ty, které skutečně efektně a efektivně propojily slavné předlohy s moderním požadavky patří například Ford Mustang (následovaný celou plejádou amerických reminiscencí) a subkompakty Mini a Fiat 500. Dějiny ale nabízejí širokou a v dohledné době jen stěží vyčerpatelnou škálu inspiračních zdrojů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pointierova kombinace retroprvků Fuldamobilu s technikou Edag Light Car

Německá strojírenská společnost Edag se již několik let systematicky věnuje vývoji samohybu (tj. prostředku individuální dopravy) zcela nové koncepce, který by dokonale zapadl do symbiózy s životním prostředím,  člověkem a současnou společností. Projektů Edag vypracoval již řadu a prototypy (pochopitelně s elektrickým pohonem) představuje rok co rok na autosalonu v Ženevě. Vloni to byl Edag Light Car a letos pak důsledně přepracovaný Edag Light Car Sharing. Nyní Edag postoupil do další fáze a rozhodl se vytvořit koncept lehkého minivozu, který by byl nejen hospodárný, ale také hezký.

Výsledkem se stal nový projekt Edag Fuldamobil. Kořeny jména Fuldamobil sahají do poválečných let a doby, kdy lidé zkrátka potřebovali jezdit, ať už to bude cokoli, hlavně ať to málo stojí. Kromě motocyklů se rozvíjela produkce roztodivných vozítek a jen v samotném Německu jich byla celá řada. Kromě tříkolek Messerschmitt KR200 (1955 – 1964) a Fuldamobil (1950 – 1969, v licencích se vyráběl také v řadě zemí od Argentiny přes Řecko až po Indii) to byly neméně primitivní čtyřkolové vozíky Zündapp Janus (1957 – 1958, vypadal úplně stejně zepředu i zezadu) a BMW Isetta (1956 – 1962; zřejmě díky právě tomuto modelu značka BMW přežila dodnes).     

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fuldamobil / BMW Isetta / Zündapp Janus

Současný zaměstnanec společnosti Fulda a průmyslový designér Jeremie Pointier se nyní rozhodl na odkaz mimořádně úspěšného, ale dnes takřka zapomenutého Fuldamobilu navázat a postavit na základě léty cizelovaného pohonného ústrojí koncept Edag Fuldamobil. Podrobnosti zatím neznáme, je ale možné, že se se skutečným prototypem setkáme napřesrok v Ženevě. Pointierově projektu nelze upřít jistou dávku elegance a ve spojení s technologiemi Edagu ani teoretickou možnost sériové výroby…  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dávný Fuldamobil a moderní technologie Edag: životaschopný projekt?
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků